Kileskrift Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Hei Jeg har noen venner i utlandet som insisterer på å spandere en elektronisk duppeditt på meg. Verdien skal være under 1000 kroner. Jeg googlet dette og ifølge http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/gaver-sendt-fra-utlandet/ og http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/fortolling-motta-fra-utlandet så skal gaver under 1000 kroner være «toll og avgiftsfrie». Men jeg spurte noen jeg kjente, og de mente at det ikke var gratis å få gaver fra utlandet, at du uansett må betale gebyrer og slikt... Så spørsmålet mitt er rett og slett om det er gratis å få gaver tilsendt fra utlandet, eller om det er noen kostnader (moms, gebyrer, etc) ved dette overhodet? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Om det er krysset av for gave, pakken ikke er fra et firma, og verdien er merket til under 1000 kr, så får du ikke problemer med ekstra gebyrer. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Stemmer som Thomas sier. Får ikke gebyr så fremt verdien er under 1000kr + at den ikke er sendt fra en fabrikk \ butikk. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Nja, helt problemfritt behøver det ikke å bli. Det er så mange som får tilsendt "gaver" fra utlandet at Tollvesenet ofte stopper også slike forsendelser, og enten krever MVA eller ber om ytterligere redegjørelse fra deg - uansett så skal du slippe unna når du har ditt på det tørre og kan dokumentere/argumentere, men du kan altså risikere at du må jobbe litt for dette. Edit: med Tollvesenet så mener jeg også de som utfører fortolling på vegne av Tollvesenet, f. eks. Posten eller speditør Endret 12. oktober 2014 av grenness Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Har mottatt rundt 100 pakker fra utlandet de siste årene. Tollvesenet har aldri spurt om en ytterligere redegjørelse fra meg. Lenke til kommentar
Kileskrift Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 Ok, satser på at det går bra! Tusen takk, alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå