Ronske Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Føler at vitenskapen er litt bias på dette feltet fordi dyreaktivister blander seg inn grunnlag at de er vegetarianere, så om folk tenker på planter som levendes vesen på lik linje med dyr og mennesker så vil det ødelegge litt for dem. Ifølge denne dokumentaren her så er det mye tegn til at planter er smarte, kan lære blant annet og kommunisere. Og planter kan selv lytte om et annet insekt spiser på planten. (En ganske forferdelig lyd) http://youtu.be/NeX6ST7rexs I denne bruker de ether som er et slags bedøvelsemetode for mennesker, som virker, som de mener er merkelig at det funker på planter, siden ifølge folk (Ikke skal ha nerver). Så når de brenner et blad så får de en reaksjon på lik linje på et menneske når en er i fare. Så det er et argument for bevis av at planter kan føle smerte. http://youtu.be/fGLABm7jJ-Y Det er mye tegn på at planter kan føle smerte, intelligens, hukommelse osv. Men jeg føler det er for lite forskning innenfor planter når det kommer til dette. Hadde vært mer konklusiv om flere vitenskapsmenn har studert planter og gitt sitt eksempel på det gjennom instrumenter som fremhever bevis og fakta. Så det er interesant. Endret 12. oktober 2014 av Ronske Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Så vidt jeg vet har ingen seriøs studie har noen gang vist at planter kan "føle smerte". De mangler et nervesystem og hjerne som er nødvendig for at dette skal skje Endret 12. oktober 2014 av Ajeey 2 Lenke til kommentar
Ronske Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Så vidt jeg vet har ingen seriøs studie har noen gang vist at planter kan "føle smerte". De mangler et nervesystem og hjerne som er nødvendig for at dette skal skje Det er det som er problemet. Vegetarianere eller dyreaktivister påstår det for å spise grønnsaker uten skyldfølelse. Men det har ikke blitt ordentlig undersøkt på en måte om det stemmer. Endret 12. oktober 2014 av Ronske Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg vil si det er en viss forskjell på "kan planter reagere på negative stimuli" og "kan planter føle smerte". Lenke til kommentar
KKake Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg vil si det er en viss forskjell på "kan planter reagere på negative stimuli" og "kan planter føle smerte". Enig. Jeg tror gjerne at planter kan reagere på angrep for å beskytte seg, men de får neppe "vondt" og føler garantert ingen frykt eller har noen andre negative følelser på grunn av angrepet, all den tid de mangler hjerne og nervesystem. Virker som trådstarter drar tullargumentet som vegetarianere kan høre fra kjøttspisere litt vel langt. "Men hva med planter, de lever jo de også, dere kan vel ikke spise dem da?" 1 Lenke til kommentar
Ronske Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Jeg vil si det er en viss forskjell på "kan planter reagere på negative stimuli" og "kan planter føle smerte". Enig. Jeg tror gjerne at planter kan reagere på angrep for å beskytte seg, men de får neppe "vondt" Tro er ikke det samme som å vite. Det er derfor det er spekulasjoner i det. Fordi det er litt bias innenfor det når det kommer til vitenskapsfeltet. Jeg har grunner til å tro at de føler smerte. Men som sagt så er det ikke helt der uten en konklusjon på det. Endret 12. oktober 2014 av Ronske Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Den nederste videoen ligner mer på noen sykepleiere som har lurt seg inn på operasjonssalen å leker forskere. Lol Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg vil si det er en viss forskjell på "kan planter reagere på negative stimuli" og "kan planter føle smerte". Enig. Jeg tror gjerne at planter kan reagere på angrep for å beskytte seg, men de får neppe "vondt" Tro er ikke det samme som å vite. Det er derfor det er spekulasjoner i det. Fordi det er litt bias innenfor det når det kommer til vitenskapsfeltet. Jeg har grunner til å tro at de føler smerte. Men som sagt så er det ikke helt der uten en konklusjon på det. På hvilket grunnlag tror du det? De mangler alle de egenskapene som er nødvendige for å føle smerte. Lenke til kommentar
Ronske Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Den nederste videoen ligner mer på noen sykepleiere som har lurt seg inn på operasjonssalen å leker forskere. Lol Det er også artikler om det, om du er skeptisk. Men denne kan være litt bias imot vegetarianere. http://gizmodo.com/nice-try-vegans-plants-can-actually-hear-themselves-b-1599749162 Som sagt. Det er usikkert når man får to motsetninger mot hverandre. Derfor jeg føler at dette burde være noe innenfor forskerfeltet. Gjennom fakta uten at den ene gruppen sier ditt og datt, men ubias vitenskap på en måte. På hvilket grunnlag tror du det? De mangler alle de egenskapene som er nødvendige for å føle smerte. Så om kjemikalier i planten kan føle ether, noe som kun funker på mennesker som får dem til å sovne. Så må man spørre seg selv om de har nerver på den måten? Og ved tanke på signalet som visste på skjermen er i lik grad til et menneske. Så på det grunnlaget tror jeg at en plante kan føle smerte. Men som sagt, jeg er ikke konklusiv før det er mer bevis. Derfor jeg mener en konlusiv forskning trengs mer i det feltet. Jeg føler iallfall at det er et godt argument for at planter kan føle smerte og er på lik linje med dyr og mennesker. Endret 12. oktober 2014 av Ronske Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Det eneste den artikkelen sier er at planter reagerer med bevegelse når er larve spiser på den. Det er langt fra det samme som å føle smerte... Lenke til kommentar
