Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overvåkning på arbeidsplassen - hvor går grensen?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber for tiden på en av lufthavnene i Norge - nærmere sagt i sikkerhetskontrollen.

Jeg har forståelse for at det på en flyplass er et behov for overvåkning og sikkerhetsrutiner, MEN da jeg oppdaget at det i det siste har dukket opp livefeed fra overvåkningskamera som har fokuset rettet direkte på oss og hva vi gjør, innpå sjefen sin kontor, begynte jeg å bli litt forbannet..

Spesielt da enkelte av sjefene kaller over radioen for å instruere oss i hva de mener vi gjør galt (da har de altså sittet og fulgt med på kameraet) noe jeg mener er ulovlig.

Men så er spørsmålet om noen kan klare opp litt i hva loven tilsier om overvåkning på arbeidsplassen, selv om jeg skjønner at dette er en arbeidsplass som krever ekstra sikkerhet, men vi har jo alle fortsatt vårt personvern som de må holde seg til, jeg har heller aldri blitt informert om at vi blir såpass grovt overvåket.

Har sjefen lov til å ha livefeed fra kameraene som står rettet mot oss (nokså nært), oppe på pc-skjermen på kontoret 24/7? Og hvilke lover/paragrafer kan jeg argumentere med dersom sjefen avslører at h*n har fulgt med på overvåkningskameraet?

På forhånd, takk for svar :)

Anonymous poster hash: 4db53...a87

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er lov å aktivt overvåke ansatte med minde det er fare for liv og helse

Leste en artikkel i BA om dette tidligere i år

http://www.ba.no/nyheter/article7378056.ece

Datatilsynet sier følgende i den aktuelle artikkelen:

Datatilsynet er klar i sin tale. Stemmer anklagene, går overvåkingen helt på tvers av lovverket.

– Skal kameraovervåking foregå i et sted med begrenset ferdsel av personer, som en arbeidsplass, skal det være for å ivareta liv, helse og sikkerhet, forteller informasjonsdirektør Ove Skåra til BA, og tilføyer at en spesielt verdifull gjenstand kan overvåkes, men at overvåking av de ansattes atferd på jobb er ulovlig.

Han forteller at en bank i Vestfold ble bøtelagt for 250 000 kroner etter å ha utlevert opptak av en renholder til et vaskebyrå for å bevise at han ikke vasket hjørnene.

– En kan ikke bare bruke kamera slik en selv finner hensiktsmessig. Formålet med kameraovervåking skal aldri være kontroll og oppfølging av de ansatte. Bruk som beskrevet her, er helt ulovlig

Du kan jo prøve å vise til dette samt

http://lovdata.no/lov/2000-04-14-31/§38

Men siden du jobber i sikkerhetskontrollen på en flyplass er det nok dette innenfor loven. Når det er sagt tviler jeg på at dette rettferdiggjør at sjefen din bruker dette på å vurdere ansattes arbeidsinsats

Endret av crii
Lenke til kommentar

– En kan ikke bare bruke kamera slik en selv finner hensiktsmessig. Formålet med kameraovervåking skal aldri være kontroll og oppfølging av de ansatte. Bruk som beskrevet her, er helt ulovlig

Her kan det nå virke som sjefen til TS bryter loven ihvertfall

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For å gjøre det enkelt:

Det er sannsynligvis lov å ha kameraovervåking siden det er på en flyplass.

Det er derimot strengt forbudt å benytte slike løsninger til å kontrollere hvor godt de ansatte utfører jobben sin osv.

Jeg hadde ikke vært så kritisk til dette hvis jeg var deg. Løsningen er der for din og andres sikkerhet, og ikke for at de skal følge med på hva dere gjør på jobb. Skulle det vise seg at løsningen benyttes til overvåking av de ansatte; altså hvor godt arbeidet blir utført osv, ville jeg gått til fagforeningen. Du bør være helt sikker på at løsningen blir misbrukt før du eventuelt går til fagforeningen med dette, og det er best om du på en eller annen måte får det skriftlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...