cenenzo Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Oppg: Bokstavene a , b og c setter sammen til "ord". a) Still opp en differensligning for antall forskjellige ord med n bokstaver som har like antall b-er. b) hva er startsbetingelsen? Fasit: a) Yn - Yn-1 = 3^(n-1) , n lik større enn 2. b) Y1=2 Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) a) Hint: Betrakt følgende tilfeller av ord på n bokstaver hver for seg: Ord der første bokstav er a eller c, og ord der første bokstav er b. Endret 12. oktober 2014 av D3f4u17 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) a) Hint: Betrakt følgende tilfeller av ord på n bokstaver hver for seg: Ord der første bokstav er a eller c, og ord der første bokstav er b. Skjønte ikke helt, mener du at jeg skal finne ut hvor mange kombinasjoner det kan bli? Jeg skjønner ikke hva de mener med like antall b-er Endret 12. oktober 2014 av cenenzo Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) La være antall ord på bokstaver med et like antall -er. Din oppgave er å uttrykke denne som en funksjon av og , der . I denne oppgaven kan du finne uttrykt som en funksjon av og , som du ser av fasiten. Jeg mener at du skal først finne antall gyldige ord på bokstaver som begynner på eller , og så antallet som begynner på . Summen av disse er da antall ord på bokstaver med et like antall -er, dvs. . Like antall -er betyr at antallet -er er et partall. Endret 12. oktober 2014 av D3f4u17 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå