pants Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 En rolig vakt på jobb, og jeg blar igjennom nettavisene. Har det alltid vært så ekstremt fokus på hvor vanskelig det er å være kvinne/jente? Syns det virker som nettavisene går på repeat for tiden, eller har det alltid vært sånn uten at jeg har lagt merke til det. Ikke ofte jeg ser noen innlegg fra menn. Er det ikke på tide vi slipper på banen? Sannheten er jo at vi lever i et av verdens mest likestilte land. Alt dette fokuset på idealkroppen på damer. Er det i det heletatt en diskusjon om at det faktisk finnes en del kroppspress på menn? Savner meninger som "Mann 160cm høy, prøve å finne seg partner er nærmest umulig da kvinner flest ønsker seg en mann som er et hode høyere" Her er noen av sakene jeg fant i løpet av 5min surfing. Og dette er bare fra de siste dagene, syntes det har vært i overkant de siste månedene. 3 Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Vanskelig å være kvinne i Norge? Det må være noe av det mest latterlige jeg har hørt noen sinne. At kvinners største problem her i landet er utseende og den såkalte "idealkroppen" ser jeg på som en positiv ting. 5 Lenke til kommentar
dovifte Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 At kvinners største problem her i landet er utseende og den såkalte "idealkroppen" ser jeg på som en positiv ting. At deres største problem er utseende er bare trist. Første verdensproblemer kalles det. 2 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Tror budskapet er litt misforstått. Det er ikke først og fremst at kvinner har det dårlig, men at det er menn og mannssamfunnets krav som er årsaken til det. Slik syting er sjelden kost fra de som virkelig lider. Jeg tror vi kan konkludere med at norske jenter og kvinner er den gruppen som har det aller best i hele verden. Lenke til kommentar
Populært innlegg ærligøs Skrevet 12. oktober 2014 Populært innlegg Del Skrevet 12. oktober 2014 Mange kvinner er veldig opptatt av å bekjempe fattigdom i verden. Dessverre har de ingenting å bidra med siden pengene går til sko, klær, sminke, mobiltelefon, parties, botox, tarmskylling, treningsstudio, silikoninnlegg og vesker som er så dyre at de kunne vaksinert en hel landsby i USA mot politisk apati. Mellom all shoppingen og selvpyntingen skal det også avsettes tid til å baksnakke andre kvinner mens en sprader rundt som en hybrid av en overmalt indianer og en kyborg. Ikke rart at psykiske lidelser brer om seg. Snart åpnes vel den første intimbarberingssalongen for barn.... 10 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Noe sier meg at du er single. Endret 12. oktober 2014 av Horten Market 4 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg tror det er ett resultat av at feminismen i dag ikke har de samme viktige kampene som før, men at det i løpet av årene er blitt bygget opp ett såpass stort apparat for å formidle kvinners lidelse og at dette er avhengig av å fortsette å formidle denne elendigheta for å holde seg selv i live. Tilsvarende har vi ikke for menn. Derfor er avisene fylt med hvor stort press det er på kvinner, på tross av at flere menn tar selvmord, fokus på vold mot kvinner heller enn vold generelt og netthets mot kvinner samtidig som netthets mot menn hylles (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1591382&page=3&do=findComment&comment=22033262). Slik formidles kvinners hverdag som mye tyngre enn menns, og kvinners utfordringer løftes frem som viktigere og vanskeligere. Så kan man samtidig lure på om det er en sammenheng mellom kvinners høye sykefravær og at de konstant blir bombardert med hvor vanskelig de har det. 5 Lenke til kommentar
Dorris Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) "Kvinner er undertrykt og kroniske ofre for patriarkatet og menn"-narrativet er blitt den nye "flavor of the month" - konvensjonell visdom mennesker hvis intellektuelle prosjekt består i å posisjonere seg som gode og rett-tenkende kan slenge seg på. Legg merke til at kjønnsperspektiver kun benyttes der det kan befeste narrativet om kvinnen som offer eller menn som roten til alt ondt. I forbindelse med fredsprisutdelingen har Aftenposten kjørt en del artikler og kronikker om barnearbeid. Ingen nevner at dobbelt så mange gutter som jenter er barnearbeidere. Tror dere det ville vært tilfelle dersom det var omvendt? Eller ville det resultert i nok en artikkel med det obligatoriske kjønnsperspektivet om kvinners underordning? Det er forøvrig flott at det settes fokus på de kjønnsspesifikke utfordringene kvinner møter lokalt og globalt, men når det er alt vi hører om, skaper det et fryktelig skjevt bilde av virkeligheten. Endret 12. oktober 2014 av Dorris 5 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Nytt for meg at dobbelt så mange gutter som jenter er barnearbeidere. Lurer på hvorfor det er slik (forutsetter at dette er riktig da)? Vet du noe om det? Endret 12. oktober 2014 av ærligøs Lenke til kommentar
Dorris Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Det ble gjort en liten glipp i innlegget ovenfor. At dobbelt så mange gutter som jenter er barnearbeidere er tilfelle i Bangladesh, ikke på verdensbasis. Bangladesh ble benyttet som eksempel i en artikkel av Reidun Samuelson i Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Nazma-er-en-av-dem-nobelprisvinneren-vil-hjelpe-7739252.html) om barnearbeid. Her blir det nevnt at 12 % av barna er i arbeid med henvisning til Unicef. Reidun utelater derimot at dette utgjør 8 % av jentene og 17% av guttene, med andre ord over dobbelt så mange gutter. http://www.unicef.org/infobycountry/bangladesh_bangladesh_statistics.html Hvorfor det er slik, og hvordan kjønnsfordelingen ser ut globalt vet jeg ikke. *EDIT: Etter litt graving har jeg funnet et .xls-dokument hos UNICEF som viser kjønnsfordeling fordelt på ulike land og verdensdeler. På verdensbasis er 16% av gutter og 14% av jenter barnearbeidere. http://data.unicef.org/download.php?file=Child%20labour%20database_Dec%202013_28_28.xls&type=topics Endret 12. oktober 2014 av Dorris 3 Lenke til kommentar
