fivebigcities Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Nå er det du som skriver det... slik tanke sett gikk ut på dato for 10år siden...minst! Selvf finnes det ekstreme på begge sider den dag idag. Men om vi ser på helt normale gamere så er vel dette så langt ifra hvordan en ser på konsoll og pc gaming idag som overhode mulig. Det var derfor jeg skrev "enkelte pc-entusiaster". Jeg er selvsagt klar over at pc-gamere flest, jeg er jo selv blant dem, selv om jeg også spiller på konsoll, har et avslappet forhold til det. Det er bare at disse pc-entusiastene, selv om de er i mindretall, evner å skape mye bråk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Idag, kan man bygge en rimelig kraftig PC på størrelse med Xbone, og like stilig utseende, som er koblet til TV med HDMI og gamepads, man kan boote rett til f.eks Steam big screen mode. det blir så og si det samme som en konsoll Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 (endret) nei, jeg tviler ikke på det, jeg har ikke PC en gang. de aller fleste vil nok kjøpe en PS4 eller Xbone for å ha under TVen. for folk flest er ikke en PC, gaming, men en konsoll er det. Endret 27. oktober 2014 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Jeg spiller da masse konsoll. Og da også masse co-op på konsoll, men det er du som sier at det ikke er noe lokal multiplayer på PC, at det kun er på konsoll osv. Jeg har kommet med kilder og diverse, forklart endel, men fremdeles skal du ha det til at det ikke eksisterer. At det er dødt. Om det var sånn hadde ikke utviklerne brydd seg om å legge til lokal co-op på PC, noe de gjør. Og det i styrre grad enn konsoll. Det var mer lokal co-op på konsoll før PS3 og 360, og da mindre på PC, men det har snudd. Fordi de prioriterer andre ting på konsoll, som at spillene skal se så jævla fine ut osv. For det å legge til lokal co-op det koster ganske bra med ressurser. Lenke til kommentar
Domaldel Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Jeg er med på hva trådstarter sier (og vurderer selv pc til denne generasjonen, da jeg allerede har Wii U), men konsoll er etter mitt vett fortsatt overlegen pc på ett område; couch multiplayer. Pris er et annet argument for konsoll; vis meg gjerne en spill-PC til 3500kr som kan konkurrere med denne generasjons konsoller. Tja, hvorfor er konsollen bedre for flerspiller i sofaen slik du ser det? Hva pris angår, tja, du trenger ikke kjøpe mange spillene på pc istedenfor konsoll for å spare inn forskjellen i plattform pris. Dessuten så kan du oppgradere en pc del for del uten å skifte ut alt på en gang. Så 6000 for en grei pc som kun bruker integrert grafikk og spiller enklere spill, så kanskje rundt 4000 senere for et av de beste grafikkortene eller rundt 2000 for et midt på treet kort eller rundt 800 for et kort som kun er litt bedre en intel sin integrerte grafikk (eller som kan brukes i dual graphics med amds apu, skjønt det er egentlig bedre å spare til man har råd til noe bedre) Etter det så kan man når som helst forbedre PCen for noen tusenlapper og dermed få den opp på mere enn høyt nok nivå til å håndtere det meste av spill. Det blir kanskje en høyere start investering, men over tid vil jeg påstå at det egentlig er billigere å drive en pc en å holde seg oppdatert med konsoller. Endret 27. oktober 2014 av Domaldel Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Det blir kanskje en høyere start investering, men over tid vil jeg påstå at det egentlig er billigere å drive en pc en å holde seg oppdatert med konsoller. Det er vanskelig å se for seg at det skal finnes dekning for noe slikt. En konsollmaskin koster bare tre, fire tusen kroner. Og skal man ha begge (ps4 og xbox) får man dem begge i dag til kun 8.000 kroner. Og har man disse hele generasjonen, trenger man ikke ut med flere kroner før etter det har gått fem år. Det har alltid vært slik at PC-gaming har kostet litt ekstra. Særlig hvis man skal ha en boks som duger litt, og som man kan skryte av til kompisene sine. Ja, trenger ikke det nyeste og dyreste. Men erfaringen tilsier jo at de fleste får lyst til å kjøpe noe nytt i det en kamerat kjøper en kjappere prosessor, eller et sterkere skjermkort. Og da må man ut med noe ekstra, likevel, for ikke å sitte igjen med en følelse av at ens egen gamingplattform er dårligere enn naboens. Det slipper man med konsollmaskiner. