Gå til innhold

Tidenes beste film

Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lansky: Hva gjør at du føler at du selv er kvalifisert? Har du sett gjennom IMDbs 250/500 best likte filmer? Har du sett AFIs kåring over de 100 beste amerikanske filmene? Har du sett gjennom alle Gullpalmene, Gullbjørnene, Gull-løvene, Beste film, regissør og manus-Oscarne, They Shoot Pictures sine 1000 utvalgte? Hvis ikke, så må grensen gå et sted - når følte du at du passerte den grensen? Hvilke filmer må jeg, en ydmyk filmtitter, se før meningen blir verdt noe?

Jeg føler jeg har sett veldig mye film av både klassikere og nye- da spesielt de filmene som hevdes at er blant tidenes beste. Selvfølgelig skal jeg se langt flere, ingen tvil om dette. Jeg forsøker å få med meg så meget som mulig, slik at jeg kan være med i debatter rundt diverse filmer. Det er alltid morsomt å se akkurat hvor mye diverse regissører er inspirert av andre, sammenligne filmer osv. osv. Men der er alltid flere filmer jeg burde se. Horisonten kan aldri bli stor nok. Utrolig morsomt å diskutere med folk på IMDB. Virkelig mange som virkelig har peiling på film. De kommer også med matchende gode resonnementer rundt dette.

Sannheten er nok alikevel at min mening ikke betyr så alt for mye. Jeg har ikke studert film. Jeg kan heller ikke nok om den beste kunstformen som historien har sett. Men når folk påstår at Citizen Kane, Bycicle Thief, 8 1/2, Casablanca, Gudfaren, City Lights... er blant tidenes beste filmer, kan jeg komme med mine bidrag i debatten. Jeg kan også komme med mine resonnementer rundt temaene i filmene, å diskutere med andre rundt dette.

For det er alt det er, debatt! En avstemning på hva som er tidenes beste film, vil ikke gjøre "vinneren" til tidenes beste film. Men en avstemning gjort av folk som virkelig kan film - virkelig har peiling, vil være langt mer interessant. Det å diskutere film med likesinnede - eller enda bedre - lytte til og diskutere med folk som kan langt mer om film, er en flott måte å utvikle sitt "filmsyn" på.

Lenke til kommentar
Nei, det synes jeg også blir altfor drøyt. Bay har laget halvdårlige popcornfilmer som Armageddon og Pearl Harbor. Greit at The Rock og Transformers har mange fans, men jeg er veldig sikker på at flere andre regissører kunne ha gjort en minst like god jobb, for ikke si bedre.

Enda til gode å se noen regissør klare like god popcornaction som Bay. Så det blir, for meg, en ubekreftet påstand. Han er crash, boom, bang-mesteren. Det finnes selvfølgelig andre gode actionregissører, men der er stilen/formen annerledes. Gjerne også muligens med mer substand/innhold (John McTiernan og Paul Greengrass eksempelvis).

Pearl Harbor er forresten en møkkafilm. Måtte bare få det ut :wee:

De mest stabile regissørene jeg kan komme på er Clint Eastwood og Stanley Kubrick. Jeg holder folk som Chaplin, Lumet, Kurosawa og Spielberg høyt, men de har sine bommerter i forhold til min smak. Men så har de laget mange filmer også, kan ikke forvente suksess hver gang.

De filmene jeg personlig syntes virker vanskeligst å lage gode er komedier. Syntes regissører som presterer godt innen det feltet har havnet litt i skyggen. Virker som om det er mer "respektabelt" å lage en god dramafilm, fremfor en god komedie. Sistnevnte er det langt færre av, så derfor har jeg et inntrykk av at det er en større prøvelse.

Bør vel prøve å skille ut denne litt off-topic diskusjonen i egen tråd. Får se hva tiden bringer.

Lenke til kommentar

Det finnes enkelte som elskes for komediene sine, selv av de hardeste elitistene, men ikke mange. Mel Brooks, Woody Allen, Monty Python, Marx-brødrene, Billy Wilder og Frank Capra er kanskje de viktigste, men mange av disse har også laget alvorlige og dypere filmer, i tillegg til komediene. Det kan virke som mange krever at de lager anerkjente "gode" filmer før de kan sette pris på komediene.

Eller kanskje de beste regissørene ikke orker å bare lage komedier hele livet.

Lenke til kommentar

Har sett 78 av dem, men holder stort sett kjeft allikevel, da jeg uttrykker meg svært klønete uansett. Greit nok, det er en del kjedelige filmer i slike lister, men det kan også være en pekepinn mot filmopplevelser man ellers aldri hadde fått. Jeg ser på meg selv som forumets liste-hore numero uno, og har oppdaget filmer som "Harvey" og "Kind Hearts and Coronettes", filmer jeg ikke ville hørt om foruten feks twofifty-lista.

Lenke til kommentar

Å følge lister anbefaler jeg i hvert fall. Følger mer lister fremfor noe annet når jeg plukker ut nye filmer. På den måten har jeg kommet over mange filmperler som jeg aldri ville sett ellers og det føles nå i hvert fall som filmsmaken min har utviklet seg mer ved den fremgangsmåten.

Lenke til kommentar

Hadde bare 35%, merker at jeg har vært for dårlig til å få med meg disse store, viktige filmene. Har riktignok en haug av dem i hylla, så de blir nok sett. Gjennomført og saklig liste, forresten.

Liker lister, jeg. Da har jeg en grunn til å se masse filmer jeg ellers ikke ville gjort en innsats for å se.