pants Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 Noe sier meg at du er single. Faktisk ikke, men om jeg hadde vært det ville jeg nok fortsatt syntes "de lidende kvinnene i norge"-fokuset som media tar er i overkant. Jeg synes egentlig det er på tide menn viser sin styrke i media. Faktum er jo at menn starter de fleste bedrifter, har kommet med de fleste oppfinnelsene gjennom tidene, betaler mest skatt osv. Dagens media gir inntrykk av at menn flest er overgrepsmenn, voldlige osv.. Så mye snakk om at kvinner blir utsatt for vold. Menn blir jo utsatt for mest vold. Menn plikter til å bruke et år av livet sitt i førstegangstjeneste. Hadde kvinner blitt pliktet til å bruke et år av livet sitt til noe de ikke har valgt selv ville det nok vært rabalder i media. 2 Lenke til kommentar
pants Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 "Kvinnerevolusjonen Det er dessverre ikke slik, at menn som har en kone med høyere inntekt eller høyere stilling enn en selv, nødvendigvis flagger dette høyt. Det bør det bli slutt på." Dagens fra VG Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Jeg synes egentlig det er på tide menn viser sin styrke i media. Legger du opp til konkurranse mellom kjønnene? I så fall er du en del av problemet, det samme gjelder for damer som gjør det samme. Endret 12. oktober 2014 av Aiven 2 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 En gang handlet feminisme om likeverd, like rettigheter og like plikter uavhengig av kjønn... det er bare å innse at den tiden er over. 8 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Ja, det er jo litt rart at det ikke er noe snakk om press på unge gutter som blant annet har "He-Man" å leve opp til. Jeg tror det handler om at jenter er mye mindre selvstendige enn gutter og er mer fokusert på å innfri forventninger enn gutter. Gutter kan avvise de voksnes løgner som propaganda og bullshit, mens jentene i større grad tror på det de blir fortalt. Derfor må de beskyttes i større grad. Hvorfor er det sånn at astrologi og horoskoplesing synes å være en ren kvinneaktivitet? Svaret er vel at kvinner har en hang til irrasjonalitet, og forbinder logisk tenkning med noe kaldt og umoralsk. Dersom jeg forteller en mann at Rune Øygard antagelig burde vært frikjent, får vi en diskusjon. Forteller jeg dette til en kvinne, får jeg et fordømmende blikk og en trussel om eksklusjon. 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Norske ungdommer mener denne reklamekampanjen fra Victoria's Secret er den reklamen fra 2012 som får ungdom til å føle seg verst. For det får undertøyskjeden Årets Gullbarbie, som leder av PRESS, Andrea Sjøvoll, her viser frem. http://press.no/gullbarbie ... Det er et ganske godt spørsmål, hvorfor er det omtrent bare jenter som klager på "urealistiske idealer", samtidig som både "jenteblader" og "gutteblader" har forsider som viser en tynn, vellykket og lettkledd jente? Og hvor er det mannlige motstykket til denne jentegjengen? Justin Beaver har konsert i Oslo, men jeg kan ikke huske noen som sutrete menn brukte som anledningen til å syte litt over at han er et fullstendig urealistisk ideal for gutter/menn... Mansplain this... Kan det hende at det rett og slett er så enkelt som at vi er forskjellige, og at ikke ALT er menns feil? Endret 13. oktober 2014 av pifler 2 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Jenter er mer overfladiske en gutter. Det er fakta som er bevist gang på gang, og kanskje er det også grunnen til at de reagerer sterkere negativt når de ser en syltynn jente med store pupper, enn når en gutt ser en høy muskuløs mann med stor penis. Jenter har det ikke verre på noen som helst måte... de bare reagerer sterkere. De som faktisk har det verst, er oss gutter, som må komme mye nærmere idealkropp og -utseende for at jentene skal gidde å i det hele tatt se i vår retning. Har man ikke en godt betalt jobb, stort hus og fin bil, stiller man enda svakere. Gutter flest blir tiltrukket av normale jenter. At de er pene og har spretne pupper er bare som en "bonus" å regne. Penger og bil? Totalt uviktig. 3 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Jenter er mer overfladiske en gutter. Det er fakta som er bevist gang på gang, Neppe. Kilde? Endret 13. oktober 2014 av Aiven 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) *Obs, dobbeltpost* Endret 13. oktober 2014 av Uderzo Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Jenter er mer overfladiske en gutter. Det er fakta som er bevist gang på gang, Neppe. Kilde? De snakker litt om det i denne artikkelen. http://blog.ted.com/2013/02/14/7-things-we-learned-about-online-dating-from-the-co-founder-of-okcupid/ I likhet med resten av dyreriket, så er det damene som stiller kravene og ofte kan være nøye med hvem de velger, men oss menn må sloss om damene og ofte må sikte lavere for å få oss noe Vi som ikke er "alfahanner" blir først interessante når de har fått barn og trenger en pappa til barna, mens alfahannen er over på neste dame Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå