Footy Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Hei.. Sitter her å skal regne transistorkoblinger.. Forstår hvordan transistoren fungerer, samt hva motstandene er til, men klarer ikke å se det store bildet i en krets. så med det klarer jeg ikke å se "strøm-/spennings -veien" osv.. Klarer å regne ut RK, den var lett nok, men de to andre er jeg lost på.... (IR2 klarer jeg og å regne ut) Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 UR2 må nødvendigvis være den samme som UBE, ettersom de har felles tilkoblingspunkter. IR2 har du allerede regnet ut, så da har du det du trenger for å regne ut R2. IR1 må nødvendigvis være den samme som IR2+IB så lenge det ikke kommer noe strøm inn fra en ekstern kilde tilkoblet Uinn, jfr Kirchoffs strømlov (summen av alle strømmer inn i og ut av et punkt er lik null). UR1 må være lik Ub - UR2, og da skulle du vel ha det du trenger for å regne ut R1 også? Lenke til kommentar
Footy Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) glemte helt å takke for hjelpen, du redda meg! Takk for hjelpen! Endret 21. oktober 2014 av Footy Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Hyggelig å være til nytte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå