Gå til innhold

Blir tollgrensen hevet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke sikkert. Høyre og FrP må forhandle med Venstre og/eller KrF for å få flertall for budsjettet, og der tipper jeg det ryker. Vinn-vinn for Siv, hun slipper å fjerne det men gir inntrykk av at hun ville det men at det er de andre som er kjipe.

Dette.

Lenke til kommentar

Vi får krysse fingrene for at det blir stående. Dette er så og si den eneste posten i budsjettet som umiddelbart vil hjelpe litt på budsjettet til de med minst inntekt. Hvis dette forsvinner blir det nesten ingenting å hente med mindre man er næringsdrivende.

Jeg tror imidlertid ikke Venstre og KrF vil gå imot dette forslaget, da begge har tidligere sagt de er for å heve grensen. Alt tyder på at de heller vil fokusere på den grønne politikken, og eventuelt den sosiale profilen (barnetillegg i uførepensjon f.eks.).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg tenkte mer i retning av alkohol og tobakksvarer for de som bruker sistnevnte. Men jeg er også av den mening at alkohol utsalget ikke skal monopoliseres og tidsbegrenses i butikker, det blir litt som at brød skal man bare få kjøpe mellom 08 og 1500. Men det er en helt annen diskusjon. Men nei, av og til holder det ikke med 6k heller, har slitt med den summen når jeg har reist fra Svalbard noen ganger.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg nysgjerrig enda en gang, -hva er det man får kjøpt på Svalbard? :)

edit: ved litt ettertanke gjetter jeg de muligens har Tax-Free zone med dyre klokker, parfyme, HiFi, etc? Da forstår jeg i tilfelle hva du hentyder til.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hele Svalbard er en svær avgiftsfri sone, så når vi som bor der, eller har bodd der reiser ned til fastlandet så sliter vi jo med 6k problematikken hvis vi ikke har kjøpt det her nede i utgangspunktet. Det var alltid like spennende å gå gjennom tolla på Tromsø flyplass ^^

Edit: Er jo derfor jeg også vet at den såkalte tax-free'en på båtene og flyplassene er langt fra tax-free :p

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer i retning av alkohol og tobakksvarer for de som bruker sistnevnte. Men jeg er også av den mening at alkohol utsalget ikke skal monopoliseres og tidsbegrenses i butikker, det blir litt som at brød skal man bare få kjøpe mellom 08 og 1500. Men det er en helt annen diskusjon. Men nei, av og til holder det ikke med 6k heller, har slitt med den summen når jeg har reist fra Svalbard noen ganger.

Isåfall er det vel bedre å endre disse reglene, enn å ha andre regler kun for de som er mye i utlandet?

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Joda, men momsøkningen påvirker jo heller ikke de som er mye utenlands, men de som bestiller uten å oppsøke den fysiske butikken selv. Skulle det blitt likt over hele linja burde jo også grensa for hva man tar med seg inn til landet øke med 150% Kvoter inkludert.

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Mest sannsynlig, men ikke uten diskusjon. Forslaget er ikke populært blant små selvstendige næringsdrivende, og disse liker Venstre å innynde seg hos (blant annet med forslaget om minstefradrag i næringsinntekt).

Det er også noe i Virkes argument om tap av lokale arbeidsplasser pga. lekkasje mot utlandet. Det er egentlig ingen grunn til at en næringsdrivende bosatt i Sverige skal kunne operere med identisk avanse som en norskbosatt næringsdrivende og likevel kunne tilby 20 % rabatt til norske kunder utelukkende fordi norske kunder har lyst på denne rabatten.

Sett heller grensa til 0,- og reduser eller relativiser pliktene for befordringsselskapene slik at toll- og ekspedisjonsgebyrene kommer seg ned fra over hundre kroner per forsendelse.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Selv om V og Krf har signalisert at de er for å øke grensen, kan det hende at de har bedre formål å bruke våre skattepenger på enn å subsidiere utenlandske nettbutikker. Provenytapet er estimert til 180 millioner i 2015 (men stor usikkerhet - jeg vil anta det kan bli høyere), og departementet forventer at tapet vil øke. Med andre ord - hvor mange hundre millioner dere villige til å ta fra skole og helse for å finansiere deres neste subsidierte kjøp på Amazon og dx?

Problemstillingen blir reell, da både Krf og V ønsker å øke utgiftssiden i budsjettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men uansett, blir grensa hevet så mye i praksis ettersom frakt inkluderes uansett nå?

Spørs jo hva man pleier å handle (vekt og avsenderland) men for egen del har jeg sjelden vært borte i høyere en kanskje $10-20 i frakt, så sånn sett blir det reell økning å handle for.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Sett heller grensa til 0,- og reduser eller relativiser pliktene for befordringsselskapene slik at toll- og ekspedisjonsgebyrene kommer seg ned fra over hundre kroner per forsendelse.

Enig i dette. Problemet er ikke først og fremst at man må betale 25% ekstra, men når man i tillegg får 130kr ekstra på en vare til 300kr blir det unødvendig tungvindt og ulønnsomt.

Nå har jeg ikke noe stort problem med at myndighetene gjør det ulønnsomt å kjøpe billige småting fra utlandet, som går på bekostning av norske butikker. Den virkelige problemstillingen for meg angående toll osv. kommer når man skal kjøpe varer som det ikke går an å få tak i Norge. Jeg støtter gjerne opp under både norske butikker og statskassen når det er naturlig, men at jeg også skal straffes de gangene det ikke finnes noe tilbud i Norge er irriterende. Dessverre er det vel umulig med en detaljstyring hvor enkelte varer, f.eks. ting som er gått ut av produksjon, slipper unna ekstra avgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men uansett, blir grensa hevet så mye i praksis ettersom frakt inkluderes uansett nå?

Så en avis som hadde regnet litt på det, og det var ikke mye mer man kunne bestille før man nådda grensa pga fraktkostnader.

Ekstremt mange bestiller nok fra selgere som tilbyr gratis frakt til Norge... og dem er det mange av. Filmer, spill, etc sendes hvis av mange utenlandske selskaper veldig billig.

Lenke til kommentar

Det håper jeg virkelig ikke. Venstre er gode på å gjøre seg upopulære, men hvis de blir "partiet som sikret tollgrensen" er jeg redd for at det vil sende dem godt under sperregrensen, spesielt mtp at de før valget var for å heve grensen.

Jeg har stemt Venstre ved alle stortingsvalg og synes at de totalt sett har den beste politikken for Norge, men de er klønete med retorikken, eier ikke taktikk og har svak ledelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...