Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen spm. ang. NAV-støtte

whorecunt

Anbefalte innlegg

De aller fleste andre rettigheter enn sosialstønad bygger på en form for opptjening, typisk i form av at du har vært i arbeid. Sosialstønad kan være et aktuelt alternativ, men der vil det forutsettes at du er aktiv arbeidssøker.

Dagpenger forutsetter at du er blitt arbeidsledig fra faktisk arbeid. Arbeidsavklaringspenger forutsetter at du har tapt arbeidsevne som følge av sykdom. Dårlig utseende og sosiale vanskeligheter er ikke sykdom. Angst må være relativt alvorlig før det blir godkjent som sykdom som innebærer tapt arbeidsevne. Uføreytelser krever alt som AAP krever pluss at sykdommen er varig, noe som i praksis innebærer et sted mellom fire og ni års observasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Nå synes jeg du skal jekke deg litt ned. Forumet er ikke her for at du skal presse folk ned, som allerede har det vanskelig.

Nå er vel ikke det å si sannheten å trykke folk ned. Ting blir ikke bedre for trådstarter om vi sprer om oss med parfyme og flotte blomster.

Til TS. Du har rett til penger hvis du blir kastet ut uten noen form for lønnet inntekt, men denne summen du får er meget liten. Det at du anser deg som stygg er ingen grunn i seg selv til en uføretrygd som du ikke vil ha uten å faktisk ha jobbet først. Det finnes mange jobber hvor man fint kan jobbe til tross for sosial angst hvor du trenger minimalt med fysisk oppmøte hos kunder og andre personer. Har du forresten tenkt på at din mor kanskje er slik hun er fordi hun er dritt lei av å ha deg dassende rundt hjemme?

Lenke til kommentar

Og spm. 2, er det "lett" å få uføretrygd hos Nav? Jeg er jævla stygg og blir behandlet dårlig av mennesker, har i tillegg sosiale problemer + angst... Har ikke noe diagnose på dette her dog.

Nei! Ikke lett i det hele tatt! Det vil si, du blir ikke å få dette igjennom iløpet av noen få uker. Du skal utredes, prøves i arbeid osv.

Har en venn som ble uføretrygdet tidligere i år pga. angst og andre psykiske lidelser, han har drevet på siden 2009.

Lenke til kommentar

Jeg skal hjelpe deg jeg.
Gå på NAV og si at du ikke har et sted å bo. Du har tidligere bodd hos foreldrene, men nå kan du ikke bo der lengre. De har plikt til å skaffe deg et tak over hodet umiddelbart. Dvs at de trolig i første rekke skaffer deg et lite rom på en campingplass. I tillegg søker du ikke om bostøtte, men du søker parallelt om 1. nødhjelp og 2. sosialhjelp. I tillegg ber du om å få dekket velferdsutgifter (kino, sosialt samvær etc) + du ber om å få en pott til kjøkkenutstyr, støvsuger, toalettsaker the list goes on and on. I tillegg bør du søke om støttekontakt.
Og hvis du vil ha mer penger gjelder det å bruke opp pengene du allerede har fått = ta de ut av kontoen for så å søke om nødhjelp umiddelbart igjen. Husk at nav kontoret plikter å behandle nødhjelpssøknaden innen 48 timer så her er det bare å søke så ofte du vil. Det finnes ingen begrensninger for hvor ofte du kan søke. Husk også at det ikke koster deg en krone å klage på alle negative vedtak fra NAV. I tillegg kommer du også frem ved å true med å klage på vedtakene fordi nav kontoret bruker mye tid og ressurser på å behandle klagene og det vil de helst være foruten.

Og parallelt med dette kan du begynne å starte veien/karrieren opp mot statlig naving. Her er det ett stikkord og det er dokumentasjon. Du sa du sliter med psyken? Da må du med en gang gå til fastlegen din og dermed blir det journalført hos han i en epikrise. Be også om henvisning til psykolog. Etter at du har bygd opp et tillitsforhold til fastlegen kan du be han sende en legeerklæring til nav iforhold til arbeidsavklaringspenger, men gå først til psykologen og få han til å skrive noen ord til fastlegen. Viktig at du også søker om aap med en gang etter at du har vært hos legen angående dette og fått en feeling om han støtter søknaden.

Det er viktig å få frem at ingenting av dette er ulovlig. Det er et faktum at du ikke har et sted å bo sant? Et faktum at du har psykiske problemer? Et faktum at du har dårlig råd? Da må du kreve rettighetene dine.
Kjør på!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvis du vil ha mer penger gjelder det å bruke opp pengene du allerede har fått = ta de ut av kontoen for så å søke om nødhjelp umiddelbart igjen.

Dette er det sjukeste jeg har lest på lenge! Det er pga sånne som deg(og andre ting såklart) at regjeringen nå strammer inn for de som lider mest i samfunnet, du burde skammes!

Føler nesten posten er en satire på hvor enkelt det er å utnytte systemet. Det hjelper ikke å syte om hvordan de burde skamme seg, det er nok av folk som ikke eier skam.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det er ikke alle som tåler å høre sannheten. Jeg forklarer hvordan systemet fungerer. Hvis du mener at dette er hysj hysj så kan du komme deg til nord-korea. Så istedet for å kritisere person så kanskje du burde diskutere sak. Jeg trodde dette var et diskusjonsforum.

