slowmoris Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Hei, har hatt et akvarium (23l) i ca litt over en mnd nå. I akvariumet hadde jeg 1 kampfisk i starten. 2 uker seinere la jeg oppi 4 reker, dette gikk helt fint. 1 uke seinere la jeg oppi 2 hunkampfisker. hunkampfisk 1 døde av den andre jenta. sånn sto akvariumt en stund. 2 kampfisker (hun og han) + 4 reker. Igår kjøpe jeg 6 rummynosetetra. Jeg kjøpte også 2planter grønn,hvit aktig + en rød/lilla + grønn plante. se bilde nedenfor. Jeg kjøpte også mer sand/stein til akvariumet sånn ar planetene skulle få grodd litt mer. Jeg vasket steinene/sanden fø jeg la det opp. Jeg renset også hele akvariumet før det. Jeg var forsiktig og brukte ca. det halve gamle vannet fra før og ca. halvt nytt med vann. Renset filter pumpa. Deretter la jeg oppi alle fiskene. Gkk kjempe bra de 3 første timene, så gikk jeg for å legge meg. Dagen etter på var alle tetra fiskene døde og alle rekene. Men kampfiskene lever. Hvorfor? Jeg mistenker plantene? Har også noen snegle typer i akvariumet. 4stk som produserer mer snegler. veldig irriterende. kanskje 5-6 snegle etene snegler. Hva kan være galt.? Veldig dumt, tetraene kostet jo 25per stk, rekene 45 per stk. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Har du testet vannkvaliteten? En annen ting som slår meg er at jeg ikke ser en vannpumpe. Kampfisker er Labyrintfisker som puster fra vannoverflaten. Reker og Tetra må har en tilstrømming av oksygen til vannet for at de skal kunne puste. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Her har nok dessverre mye gått galt på én gang. For det første skal man ikke ha dyr i akvariet før pumpe og filter har fått stått og kose seg i minst 4-6 uker. Planter kan man ha oppi samtidig som man fyller vann og starter opp, men det ser også ut som om du har en plante der som egentlig ikke er en akvarieplante. Grunnen til at man må vente så lenge med å ha oppi levende dyr er at man er avhengig av to forskjellige typer bakterier som bryter ned avfallstoffer fra dyra. Disse bakteriene tar 4-6 uker å bli tilstrekkelig mange nok, og denne perioden kaller vi for innkjøring. Du har hatt altfor mye fisk i akvariet. I et bittelite akvarie slik som dette kan du f.eks ha en hannkampfisk og ikke så mye annet. Om du liker reker kan du ha ganske så mange dvergreker, men viftereker som du har bilde av der trenger både større plass og et akvarium som har vært oppe og kjøre i mange måneder, siden de lever av små partikler som de vifter ut av vannet. Slike partikler er det altfor lite av i et såpass nytt akvarium. Dyrebutikkene kommer dessverre ofte med feilinformasjon, så jeg ville definitivt ikke stole på dem. Ta heller en tur over til http://akvaforum.no/ og les gjennom forumet, kunnskapsbasen osv der borte. Akvarium er nok litt mer komplisert enn å bare ha vann i en beholder, og tilsette fisk. Det kan fort virke litt overveldende i starten, men man får fort dreisen på det. Jeg ville anbefale deg å ta med alt levende tilbake til dyrebutikken, ta ut det du har av planter, bytte alt av vannet, og starte opp på nytt. Vent 4-6 uker, kjøp vanntester fra JBL fra f.eks aquamanias.no eller webzoo.no, slik at du har kontroll på vannverdier. Les rundt på http://akvaforum.no/ mens du venter på at akvariet blir klart, så får du en mye bedre opplevelse. 1 Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 Har du testet vannkvaliteten? En annen ting som slår meg er at jeg ikke ser en vannpumpe. Kampfisker er Labyrintfisker som puster fra vannoverflaten. Reker og Tetra må har en tilstrømming av oksygen til vannet for at de skal kunne puste. Har ikke testet vann kvalitetet nei. Det er en pumpe der, ligger bakerst og gjømt ganske godt. Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 Her har nok dessverre mye gått galt på én gang. For det første skal man ikke ha dyr i akvariet før pumpe og filter har fått stått og kose seg i minst 4-6 uker. Planter kan man ha oppi samtidig som man fyller vann og starter opp, men det ser også ut som om du har en plante der som egentlig ikke er en akvarieplante. Grunnen til at man må vente så lenge med å ha oppi levende dyr er at man er avhengig av to forskjellige typer bakterier som bryter ned avfallstoffer fra dyra. Disse bakteriene tar 4-6 uker å bli tilstrekkelig mange nok, og denne perioden kaller vi for innkjøring. Du har hatt altfor mye fisk i akvariet. I et bittelite akvarie slik som dette kan du f.eks ha en hannkampfisk og ikke så mye annet. Om du liker reker kan du ha ganske så mange dvergreker, men viftereker som du har bilde av der trenger både større plass og et akvarium som har vært oppe og kjøre i mange måneder, siden de lever av små partikler som de vifter ut av vannet. Slike partikler er det altfor lite av i et såpass nytt akvarium. Dyrebutikkene kommer dessverre ofte med feilinformasjon, så jeg ville definitivt ikke stole på dem. Ta heller en tur over til http://akvaforum.no/ og les gjennom forumet, kunnskapsbasen osv der borte. Akvarium er nok litt mer komplisert enn å bare ha vann i en beholder, og tilsette fisk. Det kan fort virke litt overveldende i starten, men man får fort dreisen på det. Jeg ville anbefale deg å ta med alt levende tilbake til dyrebutikken, ta ut det du har av planter, bytte alt av vannet, og starte opp på nytt. Vent 4-6 uker, kjøp vanntester fra JBL fra f.eks aquamanias.no eller webzoo.no, slik at du har kontroll på vannverdier. Les rundt på http://akvaforum.no/ mens du venter på at akvariet blir klart, så får du en mye bedre opplevelse. Takk for svar, da veit jeg det til neste gang. Burde jeg ta ut kampfiskene for nå? sånn at dem også ikke dør? dem lever jo nå. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Har du testet vannkvaliteten? En annen ting som slår meg er at jeg ikke ser en vannpumpe. Kampfisker er Labyrintfisker som puster fra vannoverflaten. Reker og Tetra må har en tilstrømming av oksygen til vannet for at de skal kunne puste. Har ikke testet vann kvalitetet nei. Det er en pumpe der, ligger bakerst og gjømt ganske godt. Trekker pumpen luft? Ellers så stiller jeg meg bak det Shirmah sier. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Ta ut ALT som er levende i karet ditt. Kampfiskene kommer garantert til å dø i løpet av kort tid i akvariet ditt slik det der nå, og du har uansett ikke plass til mer enn én hann. Gavekort: Akvariet er en Fluval Edge, og har skjult filterløsning som ikke er så tydelig på bildene. Går helt fint å ha kampfisk i disse, har hatt det selv. Lenke til kommentar
uGn Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Kan du ta et bedre bilde av den rød/lilla planta? Har du noe navn på den? Kan se ut som en Hemigraphis colorata, som ikke er en akvariumsplante. Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 Her er den. Lenke til kommentar
uGn Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Det ser ut som en plante i Hemigraphis-familien ja. Den kommer nok til dø ut om et par måneder, da den ikke overlever under vann. Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 Det ser ut som en plante i Hemigraphis-familien ja. Den kommer nok til dø ut om et par måneder, da den ikke overlever under vann. Kjøpte den i dyrebutikken der den lo i vann. selger dem planter uten å vite hva plantene gjør og trenger? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Den grønne og hvite er da heller ikke en akvarieplante? Jeg kan hvertfall ikke huske å ha sett noe slikt i seriøse akvarier/butikker før. Lenke til kommentar
uGn Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Stemmer, ser mer ut som en vanlig potteplante. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå