Gå til innhold

Digitale hjelpemidler


Jego

Anbefalte innlegg

La oss starte med å se på et eksempel/scenario for bruk av bil, med tre alternativer.

Si at jeg en søndag har bestemt meg for å dra ut på tur i marka. (Vi holder buss og sykkel utenfor i dette eksemplet). Alternativer:

 

1. Jeg går hele veien fra boligen min, midt i byen, langs gater og veiene helt til jeg kommer til turstiene i marka. Deretter går jeg på tur i selve marka, før jeg tilslutt går langs veiene og gatene helt tilbake til boligen.

 

2. Jeg kjører med bilen min fra boligen ut til selve marka, parkerer der og går så på tur i marka. Etterpå kjører jeg tilbake til boligen.

 

3. Jeg kjører med bilen fra boligen ut til selve marka. Deretter kjører jeg rundt på farbare skogsveier. Et sted stopper jeg for å nyte utsikten og spise matpakke. Tilslutt kjører jeg tilbake til boligen.

 

Hvilke av disse alternativene synes du er det beste? Selv velger jeg nummer to, der jeg velger den hjelpen jeg kan få av det tekniske hjelpemidlet, bilen, fordi da blir det lettere for meg å komme meg ut i marka. Jeg lar ikke hjelpemidlet få all kontroll.

 

Var dette vanskelig å forstå? Eksemplet kan også brukes i overført betydning på bruken av digitale hjelpemidler og mobiltelefoner. Og dersom vi velger å la digitale hjelpemidler få helt fri anvendelse i skolen, så befinner vi oss på alternativ tre. Mister vi ikke da en viktig del av opplevelsen eller læringsprosessen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. Jeg kjører med bilen min fra boligen ut til selve marka, parkerer der og går så på tur i marka. Etterpå kjører jeg tilbake til boligen.

 

3. Jeg kjører med bilen fra boligen ut til selve marka. Deretter kjører jeg rundt på farbare skogsveier. Et sted stopper jeg for å nyte utsikten og spise matpakke. Tilslutt kjører jeg tilbake til boligen.

 

Var dette vanskelig å forstå? Eksemplet kan også brukes i overført betydning på bruken av digitale hjelpemidler og mobiltelefoner. Og dersom vi velger å la digitale hjelpemidler få helt fri anvendelse i skolen, så befinner vi oss på alternativ tre. Mister vi ikke da en viktig del av opplevelsen eller læringsprosessen?

Selvfølgelig, derfor er alt. 2 best i skolen også. Men, også jeg lurer på hvor du vil hen?

Lenke til kommentar

Du har lagd deg scenarioer. Du har ikke lagd 1a 1b 1c, osv, hvor noen av de kunne passet perfekt som analogi. Du har en sak, og en ideologi, og mangler argumentgrunnlag pga dårlig presentasjon.

Jeg vil at flest mulig, på egen hånd, skal finne ut at alt 2 er det beste for bruk av digitale hjelpemidler. På de aller fleste områder.

Lenke til kommentar

 

2. Jeg kjører med bilen min fra boligen ut til selve marka, parkerer der og går så på tur i marka. Etterpå kjører jeg tilbake til boligen.

 

3. Jeg kjører med bilen fra boligen ut til selve marka. Deretter kjører jeg rundt på farbare skogsveier. Et sted stopper jeg for å nyte utsikten og spise matpakke. Tilslutt kjører jeg tilbake til boligen.

 

Var dette vanskelig å forstå? Eksemplet kan også brukes i overført betydning på bruken av digitale hjelpemidler og mobiltelefoner. Og dersom vi velger å la digitale hjelpemidler få helt fri anvendelse i skolen, så befinner vi oss på alternativ tre. Mister vi ikke da en viktig del av opplevelsen eller læringsprosessen?

Selvfølgelig, derfor er alt. 2 best i skolen også. Men, også jeg lurer på hvor du vil hen?

 

Det er mange betydningsfulle aktører som vil at digitale hjelpemidler i skolen skal brukes som i alt 3.

Utenfor skolen synes jeg at det også er skremmende å se på alle mobilzombiene som ferdes blant oss andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...