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Du kødder nå? Hvorfor skulle jeg kødde om dette? Det er jo ikke til å overse at det er enkelte pc-entusiaster som ser ned på konsollmaskiner fordi de ikke yter like mye, fordi de koster mindre, krever mindre av deg som person, og er mindre allsidig. En del ser nok på konsollmaskiner som noe for dem som fremdeles ligger i en lekegrind. Jeg kan egentlig bare snakke for meg selv, men lurer på om jeg ikke treffer LarZen ganske godt også. Jeg har eid konsoller fra hver eneste generasjon siden 1989. I TV-benken har jeg står PS3 og Wii U, og i hylla bak meg, midt i stua, har jeg PS, PS2, NES, SNES, GC, Wii, Master System og Mega Drive. Konsoller har vært min viktigste spillplattform i 25 år, så det er ikke som om jeg er en uvitende snobb som ikke aner hva jeg går glipp av. Er bare det at jeg, egentlig litt mot eget ønske og vilje, har etterhvert måtte innrømme at PC rett og slett er en bedre plattform. Ting har endret seg siden 2007. Personlig liker jeg ikke å spille med mus og tastatur, med mindre jeg spiller strategispill. Spiller også FPS med gamepad (skal sies at det ikke er min favorittsjanger). For noen år siden var dette rimelig knotete å få til, men nå er det stort sett bare plug&play. Å koble PCen til TVen er også null problem; strengt tatt er det liten forskjell på en monitor og en TV nå for tiden. Det er ikke som om man trenger å tulle med overganger til kompositt eller SCART lenger. På konsollsiden, derimot, har ting blitt mer som på PC. Jeg nevnte irritasjonsmomentet med oppdateringer for et par sider siden. På toppen av alt dette er PC-spill jevnt over merkbart billigere (veiledende ligger på rundt 80% av konsollprisen), utvalget langt større, bakoverkompatibilitet er en selvfølge, og man har tilgang på emulatorer. Konsoll har fortsatt et marginalt forsprang på umiddelbar tilgjengelighet og spillytelse per krone, men det er et forsprang som blir mindre og mindre merkbart. tl;dr: Det har intet med lekegrinder og snobberi å gjøre. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Selv om man er en tøffel så passer en PC bedre enn en konsoll i stua i mine øyne, de er blant annet stillere og lettere å plassere skjult. AtW Lenke til kommentar
Sinusn Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Har sjølv vært stor fan av konsoller i mange år, men genrasjonen 360 og PS3 dro ut for langt. Og gjorde det vanskelig og spille spill etter 2010 pga lav oppløsning og horribel FPS for ein person som var blitt vandt med PC. Med steam sitt inntog av Big picture og stream tjeneste så blir PC lettere og bruke på samme måte som ein konsoll.(Vist ein vill sefølgelig) Koblet opp mot TV med gampad og med eit spill bibliotek som bare vokser. Klart det er ein liten sperre man skal over for å lage dette til, så er ikkje for kem som helst heilt enda. Å kjøper ein riktig kabinett (Matx/ITX i type HTCP) så skal det godt gjøres av ein uvitende sjå at du har ein stasjonær pc i tvbenken. Lenke til kommentar
