Gå til innhold

Tidenes beste film

Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den beste filmen jeg har sett er The Shawshank Redemption. Tett innpå kommer Der Untergang. Genialt skuespill i den filmen.

Ikke enig i hva som angår verdens beste film, men jeg har aldri sett en mer troverdig Hitler nei. :)

Endret av Erasus
Lenke til kommentar

Fin 2001-"oppsummering". Når man snakker om verdens beste film føler jeg st det må være en film som er ekstremt ambisiøs, tar sjanser i alt den gjør og revolusjonerer både sjangerens og filmens fremtid. Det er ikke mange slike, men blant dem finner vi 2001, Citizen Kane, Brazil, Apocalypse Now og Blade Runner (tydelig sci-fi-bias her, ja).

Lenke til kommentar

Ha! Da slenger jeg i så fall ut Superman. Bare å glemme at vi ville fått filmer som Batman, Batman Begins, X-men og Spider-Man hvis ikke denne satt standarden i 1978. Hvordan Sam Raimi gjenbruker elementer, både i stil og historie, fra de tre første Superman-filmene kan jo nesten være som symbolsk "plagiat" å regne :wee:

Jada, jeg vet superhelsjangeren ikke er tatt alt for seriøst hos "filmelitistene", men det er tross alt snakk om en av vår tids mest populære sjanger. Filmen var banebrytende på flere områder. Udødelig klassiker.

Fanboy signing out :wee:

Lenke til kommentar
Ha! Da slenger jeg i så fall ut Superman. Bare å glemme at vi ville fått filmer som Batman, Batman Begins, X-men og Spider-Man hvis ikke denne satt standarden i 1978. Hvordan Sam Raimi gjenbruker elementer, både i stil og historie, fra de tre første Superman-filmene kan jo nesten være som symbolsk "plagiat" å regne :wee:

Jada, jeg vet superhelsjangeren ikke er tatt alt for seriøst hos "filmelitistene", men det er tross alt snakk om en av vår tids mest populære sjanger. Filmen var banebrytende på flere områder. Udødelig klassiker.

Fanboy signing out :wee:

Den er nok uten tvil det ultimate eksempelet på superheltfilm, det tror jeg ikke noen vil ta fra filmen/deg (alt ettersom^^).

Lenke til kommentar
Det er litt trist at eg ikkje fekk sett denne filmen i 78 (sidan eg er 89 modell), for no vil eg berre synes den er ein hauggammal film med dårlege effektar og dårleg kvalitet =/

Tjaa er vel ofte slik, dog klarer en del filmer å bevare kvaliteten og effektene meget godt.

Lenke til kommentar
Det er litt trist at eg ikkje fekk sett denne filmen i 78 (sidan eg er 89 modell), for no vil eg berre synes den er ein hauggammal film med dårlege effektar og dårleg kvalitet =/

Se den. Effektene er bra de, spesielt når du tenker at dette er 78. Fyren hopper opp i været og faktisk flyr. I den første er det vel kun løpescenen ved siden av toget som ser litt vel harry ut (Ivo Caprino-aktig). Men det er ikke effektene som gjør den så stor for min egen del, selv om de spilte inn i min forelskelse av filmen som liten. Det er jobben til Christopher Reeve. Måten han transformerer seg så til de grader bare ved å ta av seg brillene slutter aldri å imponere. Hele han endrer seg, kroppsspråket, blikket. Det er og forblir en av tidenes skuespillerprestasjoner for min egen del, Gene Hackman og Marlon Brando settes så til de grader i skyggen.

Det beste er hvordan filmen bygger seg opp. Det tar vel en time før Supermann endelig dukker opp og da har man bare sittet der og ventet og ventet (noe Nolan og Raimi også gjorde i sine superheltfilmer). Den er udødelig og jeg tror nok ikke et par litt cheesy scener, samt den håpløse idiotiske Otis-karakteren vil nok ikke plage så alt for mye.

Litt ironisk musikk for å hedre mannen

Se filmen hos Youtube

Trailer:

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Da kan du jo trøste deg med at du kanskje får se film i 2078

Lenke til kommentar

Jeg har mange favorttfilmer, men å velge min yndlingssfilm, tidenes beste film, er ikke vanskelig i det helet tatt:

Schindler's List (1993) av Steven Spielberg, er min yndlingsfilm.

Rørende og seriøs film. Kan ikke beskrive opplevelsen etter å ha sett den.

10/10

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hvis jeg absolutt må trekke frem kun én film, så må det definitivt bli Blade Runner. Til dags dato er det ingen filmer som kommer i nærheten av å være så perfekt, i mine øyne. Den geniale soundtracken er jo nesten nok til å se filmen, for de som ikke liker sci-fi :)

Endret av -Mr.T-
Lenke til kommentar

Noen av mine absolutte favoritter er:

- Pulp Fiction

- A Clockwork Orange

- Gjøkeredet

Og så har jeg noen favoritter som ikke akkurat kan regnes blant tidenes beste filmer:

- Lord of the Rings (1-3)

- Sin City

- Lock, Stock and Two Smokin' Barrels.

- Reservoir Dogs

Lenke til kommentar

Å komme med en eneste film blir nok vanskelig. Men jeg tror nok at Snatch, Pulp Fiction, Requiem For A Dream, The Shawshank Redemtion, American History X, Fight Club, Terminator 2 Judgement Day, Blade Runner, American Beauty og A Beautiful Mind er noe av det beste eg har sett.

Men for tiden tror jeg nok at Requiem For A Dream topper listen. En fantastisk film med den mest slående slutten jeg noen gang har sett. Jeg ble nesten fysisk dårlig av slutten, og det har ikke skjedd med andre filmer. Det sier også litt om endingen på filmen!

Lenke til kommentar
The great labowski

Donnie Darko

School of rock

Spider-man 1

Pulp fiction

High fidelity

Gjøkeredet

Frihetens regn

Det må være en synd å plassere en slik drittfilm sammen med resten av det gode selskapet der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...