Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen spm. ang. NAV-støtte

whorecunt

Anbefalte innlegg

Så min situasjon er slik:
Er 19 bor hjemme og studerer ikke, har ikke fullført vgs. har ingen jobb eller erfaring. Ønsker å flytte ut.

Så hvordan fungerer det med bostøtte hos nav? Må man være "hjemløs" for å få bostøtte? Eneste grunnen til at jeg vil flytte ut er pga. narsissistisk mor og jeg mistrives sterkt her pga. dette. Er rett og slett ikke noe liv her for meg her. Blir bare deppa av å bo her.

Og spm. 2, er det "lett" å få uføretrygd hos Nav? Jeg er jævla stygg og blir behandlet dårlig av mennesker, har i tillegg sosiale problemer + angst... Har ikke noe diagnose på dette her dog.
Så vil helst få uføretrygd men regner med at jeg kunne vært i stand til å i det minste ha en deltidsjobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så min situasjon er slik: [/size]Er 19 bor hjemme og studerer ikke, har ikke fullført vgs. har ingen jobb eller erfaring. Ønsker å flytte ut.[/size]Så hvordan fungerer det med bostøtte hos nav? Må man være "hjemløs" for å få bostøtte? Eneste grunnen til at jeg vil flytte ut er pga. narsissistisk mor og jeg mistrives sterkt her pga. dette. Er rett og slett ikke noe liv her for meg her. Blir bare deppa av å bo her.[/size]Og spm. 2, er det "lett" å få uføretrygd hos Nav? Jeg er jævla stygg og blir behandlet dårlig av mennesker, har i tillegg sosiale problemer + angst... Har ikke noe diagnose på dette her dog.[/size]Så vil helst få uføretrygd men regner med at jeg kunne vært i stand til å i det minste ha en deltidsjobb.[/size]

Hva med å få seg en jobb slik som oss andre? Du sier jo selv at du er i stand til det..

• Liker 2
Lenke til kommentar

1. Få deg en jobb, 2. Bruk de pengene du har spart opp fra jobben til depositum 3. Flytt ut 4. Profit??!

Skal jeg liksom drive og søke etter jobb og så spare opp penger til hybel? Tar jo faens lang tid.

I tillegg har jeg angst og ingen jobberfaring... er ganske inkompetent og bare en tulling ville ansatt meg.

Er jævla stygg og vil ikke være sosial... blir behandlet elendigt og ignorert. Derfor vil jeg ha støtte fra Nav.

Lenke til kommentar

1. Få deg en jobb, 2. Bruk de pengene du har spart opp fra jobben til depositum 3. Flytt ut 4. Profit??!

Skal jeg liksom drive og søke etter jobb og så spare opp penger til hybel? Tar jo faens lang tid.

I tillegg har jeg angst og ingen jobberfaring... er ganske inkompetent og bare en tulling ville ansatt meg.

Er jævla stygg og vil ikke være sosial... blir behandlet elendigt og ignorert. Derfor vil jeg ha støtte fra Nav.

Hva med å prøve? Jeg blir virkelig oppgitt av folk som ikke prøver en gang, tragedien i det hele er at det er "jeg" som gir de pengene de lever for. Hårreisende at det går.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det går mye fortere enn å vente på en eventuell nav-støtte, som kan ta rundt et halvt år.

Og nav kommer til å tvinge deg til å gå på jobb intervjuer uansett, om du er i stand til å jobbe.

Endret av Ajeey
Lenke til kommentar

Altså, du blir IKKE ufør i en alder av 19 fordi du ikke føler deg tipp topp. Det kreves lang dokumentasjon, arbeidsutprøving og lege som sier at dette er det beste.

Kom deg ut av sofaen, skaff deg f.eks en butikkjobb, selgerjobb, eller tøm utedasser. Du kan ikke sitte hjemme hos mamma å ha det som plommen i egget hele livet. Nav har lite eller ingenting å bidra med i denne sammenheng, spesielt mtp at du er 19 og bor hjemme hos dine foreldre. Skulle du få noe penger av de bør du betale det til dine foreldre, så de slipper å bruke masse penger på en voksen person i huset.

Lenke til kommentar

Hva med å prøve? Jeg blir virkelig oppgitt av folk som ikke prøver en gang, tragedien i det hele er at det er "jeg" som gir de pengene de lever for. Hårreisende at det går.

Herregud mann... Det argumentet er så jævla oppbrukt og gir ikke mening... Politikerne misbruker skattepengene som faen til personlig behov... Har vært mye involvert i sykehus tidligere i livet og pga. sykdom og har sett hvor jævla mye skattepenger som blir misbrukt på meningsløse ferier og alt slags tull.

Men om jeg vil gå på trygd fordi jeg har problemer og er stygg og blir behandlet dårlig av folk og ignorert... nei nei, fy meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går mye fortere enn å vente på en eventuell nav-støtte, som kan ta rundt et halvt år.

Og nav kommer til å tvinge deg til å gå på jobb intervjuer uansett, om du er i stand til å jobbe.

Hvis du synes alt annet tar for lang tid eller du ikke gidder å gjøre en innsats, kan du jo leve opp til nicket ditt :green: .

Lenke til kommentar

Herregud mann... Det argumentet er så jævla oppbrukt og gir ikke mening... Politikerne misbruker skattepengene som faen til personlig behov... Har vært mye involvert i sykehus tidligere i livet og pga. sykdom og har sett hvor jævla mye skattepenger som blir misbrukt på meningsløse ferier og alt slags tull.

Og ikke for å snakke om stipend... Har sett folk få 20 000 i året i stipend fra staten fordi de har skilte foreldre, og så går de og bruker det på kebab LOL.

Men om jeg vil gå på trygd fordi jeg har problemer og er stygg og blir behandlet dårlig av folk og ignorert... nei nei, fy meg.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Skal jeg liksom drive og søke etter jobb og så spare opp penger til hybel?

Ja? Det er enten det eller så må du fortsette å leve under mors tak. Du er voksen nå, det er på tide at du tar tak i tingene selv hvis du forventer å forbedre livsituasjonen din. Og samme hva du prøver å overbevise deg om er du i stand til det hvis du gidder.

Jeg var 15 år da jeg flyttet hjemmenifra. Jeg slet også tungt psykisk da jeg var ung, men klarte både å finne meg jobb og livnære meg. Snakk med NAV, de kan hjelpe deg med å finne jobb. Det løser seg, men du må vise vilje til å ta tak i ting selv også.

Tar jo faens lang tid.

Med en normal lønn tar det vel i beste fall maks en måned, i verste fall et par måneder (hvis du har andre utgifter, men du bor jo hjemme så utgiftene dine er vel minimale?)

I tillegg har jeg angst og ingen jobberfaring...

Jobberfaring er ikke noe krav for å få en jobb som f.eks kassamedarbeider, lagermedarbeider e.l. Hvordan angst da? Du klarer vel å snakke med folk?

er ganske inkompetent og bare en tulling ville ansatt meg.

Det tviler jeg på

Hvis "vil ikke være sosial" er rekkevidden for angsten din er du nok ikke kvalifisert for å få noen støtte fra nav. Ihvertfall ikke uførhetstrygd

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du kan vel få dagpenger eller avklaringspenger fra NAV? Du har nok rett på det så lenge du ikke er i arbeid.

Nå synes jeg du skal jekke deg litt ned. Forumet er ikke her for at du skal presse folk ned, som allerede har det vanskelig.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Du kan vel få dagpenger eller avklaringspenger fra NAV? Du har nok rett på det så lenge du ikke er i arbeid.

Nå synes jeg du skal jekke deg litt ned. Forumet er ikke her for at du skal presse folk ned, som allerede har det vanskelig.

Søkte på dagpenger, har ikke fått noe.

Altså, jeg blir kjeftet på av moren min og blir bedt om å flytte ut hver dag... Så jeg lurer på om hvis jeg ble "kastet ut" hjemmefra at NAV kunne skaffe meg en hybel eller noe? Hadde jeg ikke bodd med en narsissistisk mor hadde jeg ikke hatt noe problem med å bo hjemme, er bare sykt lei av dette her...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så jeg lurer på hva rettighetene mine er når det gjelder bostøtte osv. Ville jeg fått penger fra nav til en hybel om jeg ble kastet ut av hjemmet?

Det er jo en krisesituasjon, og da skal kommunen gi deg en kommunalbolig dersom du ikke har anledning til å selv få deg en hybel eller lignnende. Har du en kontaktperson i NAV? Dersom du ikke har fått kontakt med NAV kan fastlegen din hjelpe deg med dette (fastlegen er faktisk ganske praktisk til slike oppgaver, da h*n i praksis kan hjelpe deg med det du faktisk har behov for).

Presse ned? Tror du bør lese innlegget en gang til.

Poenget mitt er at en ikke trenger å gjøre livet til fyren vanskeligere ved å svare som enkelte her gjør. Fyren har det åpenbart vanskelig som det er.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Presse ned? Tror du bør lese innlegget en gang til.

Poenget mitt er at en ikke trenger å gjøre livet til fyren vanskeligere ved å svare som enkelte her gjør. Fyren har det åpenbart vanskelig som det er.

Hvorfor går du utifra at TS er en ung mann? Det kan vel like gjerne være en jente.

Endret av hermosa
Lenke til kommentar

Med den nye uførereformen som regjeringen har vedtatt blir det ikke mye uføretrygd uten jobb fra 2015.

Mener å ha hørt at prosessen med å få uføretrygd tar mellom 8-10 år med utredning

Er nok bedre å skaffe seg en jobb enn å håpe på å få penger uten å gjøre noe fordi de ikke gidder, slike trenger vi ikke

Endret av crii
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jaha, hvordan er det du mener jeg svarer ham som gjør situasjonen hans vanskeligere? Kan du forklare for oss alle sammen hva jeg har sagt til ham som er så veldig ufint, istedenfor å slenge rundt deg med beskyldninger uten å være konkret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...