FromValhalla Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Hei! Jeg har brukt prosjektor de siste 10-12 årene. Kjøper ny hver gang pære går ut ca hvert 2-4år da det varierer mye hvor lenge den vare. Nå er jeg litt lei av å stadig ha i bakhodet at pæra kan ryke, og jeg er lei av å sjekke hvor mange timer den er blitt brukt. Dette "må" jeg gjøre hver gang jeg skrur den på (nesten hver dag) og det føles som en "tvangshandlig" jeg ikke kan være foruten. Nå vurderer jeg tv og har ikke peil på hva slags tv som passer mitt bruk.. TV-kanaler/abonnement har jeg ikke hatt de siste 10 årene og det tenker jeg å fortsette med. Det kan være en "smart-tv" med internettjeneste osv, men ser ikke helt behovet da Netflix osv kommer med XBoxen. Den vil bli brukt i hovedsak til gaming (XBoxOne) og til å se 1080p filmer. Det er meget viktig at bildekvaliteten er av et kaliber som "støtter fremtiden", men helst ikke en av de aller nyeste modellene da de er så dyre. Jeg ser i en annen tråd at man kan få en 65` 4K på Elkjøp til 20.000kr. Det høres egentlig ikke så værst ut, men jeg lurer på om dere vet om en tv som er enda større - kanskje en modell som er 1-3 år gammel hvor man kan gjøre et skikkelig røverkjøp? Tusen takk for hjelp folkens Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Jeg har egentlig ikke peiling, men det finnes projectorer uten pære. LED-projectorer fins, men jeg har null erfaring med dem. Håpet andre kan svare, da jeg selv er interessert. Lenke til kommentar
FromValhalla Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Jeg har hørt at disse ikke er så bra, så jeg har alltid styrt unna disse. Dvs. at man må opp i stygg pris for å få det bra. Jeg surfer litt rundt og finner 65" tver til en veldig rimelig penge: http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/tv-lcd-led-og-plasma/tv-58-90-tommer/andersson-led65510fhdpvrw/209089.5290/ litt dyrere, men hele 70" : http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/tv-lcd-led-og-plasma/tv-58-90-tommer/lg-70lb650v/203173.5290/ Disse 2 har ikke 4K. Er det dette som gjør dem så rimelige i forhold til mange andre eller er det andre ting som trekker ned? Jeg har hatt 90" i 10år og klarer ikke tenke meg en tv under 70"...65" kanskje, jeg klarer ikke se for meg hvor lite det er.. Er 4K så stor forskjell fra Full HD at det er verdt å legge på 10k ekstra synes dere? Med tanke på gaming fra XboxOne vel å merke. Jeg ser som sagt en del filmer av høy kvalitet, men er ikke fullt så kresen her som ved gaming. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 4K er totalt bortkastet ved gaming fra XboxOne. Maskinvaren er alt for svak. Konsollen strever med å drive spill i 1080p, så gaming i native 4K kan du glemme først som sist. Oppskalering til 4K tilfører ikke kvalitet, snarere tvert i mot. 1 Lenke til kommentar
FromValhalla Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) +1 Det var viktig informasjon, takk Er det "Hz" jeg må følge med på? Jeg ser at det stort sett er dette som trekker opp/ned prisene. Jeg finner bl.a en 80" full-HD skjerm til 32k, men denne har kun 200Hz. Vil ikke dette bli for lite på en så stor skjerm? Hvor mange Hz bør jeg har før det blir "greit"? Jeg går ut ifra at man kanskje ikke legger merke til forskjellen så godt ifra 400-800Hz?..men at man virkelig ser det om det er under 400Hz? Endret 11. oktober 2014 av FromValhalla Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Kjøp deg en rimelig TV nå, eventuelt kjøp reservepære til prosjektoren din. Om 2-3 år har forhåpentlig markedet satt seg mer hva angår tilgang på utstyr og innhold. Endret 11. oktober 2014 av Omnithunder Lenke til kommentar
Centy88 Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Vil anbefale Sony tv til gaming, lav ms og bra sortnivå. Og en PS4 selvfølgelig ikke xbox Lenke til kommentar
Walter_White Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) 4k-skjermer sliter gjerne med høy input lag, så hvis TV-en primært brukes til gaming ville jeg nok tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte en slik TV. Angående hertz så kan dette være litt forvirrende, fordi hver TV-produsent opererer med forskjellige tall på det. Sjekk link: http://www.rtings.com/info/fake-refresh-rates-samsung-clear-motion-rate-vs-sony-motionflow-vs-lg-trumotion. Vanskelig å si hva som er "greit", så her bør du sjekke ut anmeldelser og se hva andre synes om den aktuelle TV-en. Selv har jeg en 50" Sony med 400 hz (native 100 hz), og den er jeg i hvert fall veldig fornøyd med. 65" til 9000 er forresten veldig billig, så jeg ville holdt meg langt unna. Svakheter i bildebehandlingen blir veldig tydelig på en så stor TV, og med så lav pris tror jeg bildekvaliteten ikke akkurat er særlig tilfredsstillende. Som personen ovenfor nevner har Sony TV-er generelt lav input lag. KDL-65W955B kan derfor være verdt å ta en titt på. Endret 12. oktober 2014 av Walter_White Lenke til kommentar