Personlig er jeg stor fan av borgerlønn som alternativ til NAV. Det har blant annet større rettssikkerhet (like saker behandles likt) og det er store summer å spare på administrering av ordningen sammenlignet med dagens hegemoni.

Et annet moment som jeg glemte å skrive i min første post er at hvis du mottar penger fra nav så er de mye mer motivert til å innrømme tiltak i ditt favør. Da tenker jeg spesielt på å motta gratis utdannelse samtidig som en mottar ytelse til livsopphold. Det lønner seg med andre ord å bruke energi på å gå på nav i motsetning til å gjøre ting selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Om du ønsker å fikse problemene dine (jobb, "stygghet", depresjon, angst) uten å kjempe mot NAV, kan jeg gi deg et par tips.

Ang utseendet:

Du sier ingenting om hva som egentlig er problemet, bare "jævlig stygg", men jeg antar at dette kan fikses på. Først prøv å kle deg bedre. Jeg snakker ikke "fancy" eller "dyrt", jeg mener "normalt". Jakke, dongeribukse og ei tskjorte fungerer helt fint (om du er en gutt, for jenter er jeg litt usikker siden jeg selv er en mann). Siden du er 19, antar jeg at hår har begynt å vokse på diverse steder. Med mindre du vil kjøre en spesiell stil som du liker (mest sannsynlig ikke, siden du mener du er stygg), så vil jeg anbefale å barbere hår som synes. Ikke hodet, annet enn eventuell skjeggvekst! Det er for avanserte brukere.

Angst/depresjon:

Dette har faktisk også litt med utseende å gjøre, for straks du føler deg bedre vil du se bedre ut. Selvtillit er sexy, både for det motsatte kjønn og arbeidsgivere.

I første omgang prøv å tenk over hva som egentlig sitter og gnager på hjernen din. Er det utseendet? Overanalyserer du ting ALT for ofte (jeg mener HVER DAG)?

Prøv å tenk over hva av dette du faktisk kan gjøre noe med. Latskap forsvinner straks du begynner å gjøre noe.

Det å ta initiativ kan virke som en stor vegg, men selv om den ser stor og skummel ut er den egentlig ikke så sterk. Straks du er igjennom går ting lettere.

Om du ikke føler at du klarer å ta tak i det selv, gå til fastlegen din. Hun kan sende deg videre til psykiatrisk, som vil først sjekke deg ut (intervjuer osv), og dermed gi deg en behandlingsplan. Husk at alle kan gå til psykiatrien, den mentale helsa er like viktig som den fysiske.

Så ang jobb:

Sikt lavt. Sikt trygt. Se etter jobber som tilsynelatende ansetter "alle".

Dette er arbeidsplasser som telefonsalgselskaper, gatekjøkken, søppelselskap og ellers selskap som driver med fysisk arbeid (fiskebruk om du bor ved kysten).

Det fine med disse jobbene er at mange av dem kan faktisk være godt betalte om du jobber mye (da slipper du å være hjemme), og de lærer deg grunnleggende egenskaper som arbeidsmoral, etikk, kundebehandling (hvis du scorer en jobb i en restaurant eller butikk), du bygger fysikken (løfting, gåing osv. er gull!) og du kan sette dette på CV-en.

Disse egenskapene er nesten helt essensielle når du skal søke på en bedre jobb senere. Til og med mennesker som har mastergrad sliter på arbeidsmarkedet om de ikke kan vise til tidligere erfaring.

Skriv en CV. Du finner forskjellige maler på nettet. En CV er en oversikt over hva du har gjort. Når du er så ung, så er det gjerne ikke så mye mer å skrive enn utdanning (grunnskole, vgs osv., også år du ikke har bestått). Skriv ned ALT!

Har du vært i Røde Kors? Skriv det. Politisk ungdomsparti? Skriv det.

Om du ikke kan skrive noe særlig mer, skriv en seksjon om egenskapene dine. Da kan du beise på med selvskryt, men ikke lyv. Aldri lyv! Ikke i CV, ikke i søknaden, ikke på intervju. Men det betyr ikke at du trenger å fortelle alt.

Det er MYE lettere å fikse problemene du beskriver enn å skaffe hjelp hos NAV. Og faktisk mye bedre betalt.

Håper dette hjelper! Lykke til :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja det er ikke alle som tåler å høre sannheten. Jeg forklarer hvordan systemet fungerer. Hvis du mener at dette er hysj hysj så kan du komme deg til nord-korea. Så istedet for å kritisere person så kanskje du burde diskutere sak. Jeg trodde dette var et diskusjonsforum.

Personlig er jeg stor fan av borgerlønn som alternativ til NAV. Det har blant annet større rettssikkerhet (like saker behandles likt) og det er store summer å spare på administrering av ordningen sammenlignet med dagens hegemoni.

Et annet moment som jeg glemte å skrive i min første post er at hvis du mottar penger fra nav så er de mye mer motivert til å innrømme tiltak i ditt favør. Da tenker jeg spesielt på å motta gratis utdannelse samtidig som en mottar ytelse til livsopphold. Det lønner seg med andre ord å bruke energi på å gå på nav i motsetning til å gjøre ting selv.

Ja dette hørtes jo lett ut :-) , men tror nok denne gutten skal få seg en diagnose først - han har jo ikke engang vært hos legen høres det ut som - Vel er det enkelt, men tross alt så enkelt som du beskriver det er det heldigvis IKKE!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...