Gå til innhold

iOS bruker vurderer Android, hjelpe meg å ta avgjørelsen?

Dinger

Anbefalte innlegg

Hei hei

Kan starte med å si at det er tilsynelatende umulig for meg å fatte meg i korthet, så beklager litt unødvendig lang post.

Skal kjøpe ny telefon nå, og det blir enten iPhone 6 eller Xperia Z3 Compact.

Har brukt iPhone noen år, og er generellt sett veldig fornøyd. Stabilt, strømlinjeformet, og... it just works.

Det samme kan ikke sies om mitt første (og eneste) møte med Android, HTC Desire, men tenker at Android gjerne har forbedret seg litt siden da.

Det jeg liker med iOS er simplisiteten. Jeg er ikke udugelig med teknologiske duppeditter, men nærmest hater å tweake med innstillinger og alt det styret.

Backupfunksjonen til iOS eksempelvis, mer eller mindre bare å trykke "på" så er det i boks.

Et annet eksempel der er kameraet, straight outta the box, klar til å brukes uten en masse innstillinger.

Har liten interesse av apper eller en værwidget som tar opp halve skjermen, og skrivebordet vil sannsynligvis ligne mest på en iPhone sitt.

iPhone føltes like rask som da jeg kjøpte den. Antar at dette er fordi man ikke har tilgang til mappestrukturen og dermed ikke får laget masse rot.

Vet ikke om dette medfører riktighet, men har fått inntrykk at hvis man slenger inn et album på en android-tlf (eller en windows pc for den saks skyld), så har man albumet i f.eks mappa "musikk", men at det samtidig blir skapt en "temp"-folder en plass hvor det også havner data.

Ekstremt lite lyst til å måtte rydde opp i mappestrukturen jevnlig og vite hva de forskjellige mappene og filene med snåle navn er for noe, for at Androiden skal fungere optimalt.

En annen ting er behovet for antivirus. På vei ut av sengen er det nettavis, på vei til sengs blir det gjerne.. *kremt* NSFW-ting.

Grunnen til at jeg vurderer skifte nå er at iPhone begynner å bli litt kjedelig, lei av å ikke kunne velge default-apps, å ikke ha mobildata på startskjermen osv, småting som det.

I tillegg virker Z3 som en veldig spennende telefon. Det tenkte jeg riktignok om HTC Desire og...

Takker samtlige for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desire var min første telefon. Med gnister stående ut av hodet, trusler om anmeldelse osv fikk jeg omsider dokumentert at jeg stod i serviceluka for å få djevelskapen reparert. En mail til varehussjefen senere, og jeg var fri fra Desire-helvetet. Desire var ikke en vellykket konstruksjon selv om den var en for datiden særdeles lekker sak. Jeg har selv hatt, og hatt befatning med, en rekke Androidtelefoner siden den gang, og kan heldigvis berolige deg med at Desire var et svært mørkt kapittel, også for HTC. Jeg er absolutt tilbøyelig til å gi HTC bortimot all skyld for akkurat det tilfellet.

"it just works" har vært diskutert mye i det siste. Mange hevder at en rekke Android-telefoner i større grad har grunn til å påberope seg dette enn ios-telefonene. Som vanlig er det nok noe i begge versjonene. Imidlertid er det ofte når man ser folk forsøke å argumentere for hvorfor konkurrenten er mer komplisert at det viser seg at de ikke har satt seg inn i hvordan konkurrentens produkt faktisk fungerer. Jeg foreslår derfor at du ikke tar "it just works" for god fisk uansett, og påregner en del ekstra tid for å bli skikkelig fortrolig med telefonen om du går for Android.

Backupfunksjoner i Android er gjerne litt avhengig av hvilken mobil du går for. Samsung har et system, Google har et system som kan brukes på alle Androidtelefoner, så har vi Dropbox osv. Det er jo også et spørsmål om hva du ønsker å ta backup av. Google sitt sync-system fungerer bra rett ut av esken, og er godt egnet til kontakter og innstillinger. Bilder er kanskje vel så beleilig på Dropbox da man jo får dem rett inn på alle enhetene direkte. Ingen av disse systemene krever noen kunnskap. Har du ikke konto må du registrere den, men det er jo bare snakk om å skrive inn navn, e-postadresse, velge passord og godkjenne EULA.

Hvordan du setter opp startskjermen er jo opp til deg. Selv har jeg et minimalistisk oppsett på den første siden, en "sosial media stream" på side to til venstre, og på side to til høyre har jeg litt rot, altså apper som jeg har lastet ned og tester, ting som jeg skal legge inn i "fun"-folderen for eksempel, men som ikke har kommet seg dit. Jeg har også diverse stoppeklokker (kjekt å ha en rad med flere når man lager litt avansert mat og trenger å ha tiden på flere ting), en av/på bryter direkte for lommelykt, kalender-feed osv.

Det du lagrer i minnet på Androidtelefonen vil jo i utgangspunktet ligge bare der. Men om du starter musikkavspilleren vil den i de aller fleste tilfeller gjøre et raskt søk etter avspillbare filer. Denne har jo et register i form av en eller annen fil for å holde styr på hva den har funnet. Dette er ikke noe som "ligger i veien" eller "tar opp plass" i noen grad. Jeg har selv hatt mange GB med filer på minnekortet (lydfiler) som har tatt opp den samme mengden ledig plass på minnekortet som det gjør på harddisken på PC-en, og som heller ikke har tatt opp noe plass på internminnet.

Mappestrukturen er robust nok, men går du inn for å slette ting som kan ha med kjernen i OS-et å gjøre så vil du få problemer ganske raskt. Dette er ikke noe som typisk skjer av seg selv. Imidlertid er det fullt mulig å installere en app som ikke fungerer, starte denne, og sette i gang en bakgrunnsprosess som starter selv, og som det er vanskelig å få stoppet. Rådet mot slike ting er enkelt: Ikke installer 10 ulike apper i ett jafs og test dem om hverandre, da er det veldig vanskelig å finne ut hvilken app som lager krøll. Imidlertid var dette et langt større problem tidligere. Jeg hadde S3 i nesten to år og opplevde ikke noe slikt. Den gikk vel da fra V2.3.4 til 4.1.4 eller noe. Jeg hadde også S1 omtrent like lenge, den gikk fra 1.X-ettellerannet til 2.3.4. De to siste versjonene rett før 2.3.4 var ikke de mest stabile, og de var veldig sårbare for apper som ikke var godt tilpasset disse OS-versjonene. Fra 2.3.4 har Android vært gjennomgående stabilt og mer robust enn tidligere. 4-er versjonene har gjort det enda mer robust. Her ligger nok også litt av forklaringen på de problemene du hadde med Desire.

De aller fleste kameraappene er klassiske point and shoot. Det er ikke veldig mye som skiller telefonene fra hverandre på det området. Man åpner/låser opp telefonen (evt starter kameraet direkte fra låseskjermen i Android), trykker på kameraikonet, kameraappen starter i "full auto" og det neste man gjør er å ta bildet. Skifte mellom front/hovedkamera, video/stillbilde, og fokusering direkte på skjerm er som regel lett tilgjengelig uansett fabrikat. Undermenyene derimot er ikke alltid så like, og inneholder ofte ganske ulike muligheter.

Med NSFW antar jeg du mener innhold på nettsider? Jeg har selvsagt aldri testet noe slikt, men har hørt fra andre at dette ikke er noe problem. Dette er folk som tilfeldigvis har hatt eksakt samme telefoner som jeg har hatt, og i tillegg gjort seg eksakt de samme erfaringene på alle andre områder. Jeg har aldri opplevd at en nettside har gjort telefonen ustabil, treg eller liknende, annet enn ved et fåtall tilfeller der browseren kanskje har hengt seg og trenger omstart. Typisk tidlige versjoner av Opera for eksempel.

Ellers høres det ut som at du har en viss oversikt over hva den generelle forskjellen på ios og Android er. Hvorvidt du får utbytte av å teste tror jeg er mye opp til deg selv, hvor interessert du er i å finne ut av dette. Dersom du kun skal ringe, sende SMS, knipse bilder, surfe helt basic på interwebben og høre på musikk betyr det lite hvilken telefon du har foruten kvaliteten på kameraet.

Man må tenke litt som de første smarttelefonbrukerne: Jeg velger å gi meg selv disse mulighetene, så får tiden vise om jeg har bruk for dem.

Lenke til kommentar

Du skal kjempe ganske hardt for å få inn virus på en android mobil. Du må gå inn i innstillinger for sikkerhet og godkjenne installasjon ifra ukjente kilder. Deretter må du gå inn på en eller annen 3.parts app butikk som ikke er google play, for så å laste ned en app som inneholder virus/malware.

Så hvis en har klart å få til det, har man ikke bare gått inn for det selv, men man fortjener det også ganske bra antagelig, siden de aller fleste som laster ned apk-filer fra slike sider, gjør det for å slippe å betale for appen de laster ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...