Gå til innhold

Datamaskin for Photoshop

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har pr nå Photoshop på en Mac som har blitt altfor treg for å drive bildebehandling. Derfor må jeg ha meg en ny maskin. Jeg antok jeg måtte ha Mac, men har fått avklart at jeg kan flytte lisensen over på PC. Jeg er mye mer vandt med PC så det er det jeg vil ha, med mindre Mac er desidert best.

Men hva skal jeg se etter når jeg velger PC? Det skal være en Laptop. Hvilke spesifikasjoner skal jeg se etter? Prosessor, RAM etc? Jeg har hørt om flash-lagring. Er det noe jeg bør vurdere fremfor harddisk? Jeg kan ikke data, så det er fint om dere ikke lesser meg ned med kryptiske koder:-)

Kom gjerne med noen forslag til maskiner.

PS. Jeg har ekstern EIZO skjerm, så skjermen på PC'en må ikke nødvendigvis være den beste på markedet.

PS2: PC skal kun brukes til bildebehandling.

EDIT: Photoshop er av versjon CS6

Endret av Skybert100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to typer harddisker; gammeldags snurredisk og SSD. Førstnevnte er mekanisk mens den andre bruker flashminne og er følgelig mye raskere. Den har heller ikke den samme varmeutviklingen heller.

Skjermen bør også ha IPS-panel da dette har en mye bedre farvegjengivelse.

Jeg tror hva som helst av prosessor/RAM klarer å drive en så gammel versjon av PS men du bør minst ha en i5 (helst i7) og 8GB RAM (helst 16 GB) med tanke på eventuell oppdatering av PS.

Lenke til kommentar

Det er ingen forskjell på PC og Mac når det gjelder Photoshop-bruk (og det meste annet).

Som det står i det første svaret så er det fordel med en god skjerm, men gitt at du bare bruker den eksterne skjermen din for editering blir det selvsagt mye mindre viktig. Så det er litt opp til ditt bruksmønster om skjermne skal vektlegges eller ikke (ser det står at det ikke er superviktig i innlegget ditt).

Et annet spørsmål er hvor stor skjerm du vil ha, igjen er det avhengig av bruksmønster og preferanser.

Forøvrig enig med ilpostino at enhver ny PC så (lenge du holder deg unna de aller billigste) vil kjøre normal Photoshop-bruk uten problemer, men driver du med avanansert editering med mange layers og/eller bilder med veldig høy oppløsning vil det være lurt å gå litt opp i spesifiaksjoner.

Du skriver heller ingenting om krav til lagringsplass internt. Om du ikke har noe forhold til diskstørrelser osv kan du oppgi type bilder du jobber med (størrelse) og antall du må ha plass til.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg trodde ikke CS6 var en veldig gammel versjon, men mulig jeg ikke har fulgt med her. Jeg har forhørt meg litt i butikk og tror jeg likevel kommer til å gå for Mac, og antageligvis blir det en MacBook Pro med retina skjerm og flash-minne. Jeg tipper dog jeg kommer til å gå for den minste harddisken (128GB) da jeg uansett har lyst å bruke en ekstern harddisk for lagring av bilder, med mindre dere ser noen haker ved dette?

Hovedgrunnen til valget er at forskjellene mellom Mac og PC kanskje ikke er så store som jeg trodde, samt at det jeg har sett av tutorials på nettet er laget på Mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...