Lenke til kommentar

En del filmer som på slike lister har en tendens til å være forferdelig dårlige. En del kan også være foreldet og ikke lenger har det samme kvalitetspreget som en gang gjorde de bra. Ville ikke ha fulgt lister slavisk da dette bare representerer en rekke personer egne preferanser innenfor film i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Å følge lister slavisk er ikke nødvendig, men du verden for en pekepinn det gir. Etter at jeg begynte å se på twofifty-lista fremfor å plukke med meg topp 15-dvder i butikken har jeg oppdaget fantastisk mye god film!

12 Angry Men er et eksempel på en film jeg aldri ville sett uten IMDB-lista, og den smatt lett inn på topp 10-lista mi.

Lenke til kommentar
Angående filmer man bør se, så har man jo Egbert/Emerson sin liste over "102 filmer man må se før man kan delta i en diskusjon rundt film".

http://www.listsofbests.com/list/8536

Er på 65%, så jeg burde i følge Emerson da kanskje holde kjeft. Men hvem bryr seg om det? :)

Selv har jeg sett 85 av dem. Noen der jeg ikke hadde hørt om engang. Syns det var en meget god og fornuftig liste. Veldig mange av mine favoritter der. Men merkelig at Halloween var i den...

Forresten, noen som har sett "The Discreet Charm Of The Bourgeoisie"? Coveret og allt på filmen var jo surrealistisk.

Egbert/Emerson sin liste over "102 filmer man må se før man kan delta i en diskusjon rundt film".

Dette blir jo latterlig for meg. Å jeg vil bare si klart ifra, at jeg langt ifra mener noe slikt! Man kan komme med mange flotte innspill selv om man ikke har sett så allverdens av filmer. Det eneste man trenger å ha gjort, er å ha sett filmen! Så kan man diskutere om man liker den/ikke liker den. Hvorfor/hvorfor ikke den andre likte den osv. osv.

Det jeg var inne på, var det å stemme over hva som er tidens beste film. Eller de beste filmene. Sånn som "The Discreet Charm Of The Bourgeoisie". Hva om jeg kommer til å elske den mer enn noen annen film?

Men, men. Grunnen til at jeg liker slike lister som dette, er at de rett og slett gir mange gode filmtips!

Er off topic - men er det noen filmer på listen dere er "sterkt uenige" i eller lignende?

Endret av Lansky
Lenke til kommentar

Jeg skal studere film, og er derfor forberedet på å lide meg gjennom diverse saker jeg ikke ønsker å se, i utdanningsøyemed. Battleship Potemkin ser for eksempel ikke spesielt interessant ut for mitt vedkommende (selv om jeg likevel er rimelig nysgjerrig på den), men en dag skal den sees.

Men at folk som ser film kun fordi de liker å se film skal se noe de ikke liker blir for dumt. Uansett hvor kvalifisert man blir til å snakke om film. Det er poengløst og det er så opplagt at jeg ikke skjønner hvorfor jeg driver og påpeker det. Kanskje jeg skal ta kvelden snart.

Men merkelig at Halloween var i den...

Nja, den la jo grunnlaget for en hel sjanger, så det er da ikke så merkelig.

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Å følge lister slavisk er ikke nødvendig, men du verden for en pekepinn det gir. Etter at jeg begynte å se på twofifty-lista fremfor å plukke med meg topp 15-dvder i butikken har jeg oppdaget fantastisk mye god film!

12 Angry Men er et eksempel på en film jeg aldri ville sett uten IMDB-lista, og den smatt lett inn på topp 10-lista mi.

Ikke sant!

Men så er det jo heller ikke så morsomt å ha sett filmen så utrolig mange kritikere osv. kaller "tidenes beste" - Citizen Kane. Å så liker man den kansje ikke overhode. Er lett å tenke "er det noe galt med meg eller?" Når jeg så den første gang, tenkte jeg jo for eksempel "Jada, den var spesiell ja. Men tidenes beste? Virkelig?" Likte den langt bedre andre gangen jeg så den.

Problemet er jo mange ganger hukommelsen. De aller fleste filmer glemmer man jo veldig fort. (Kjempe morsomt å komme til slutten av en film, å plutselig innse - "faen, denne har jeg jo sett før".) Men så har man de som brenner seg inn i minnet. Er som regel de som er veldig gode, eller de som er "annerledes/sære". "2001 - A Space Odyssey" er en av de sistnevnte for min del. Kommer aldri til å glemme den - men ikke fordi jeg likte den. Jeg sa tross alt "fy faen for en film" etter jeg fullførte den. Helt unik. Men jeg hatet den...

Forøvrig er "12 Angry Men" utrolig bra. Enig! Topp 20 hos meg, men vet ikke helt hvor på listen. Mulig topp 10. Tenk at en 96 minutters lang film som foregår i ett rom - kan være så bra. Tidenes bragd?

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Er off topic - men er det noen filmer på listen dere er "sterkt uenige" i eller lignende?

Jeg synes den listen der har en for vestlig slagside - engelskspråklige filmer dominerer i for stor grad. Jeg savner m.a.o. filmer fra bl.a. Asia, Latin-Amerika for ikke å snakke om Russland/Sovjet. Det er tydelig at det er amerikanske kritikere som står bak for å si det slik...

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Hvis listen er over de man helst skal ha sett for å ha samme filmspråk, så er jeg usikker på hvor mange asiatiske og latinamerikanske filmer som passer inn. En ting er hvor gode de er, en annen ting er hvor relevante de er til listen. Man kan egentlig trygt gå hele livet uten å se en latinamerikansk film og fortsatt være særdeles velinformert når det gjelder film. Selv blant filminteresserte og filmskapere er det ikke mange filmer fra det kontinentet som trekkes frem når man snakker om inspirasjon eller favoritter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...