Ronske Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Det eneste den artikkelen sier er at planter reagerer med bevegelse når er larve spiser på den. Det er langt fra det samme som å føle smerte... Så det å høre seg selv bli spist eller signalet som testen vist av å bli brent er ikke hverken høre eller å føle skader på sin eksistens? Det er et ganske godt bevis på at den reagerer og føler smerte basert på målingene. Endret 12. oktober 2014 av Ronske Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Planter "føler" noe når de blir skadet, om det er smerter er en annen sak da. planten sente signaler rundt inni seg så de har en eller annen form for nervesystem. Endret 12. oktober 2014 av bigggan 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Forskere har jo nylig funnet ut at barn føler smerte også: http://www.nrk.no/livsstil/--barn-herdes-ikke-av-smerte-1.2333449 "På 1970- og 80-tallet ble mange nyfødte operert uten noen form for smertestillende." Det skulle ikke forbause meg om det viste seg at planter har en rikere følelsesliv enn mennesker. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg håper da for all del at forskere som driver seriøs forskning ikke trekker slutninger på bakgrunn av hva som vil bli best mottatt hos publikum. Det er et interessant tema om hvordan planter sender signaler gjennom seg og eventuelt til andre planter i nærheten og kunne absolutt blitt forsket på mer. "Vegetarianere og dyreaktivister påstår at planter ikke føler smerte for å spise grønnsaker uten skyldfølelse. Men det har ikke blitt ordentlig undersøkt på en måte om det stemmer". Hvor mange vegetarianere har du faktisk pratet med for å komme fram til dette her? Siden du er så opptatt av forskning, målinger og harde fakta? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Smerte er ikke særlig komplisert. Det er det som oppstår når en konkret skade på vev e.l. oppstår. Når planter reagerer på en skade, føler de smerte. Spørsmålet er jo heller hva i alle dager det skal bety. Synes en plante at smerte er negativt eller bare kjenner den på det når det skjer, før det blir glemt? Har planten et valg i hvordan den skal ta stilling til denne smerten -- må den utarbeide en handlingsplan og tenke strategisk? Selvsagt ikke, den bare kjenner smerte og svarer smerten automatisk med allerede innkodede handlingsmønstre. Vi mennesker reagerer automatisk og gjennom å tenke "hvordan skal jeg forholde meg til denne smerten? Hvorfor oppsto denne smerten? Hvordan kan denne smerten opphøre? Hvor lenge skal smerten vare? Hvorfor er det så mye lidelse i verden? Hva betyr lidelsen for meg? Hvis jeg ikke finner svar, hva er vitsen? Kan ikke noen bare ta livet av meg i stedet?" og vi kan fortsette i en evighet. Hvis dette mennesket overkommer denne opplevelsen, vil han eller hun kanskje bli så preget at vedkommende begynner å skrive poesi. Jeg vil si disse to smerteopplevelsene er veldig forskjellige. Nå var det mye tull, men også litt vesentlig, tror jeg. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 (endret) Vet ikke hvor god kilde illustrert vitenskap er, men fant hvertfall noe relevant der: I 1960-årene koblet CIA-agenten Cleve Backster planter til en løgndetektor mens han holdt en tent fyrstikk under et blad, eller skar det av. Planten reagerte som et stresset menneske. Like interessant var det at planten også reagerte da han torturerte andre planter med den første planten til stede, og konklusjonen gikk ut på at planter kommuniserer med hverandre. I dag er forskerne nokså sikre på at planter ikke føler smerte på vår måte fordi de mangler et sentralnervesystem. Men planter reagerer på både lys, lyder, lukt og berøring. De kan også kommunisere med andre planter – for eksempel ved å frigi kjemiske varselsstoffer når de blir angrepet av insekter og andre planteetere. Planter kan lukte, se og ane Planter føler ikke smerte slik dyr gjør, men de reagerer kraftig på omgivelsene. http://illvit.no/naturen/planter/kan-planter-foele-smerte Hvordan kan planter føle smerte uten nervesystem? For å sitere Star Wars: "The ability to speak does not make you intelligent" Qui-Gon Jinn Du kan lage en robot som kryper sammen om du kjefter på den eller skriker om du brenner den. Roboten kan fortelle andre roboter at den blir skadet. Allikevel føler den ikke smerte. Å kommunisere og reagere på ytre stimuli er en nødvendighet for planter for å overleve, men det er ikke tegn på at de kan føle smerte eller har intelligens. Endret 6. november 2014 av Abigor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå