Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Differensligning

Anbefalte innlegg

Oppg:

Bokstavene a , b og c setter sammen til "ord".

a) Still opp en differensligning for antall forskjellige ord med n bokstaver som har like antall b-er.

b) hva er startsbetingelsen?

Fasit:

a) Yn - Yn-1 = 3^(n-1) , n lik større enn 2.

b) Y1=2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a) Hint: Betrakt følgende tilfeller av ord på n bokstaver hver for seg: Ord der første bokstav er a eller c, og ord der første bokstav er b.

Skjønte ikke helt, mener du at jeg skal finne ut hvor mange kombinasjoner det kan bli?

Jeg skjønner ikke hva de mener med like antall b-er

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

La chart?cht=tx&chl=y_n være antall ord på chart?cht=tx&chl=n bokstaver med et like antall chart?cht=tx&chl=\mathrm{b}-er. Din oppgave er å uttrykke denne som en funksjon av chart?cht=tx&chl=n og chart?cht=tx&chl=y_{k(n)}, der chart?cht=tx&chl=k:\mathbb{N}\to\mathbb{N}. I denne oppgaven kan du finne chart?cht=tx&chl=y_n uttrykt som en funksjon av chart?cht=tx&chl=y_{n-1} og chart?cht=tx&chl=n, som du ser av fasiten.

Jeg mener at du skal først finne antall gyldige ord på chart?cht=tx&chl=n bokstaver som begynner på chart?cht=tx&chl=\mathrm{a} eller chart?cht=tx&chl=\mathrm{c}, og så antallet som begynner på chart?cht=tx&chl=\mathrm{b}. Summen av disse er da antall ord på chart?cht=tx&chl=n bokstaver med et like antall chart?cht=tx&chl=\mathrm{b}-er, dvs. chart?cht=tx&chl=y_n.

Like antall chart?cht=tx&chl=\mathrm{b}-er betyr at antallet chart?cht=tx&chl=\mathrm{b}-er er et partall.

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...