maxijoker Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Så er tiden inne for oppføring av vårt tilbygg/GARASJE på 65m2. Tilbygget er godkjent oppført av kommunen. Det foreligger et brannsikringskrav av både boligen og tilbygget. Den lyder som følger (opplyst og utregnet av firma med utvidet ansvarsrett): Brannklasse / skillekonstruksjoner Garasje skal utføres minst i Brannklasse 1. Bærende vegger skal ha brannmotstand min. R15 (ordinære vegger mur eller tre) Eventuelle ståldragere skal brannisoleres R 15. Garasje må være egen branncelle EI 60 [b 60]. Gjennomføringer av kabler og rør i brannskille skal ha tilsvarende brannmotstand og utføres som vist i NBI A520.342 Dør fra garasje til det fri/terrase må være EI2 30-CSa [selvlukkende B 30 S]. Vegger hvor det er stilt krav om brannklasse EI 60 er markert med rød stiplet strek på brannplan på neste side. Brannskillet gjelder også veggflater utenfor selve skilleveggen. Det er for å få et fungerende brannskjold i tilfelle brann i garasje. Brannskillet må gå helt fra fundament (sokkel) og helt opp til taktro. Brannskille EI 60 kan utføres på et av følgende alternative løsninger, eller annen tilsvarende løsning: o Trestender eller stålstender isolert med min. 150 mm mineralull og på hver side kledd med to platelag (gips, spon eller trefiber), hvert platelag med minst 11 mm tykkelse. Utvendig kan det benyttes 2 lag med 9 mm GU-gips. o Betongvegg eller murvegg. Det er oppstått en uenighet mellom byggherre og oppfører. Uenigheten er at byggherren mener at brannskjoldet med sine krav må gjelde for begge skille vegger (boligen og garasjen/tilbygget) med sine krav, mens utbygger på sin side mener at det "holder" med å sikre garasjen sine vegger på utsiden med GU-gips. I tillegg vil utbygger sette opp GU-gips i boligen, men kun i boligens inner vegger. Byggherre mener på sin side at OGSÅ boligens yttervegg må få montert GU-gips på sin YTTERVEGG, før kledning. Utbygger mener at det "holder" med GU-gips i boligens indre vegger=på innsiden av boligens rom, før monterte veggplater ala smartpanel. Det skal i sakens opplysninger legges til at utbygger allerede HAR oppført boligens yttervegger, med vindtette plater, etter lekter for lufting. Hva er det korrekte etter byggforsk og SINTEF-sine krav for oppbygging av effektive brannskjold? KAMUFLERT_Brannvurdering2.pdf Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 (endret) TS. Det er noen år, siden jeg arbeidet med slike spørsmål. Og den gang var det heller ikke noe som het "overordnet ansvar". Slik jeg har forstått det ansvaret, et at de ikke MÅ ha ansvarsrett for prosjetering. Men ha en forståelse for hvilke firmaer som må innvolveres, hvilke prosedyrer som må følges og skal kunne gjøre en begrenset kontroll. La meg først stille et spørsmål. Hvem har utarbeidet den brannvurderingen og tegningen? Den virker ganske overordnet og lite spesifikk. Den bør utarbeides av et firma, som har ansvarsrett for brannprosjektering av boliger. De blir normalt kontrahert i prosjekterings fasen. Og kan også fungere som rådgivere, under byggeprosessen. Brannprosjektering her, er litt komplisert. Men, jeg kan kanskje avklare et av dine spørsmål. Etter loven, er det kun et brannskille! Og det er felles vegg. Om det blir bygget en ny vegg inntil eksisterende bolig (som tegnet), eller om eksisterende yttervegg benyttes som felles vegg, spiller ingen rolle. Det er fra inv. garasje og til inv. bolig som er brannskille. Og det kreves det dobbelt lag 12 mm plater, i.h.t. forskrift og brannvurderingen, på begge sider. Husk også tilstøtende takforbindelse! Kan være en løsning å kle eksisterende yttervegg,med dobbelt lag på begge sider, for å unngå problemer i takforbindelsen garasje/yttervegg. Men det må avs. brannprosjekterende vurdere. Da kan grarsjen og resten av eksisterende sikres på en enklere måte. Utenfor "brannskille", skal det iverksettes nødvendinge tiltak for å hindre "brannsmitte" på alle sider, også i forbindelse med tak! Hvor langt ut fra brannskille,dette skal gå, er det en fordel å overlate til de som har ansvarsrett for brannprosjektering. Går på hva som beregnes som "brannbelastning" og fare for anntennelse fra sider, over/under. Les. varmeutvikling (temp, m.m.), fare for spredning også hvor lang tid det kan ta før brannvesnet kan komme tilstede, kan ha betydning. Ofte er det kun 1,5 til 2 m ut til sidene (mer over) fra brannskille, som blir krav. Men av praktiske årsaker, legger en gjerne plater på hele veggen/taket. Hvis det er et firma som er godkjent for brannprosjektering, som har utarbeidet Brannvurderingen, ville jeg kontaktet dem, for avklaring. Det er DE som skal være ansvarlig for brannprosjektering, ikke den med overordnet ansvar, eller entreprenør. Entreprenør skal bygge slik det er prosjektert! Om du ønsker strengere krav, må du bare betale for det, så får du det sikkert. Er ikke et slikt firma benyttet, ville jeg krevd det, uannsett hvem som må betale for kostnadene. Og det er avhengig av dine nåværende kontrakter. Endret 16. oktober 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå