Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er det bare meg eller er kjemi veldig vanskelig?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

Ingeniørstudent her. Tar i år 10 studiepoeng i kjemi som et introduksjonskurs i kjemi for ingeniører. Vil anta det er en god blanding av Kjemi 1 og Kjemi 2. Alt av pensum på engelsk.

Jeg har ikke hatt kjemi tidligere som valgfag, men leser i en Kjemi 1 bok ved siden av som har gjort ting litt enklere.

Allikevel, jeg opplever faget som meget vanskelig. Kan oppleve å føle at jeg er noenlunde med når jeg leser gjennom teorien og føler at jeg forstår noe, men når jeg skal begynne å løse oppgaver føler jeg meg som en idiot.

Fysikk 1 tok jeg på tre uker som privatist med karakteren 5. Jeg er ikke noe naturtalent i matematikk heller, men føler at jeg forstår faget rimelig greit og vil nok satse på toppkarakter.

I matematikk og fysikk føler jeg ofte at sunn fornuft og logikk gjør det enklere å resonnere og forstå, mens i kjemi føler jeg at dette er null verdt. Alt er så abstrakt og fjernt. Masse begreper og terminologi som er vanskelig å holde styr på. Føler ikke at jeg helt greier å sette det i et system. Blir mer pugging.

Noen som kjenner seg igjen? Og noen tips? Kommer til å jobbe hardt fremover og håper at ting løsner etterhvert, men synes det ser litt mørkt ut akkurat nå. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ren logikk i kjemi, men det er vel på en uvant måte. Ser du fellesnevnerne med matematikk og fysikk kan du vel også få det ned fra abstraksjonsnivået. Gjerne via litt praktisering med god forankringsfaktor.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Du bør også vurdere om det er noe galt med læreboka. En dårlig lærebok kan gjøre hva som helst vanskelig. Jeg har flere ganger byttet ut pensumlitteratur med alternativ litteratur. Har ikke studert kjemi på universitetsnivå, men hadde dette på videregående i tre år. Syntes det var et greit fag, fordi det var så logisk oppbygd.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Ja, det er mulig læreboka er dårlig, men den får gode reviews på Amazon. Pensum er vel rundt 400-500 tettskrevne A4 sider på engelsk. Virker som de andre i klassen også synes det er vanskelig.

Det er mulig det er logisk oppbygd, men jeg føler det ikke slik. Kan beskrive det som at når jeg leser gjennom boken så føler jeg at jeg lærer å derivere og henger OK med, men når jeg skal begynne å løse oppgavene så oppdager jeg at de handler om integrasjon. Ok. Overdriver kanskje litt. Men sliter med å sette det i system og får av og til følelsen av at boken hopper over stoff.

Har dog jobbet jevnt og har en tre uker med intens jobbing før eksamen nå. Forhåpentligvis løsner det. Om jeg får noe dårligere enn B til eksamen, kommer jeg til å ta det opp igjen.

Lenke til kommentar

Ja, det er mulig læreboka er dårlig, men den får gode reviews på Amazon. Pensum er vel rundt 400-500 tettskrevne A4 sider på engelsk. Virker som de andre i klassen også synes det er vanskelig.

Det er mulig det er logisk oppbygd, men jeg føler det ikke slik. Kan beskrive det som at når jeg leser gjennom boken så føler jeg at jeg lærer å derivere og henger OK med, men når jeg skal begynne å løse oppgavene så oppdager jeg at de handler om integrasjon. Ok. Overdriver kanskje litt. Men sliter med å sette det i system og får av og til følelsen av at boken hopper over stoff.

Har dog jobbet jevnt og har en tre uker med intens jobbing før eksamen nå. Forhåpentligvis løsner det. Om jeg får noe dårligere enn B til eksamen, kommer jeg til å ta det opp igjen.

Jeg synes også boka er elendig, men får mye hjelp av at jeg har hat kjemi 2. Men lykke til, håper du får en A :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg synes også boka er elendig, men får mye hjelp av at jeg har hat kjemi 2. Men lykke til, håper du får en A :)

Går du bygg på HiOA?

Takk for det og takk det samme.

Jeg har ikke hatt Kjemi 1 en gang og det er vel 7 år siden jeg tok GK Naturfag med godt under middels interesse.

Om det går dårlig, tror jeg at jeg skal få tak i noe støttelitteratur og ta det opp igjen til sommeren eller til neste jul. Har egentlig litt lyst til å forstå kjemien skikkelig. :)

Lenke til kommentar

Kjemi er vel ganske lik fysikk egentlig, men problemet er at du ikke kan se kjemi på samme måte som fysikk. Du kjenner jo ikke kjemiens regler på samme måte som fysikk som du har i dagliglivet.

Jeg har måtte pugget kjemi fordi det er mange regler jeg ikke kjenner til, se på f.eks. atomene, du kan jo ikke se hvordan det er bygd opp. Mens fysikk har du jo bl.a. Newtons lover, og det er har du nok sett hvordan virker på en eller annen måte

Lenke til kommentar

Går du bygg på HiOA?

Takk for det og takk det samme.

Jeg har ikke hatt Kjemi 1 en gang og det er vel 7 år siden jeg tok GK Naturfag med godt under middels interesse.

Om det går dårlig, tror jeg at jeg skal få tak i noe støttelitteratur og ta det opp igjen til sommeren eller til neste jul. Har egentlig litt lyst til å forstå kjemien skikkelig. :)

Jepp. Eksamen nærmer seg så det er bare å regne så mange oppgaver som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...