Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bredbåndsfabrikken-fiber fortsatt i bruk?

Anbefalte innlegg

Neste måned flytter jeg til en adresse på Grønland i Oslo som hadde/har fiber fra tidligere Bredbåndsfabrikken.

Jeg husker når jeg var liten hvor mye jeg drømte om hastighetene deres. Men nå prøver jeg å finne ut om jeg kan bruke dette enda? Det er derimot veldig vanskelig, ettersom det tilsynelatende ikke finnes noen god oversikt over hvor man kan få fiber og ikke. Og hvem man kan få fiber fra til lavest mulig pris.

Var det ikke sånn at fiber skulle være relativt billig? Kan alle fiberleverandører benytte seg av samme fibernett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ren praksis er det forskjellige fiberteknolgier, PON løsning som både Get og Canaldigital\telenor størst sansynlig bruker der man deler på 1 til 10 gigabit linje per borettslag eller boligfelt eller å ha en fiberlinje per bruker som altibox og bayonette. Muligens også powertech bruker.

http://www.digi.no/281036/bredbaandsfabrikken-solgt-til-hafslund

Vet ikke noe mere en dette, men flytter du til borettslag eller sameie ser du sikkert dette på hjemmesiden hvilken internet levrandør de har.

Per dags dato tilbyr bare opennet.no valgfri levrandør i dems nett, de eier infrastrukturen selv.

Ellers er vel mest Get, altibox eller lynet.no som stort sett er tilbudet i oslo, vet at bayonette og http://www.powertech.no/om-powertech/4

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Huff dette var ikke lett.

Jeg prøver å finne ut hvem som nå besitter dette fibernettet. Men det er så langt vanskelig.

Først var det Bredbåndsfabrikken som bygde det ut

Telenor eide dette fibernettet frem til 2005

Da solgte de fibervirksomheten til Hafslund

Hafslund solgte igjen fibernettet til EQT i 2011

EQT byttet navn til InFiber

Infiber byttet navn til Broadnet

(Sendt dem en mail)

Dilemmaet er at Broadnet tilsynelatende selger kun til bedrift? Hva skjer da med det eksisterende fibernettet de nå besitter, som ble lagt opp for privatbruk?

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Jeg prøver å finne ut hvem som nå besitter dette fibernettet. Men det er så langt vanskelig.

(Sendt dem en mail)

Dilemmaet er at Broadnet tilsynelatende selger kun til bedrift? Hva skjer da med det eksisterende fibernettet de nå besitter, som ble lagt opp for privatbruk?

Homenet ; http://homenet.no/fremhevet_innhold/broadnet_privat_blir_homenet

Lenke til kommentar

(Sendt dem en mail)

Homenet ; http://homenet.no/fremhevet_innhold/broadnet_privat_blir_homenet

Dette syns jeg var veldig rart.

Pratet nettopp med Homenet som sa at de ikke leverer fiber til adressen min. Men at de gjør det 15 nummer ned i gata.

I teorien er det disse som skal sitte på gamle Bredbåndsfabrikkens fibernett, som skal være lagt i min blokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...