Sinusn Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Følgende er et innlegg skrevet påvirket av en smule alkohol og er mest trolig ekstremt uinteressant for ca 99.99% av brukere av dette forum. Allikevel her er innlegget i all sin herlighet. Grunnen til at mange i lang tid har likt konsoll er pga det er så enkelt. Du putter plata i maskinen og du kan spille. Jo lengre vi er ute i den nye konsoll generasjonen så innser jeg at den perioden er over. Idag så er konsoller mer avanserte og er mer lik en PC en noen gang. Konsollene er tett integrert mot nettverks funksjoner som om ikke er oppe å går vil gjøre din konsoll opplevelse dårligere. Noe så enkelt som å sende en melding, få opp informasjon om spill og basiske OS funksjoner.Eller funksjoner i spill er mer en noen gang avhengig av stabile servere. Det vanlige argumentet for å heller spille på konsoll er at det alltid virker. Det er ikke lenger en realitet. Idag er konsoll tilværelsen mer lik det å spille på en PC en noen gang. Så idag etter dag XXX med nettverks problemer, patcher som må lastes ned. Spill som klikker pga Gud vet hva så innser jeg at konsoll. I dette tilfelle PS4 er ikke lengre hva som har gjort at jeg har valgt bort bedre grafiske og ytelses fordeler lengre. Det er ingen grunn lengre til å ikke ta til meg PC som spill plattform. Og det er noe jeg tror gjelder for mange om en tenker litt etter. Tidligere tenkte jeg som så at lavere ytelse er noe jeg kan akseptere pga det er så enkelt og det alltid fungerer med konsoll. Det er ikke situasjonen lengre. Nå skal det bygges en PC tilrettelagt gaming i stua med en ytelse PS4 kan bare drømme om. /rant over Tilbake til tråden Endret 27. oktober 2014 av Sinusn 1 Lenke til kommentar
Mr. ve Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Jeg er med på hva trådstarter sier (og vurderer selv pc til denne generasjonen, da jeg allerede har Wii U), men konsoll er etter mitt vett fortsatt overlegen pc på ett område; couch multiplayer. Pris er et annet argument for konsoll; vis meg gjerne en spill-PC til 3500kr som kan konkurrere med denne generasjons konsoller. Tja, hvorfor er konsollen bedre for flerspiller i sofaen slik du ser det?. Det er etter hva jeg tror/vet. Men som jeg leser her finnes det flust av lokal co-OP på pc og, så jeg kan godt ta feil. Men jo mer jeg leser her, og samtidig googler litt selv innser jeg at det er mye enklere med konsoll. Ja, du kan få til det samme på pc, du kan faktisk få det bedre til på pc. Pluss at du kan gjøre mye mer. MEN, på ett eller annet punkt blir det noe ekstra. Om det et ekstra knot, ekstra utgift, ekstra stort/"stygt" kommer an på hva du vil få til med pc-oppsettet. Hvis gaming i stua er hovedmålet er det mye lettere å kjøpe en konsoll. Særlig for den brukermassen som ikke frekventerer slike fora, de som bare vil spille et spill mår det passer de. At konsoll ikke lenger er det samme som det var et jeg enig i, på godt og vondt. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Men jo mer jeg leser her, og samtidig googler litt selv innser jeg at det er mye enklere med konsoll.Ja, du kan få til det samme på pc, du kan faktisk få det bedre til på pc. Pluss at du kan gjøre mye mer.MEN, på ett eller annet punkt blir det noe ekstra. Om det et ekstra knot, ekstra utgift, ekstra stort/"stygt" kommer an på hva du vil få til med pc-oppsettet. Hvis gaming i stua er hovedmålet er det mye lettere å kjøpe en konsoll. Særlig for den brukermassen som ikke frekventerer slike fora, de som bare vil spille et spill mår det passer de. At konsoll ikke lenger er det samme som det var et jeg enig i, på godt og vondt. Det er et godt poeng. Brukervennligheten på et ferdig oppsatt PC-system står ikke tilbake for en konsoll, men det krever jo litt å komme dit. Ettersom det ikke finnes mange gode ferdigløsninger der ute, må man gjerne bygge og installere selv, og med et stilrent og stuevennlig kabinett og komponenter et par hakk bedre enn de man finner i PS4 (for ikke å snakke om Windows-skatten), nærmer man seg fort 6-7k. Klart, etter å ha kjøpt et par titalls spill er jo dette spart inn igjen med god margin, men man kommer ikke rundt at den umiddelbare utgiften er noe høyere. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Hele tråden handler om at konsoll har blitt mer likt PC. La meg oppsummere: Konsoller har fått: Nett-tilkobling Patcher/firmware-oppdateringer Et slags OS Nettbasert kjøp av spill Egne communities (PSN osv) og alt det innebærer Apps Maskinvare produsert av nVidia/AMD. Hadde konsoller slikt tidligere? Nei. Så svaret på tråden er faktisk at ja, konsoll har blitt mer likt PC. Som er både positivt og negativt. Lenke til kommentar
Nether Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Interessant diskusjon. Har tenkt pa dette mange ganger selv. Ps2 var den beste konsollen i mine øyne med utallige gode spill og ingen krav on nettilgang eller oppdateringer. På den tiden utfylte PC og konsoll hverandre godt. Nå maser PS3en om oppdateringer hver gang jeg setter i et spill. Den maser mer enn Steam, og er tregere på nedlasting. Den eneste fordelen konsoller har for meg nå er eksklusive spill som ikke finnes på PC. Jeg er forresten en av de kjedelige normale menneskene som har konsoll på stua og PC på rommet. Skulle dog gjerne hatt en statistikk på dette i stedet for utsagn om at det er opplagt hva som er normalt. Forøvrig interessant å vite at jeg er en kvinne som ikke er ved mine fulle fem fordi jeg ikke hadde protestert om typen ville ha en stasjonær på stua. Jo mer underholdning man kan samle i en stue, jo bedre er det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) for min del er Mac/Pc arbeid, mens konsoll er noe man har under TVen, slapper av med et spill på sofaen. jeg kommer fra Pc gaming for mange år siden, da var det kontorpult med skjerm, mus og tastatur som var greia. jeg har inntrykk av at mesteparten som gamer på PC fortsatt gjør det, men konsoll er litt mer hverdagslig og er i stuen. de "kule gutta" kan snakke om konsoller uten å være nerder. men PC da er man geek. Endret 28. oktober 2014 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Er ikke geek for folk som har PC og "kule gutter", litt utdatert? Dette er holdninger jeg forbinner med ti år tilbake. AtW 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 jo, enig i det synes det er teit, (det er ikke min mening) jeg har bare inntrykk av at det er fortsatt litt sånn. PC er litt mer tabu en konsoll når det gjelder gaming. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 jo, enig i det synes det er teit, (det er ikke min mening) jeg har bare inntrykk av at det er fortsatt litt sånn. PC er litt mer tabu en konsoll når det gjelder gaming. Kan jeg spørre hvor gammel du er? Dette er ikke noe personlig eller noe forsøk på å score noe billig poeng, det er mer det at jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i dette.Mulig jeg treffer flere folk som er likere enn meg nå, men det dere "ooh, look at the geeks"-opplegget føler jeg er slutt for lenge siden, "nerder" dominerer arbeidslivet og kulturlivet mer enn noengang, jeg har ikke sett den type ting på en god stund. Paradoksalt nok er faktisk dette forumet det eneste stedet jeg der "nerder" bli brukt i negative ordelag. AtW 3 Lenke til kommentar
BFG-Hungbunny Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 jo, enig i det synes det er teit, (det er ikke min mening) jeg har bare inntrykk av at det er fortsatt litt sånn. PC er litt mer tabu en konsoll når det gjelder gaming. Kan jeg spørre hvor gammel du er? Dette er ikke noe personlig eller noe forsøk på å score noe billig poeng, det er mer det at jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i dette.Mulig jeg treffer flere folk som er likere enn meg nå, men det dere "ooh, look at the geeks"-opplegget føler jeg er slutt for lenge siden, "nerder" dominerer arbeidslivet og kulturlivet mer enn noengang, jeg har ikke sett den type ting på en god stund. Paradoksalt nok er faktisk dette forumet det eneste stedet jeg der "nerder" bli brukt i negative ordelag. AtW Opplever ikke at jeg blir sett på som geek i negativ forstand selv om jeg har en forholdsvis kraftig gaming PC, så tror nok du har helt rett der at det er noe som hører fortida til gitt. 1 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Jeg har aldri sagt at det ikke er mer normalt å sitte foran monitor med tastatur og mus, jeg har bare argumentert for at det ikke er vanskelig og heller ikke unormalt med lokal co-op på PC. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå