Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Packet loss og dårlig ytelse


Anbefalte innlegg

Jeg flyttet til en leilighet i Bergen for to måneder siden, og den siste måneden nå har det vært utrolig ustabilt internett. Dette gir i all hovedsak utslag på streaming (Netflix, Youtube o.l.) og ved spilling. Det ustabile internettet gir packet loss og høy jitter, noe som fungerer dårlig sammen med nevnte aktiviteter.

 

Sitter selv på en kablet tilkobling, og trodde først det var meg selv som var problemet - men så gikk det opp for meg at problemet kommer i rundt 15-tiden og forsvinner ikke før 24-tiden. Fra det jeg forstår deler jeg internett med opptil 8-9 andre, da samme utleier leier ut rom over to etasjer her. Målinger jeg har gjort (Speedtest) gir en 5/5 tilkobling (med fiber).

 

Typiske målinger blir som

 

9245c5093d.png

f1c96bd2db.jpg

 

som gjør spilling umulig grunnet packet loss og jeg bruker 1,5 gang så lang tid på å se på Netflix som jeg egentlig burde ha gjort (samtidig med dårlig kvalitet).

 

Nettverkskart;

1e7fe6bc03.jpg

hvor trådløse enheter kommer i tillegg.

 

Der jeg bodde tildigere hadde jeg direkte tilgang til router/modem og de enhetene som er tilkoblet, som var kjekt for å kunne fjerne problemer. Denne tilgangen har jeg ikke nå i og med at jeg leier. Spørsmålet er da om det er noe som helst jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet, eller er den eneste måten å kontakte utleier for å få dem til å se på problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du gi litt mer info om hvordan nettverket ditt er oppsatt? Det Windows nettverkskartet gir ikke alltid det fulle bildet, og tracerten din har en annen merkelig enhet 192.168.50.1 som er en lokal nettverksenhet.

Oftest lukter slikt dobbel NAT, og da dobbelt NAT med en mulig søppel router sak fra en internett leverandør, du skal ikke ha en ping på 35ms lokalt om du ikke har en trådløs bro for eksempel.

Lenke til kommentar

Ikke så mye du får gjort selv uten tilgang på utstyret. Her er det nok satt opp ugunstig i utgangspunktet og dette bør rettes på.

 

~5Mbit på deling med 9 personer er heller ikke gustig. Da kan du glemme streaming bla. Det tar rett og slett for mye bandbredde. Pakketapet kan være ISP sin måte å sørge for at dere ikke bruker mer en betalt bandbredde.

 

Her må du be om at utleier ordner opp i nettverket, si gjerne du kan gjøre det hvis du får tilgangene som trengs. Det bør også vurderes og kjøpe mer kapasitet fra ISP.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Liten update.

 

Har tatt kontakt med utleier som var klar over problemet (?), men dem skulle få sendt noen folk til leiligheten til å gjøre noen "justeringer". Uansett, så er det ingen forskjell - så jeg maser videre :)

 

Annet lite spørsmål; jeg har funnet en lite workaround på problemet da det kommer til ping og packet loss ved spilling. Gjennom skolen hvor jeg studerer må vi logge oss på skolen sitt nettverk som gir oss en IP fra skolen for å kunne bruke ulike tjenester levert av skolen. Nå fikser dette delvis problemene mine, men burde ikke en sånn "løsning" egentlig gjøre at problemene ble verre, da spesielt under spill?

Lenke til kommentar

Hvis du får raskere og mer stabil nettverkstilgang gjennom VPN, så kan det tyde på at det er ISP/nettleverandøren deres som skaper ustabiliteten.

Slikt som det ble nevnt over meg her, så kan det være ISP sin måte og passe på at dere ikke bruker mer enn den betalt hastigheten.

Om det er tilfellet, så kan det være mulig å løse problemet ved og kjøpe større hastighet hos isp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...