FromValhalla Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 Takk Walter! Sony og Lav input lag er notert, KDL vurderes Er det slik at 4k ikke er helt "utviklet" ennå? Alle i denne tråden har hittils frarådet meg å kjøpe tv med 4K og jeg er ikke i den minste tvil om dere har rett, men jeg synes det er litt rart. Vanligvis når man skal kjøpe noe og legger det ut i et forum får man vanligvis tips om "det beste", hvilket jeg trodde 4k var. Jeg bare spør altså, for jeg har så liten peil.. På en 4k tv - er det ikke slik at man kan justere framerate og alt det greiene der etter hva man skal bruke den til/se på? Slik at Gaming-kanalen har en optimalisert (altså da justert ned) kalibrering til Xboxen, og en annen kanal er makset for Blueray film? Er enig i å ikke kjøpe en billig tv. når jeg først skal kjøpe en svær tv bør den være bra, virkelig bra. Valget er egentlig ikke så vanskelig her da jeg finner masse godt anmeldte tvèr, blant annet den som er nevnt over her. Det er tommene jeg ikke helt klarer å bestemme meg for. Jeg er som sagt vant med 90" og sitter ca 2.5-3m unna skjermen. Om jeg går ned til 65", vil jeg da ha problemer med å se alle små-tinga? Spiller Diablo3 om dagen og her spruter det ut sverd og skjold som blir liggende på bakken med en liten skrift over seg som avgjør om jeg plukker det opp eller ikke....vil jeg i det hele tatt klarer å se??...lol... Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 4K er totalt bortkastet ved gaming fra XboxOne. Maskinvaren er alt for svak. Konsollen strever med å drive spill i 1080p, så gaming i native 4K kan du glemme først som sist. Oppskalering til 4K tilfører ikke kvalitet, snarere tvert i mot. At XBO vil slite med 4K er jeg enig i... at den strever med 1080p er jeg fullstendig uenig i, du kan vel forklare hvorfor uten å fyre løs med personlige meninger. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Takk Walter! Sony og Lav input lag er notert, KDL vurderes Er det slik at 4k ikke er helt "utviklet" ennå? Alle i denne tråden har hittils frarådet meg å kjøpe tv med 4K og jeg er ikke i den minste tvil om dere har rett, men jeg synes det er litt rart. Vanligvis når man skal kjøpe noe og legger det ut i et forum får man vanligvis tips om "det beste", hvilket jeg trodde 4k var. Jeg bare spør altså, for jeg har så liten peil.. På en 4k tv - er det ikke slik at man kan justere framerate og alt det greiene der etter hva man skal bruke den til/se på? Slik at Gaming-kanalen har en optimalisert (altså da justert ned) kalibrering til Xboxen, og en annen kanal er makset for Blueray film? Er enig i å ikke kjøpe en billig tv. når jeg først skal kjøpe en svær tv bør den være bra, virkelig bra. Valget er egentlig ikke så vanskelig her da jeg finner masse godt anmeldte tvèr, blant annet den som er nevnt over her. Det er tommene jeg ikke helt klarer å bestemme meg for. Jeg er som sagt vant med 90" og sitter ca 2.5-3m unna skjermen. Om jeg går ned til 65", vil jeg da ha problemer med å se alle små-tinga? Spiller Diablo3 om dagen og her spruter det ut sverd og skjold som blir liggende på bakken med en liten skrift over seg som avgjør om jeg plukker det opp eller ikke....vil jeg i det hele tatt klarer å se??...lol... Hvis meningen er at du skal ha en TV i mange år fremover ville jeg absolutt vurdert en 4K TV. Det du får svar på her i tråden er hvordan tingenes tilstand er i dag og flere av svarene er jeg også uenig i. Personlig ville jeg gått for en mid end 65" TV til rundt 10 000 kr + og heller ventet 2-3 år å sett an før jeg virkelig slo på "stortromma". Da får du trolig en 80" 4K OLED til rundt 30 000 kr... Endret 12. oktober 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 4K er totalt bortkastet ved gaming fra XboxOne. Maskinvaren er alt for svak. Konsollen strever med å drive spill i 1080p, så gaming i native 4K kan du glemme først som sist. Oppskalering til 4K tilfører ikke kvalitet, snarere tvert i mot. At XBO vil slite med 4K er jeg enig i... at den strever med 1080p er jeg fullstendig uenig i, du kan vel forklare hvorfor uten å fyre løs med personlige meninger. As for 4K gaming, as you might expect given the theme of this article, it’s a bust. Sony has flat-out said as much, and while Microsoft has been cagier about it – in fact, a handily unnamed Microsoft ‘representative’ even told Polygon last year that Xbox One games WOULD support native 4K – the fact that the console is struggling to run games in 1080p makes the notion of native 4K gaming on it seem laughable, frankly. Kilde: http://www.forbes.com/sites/johnarcher/2014/09/12/the-ps4-and-xbox-one-are-already-out-of-date/ Lenke til kommentar
Walter_White Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) En annen TV verdt å vurdere er Sony x9005b. Denne har 4k og 60 ms input lag (høyere enn de aller fleste 1080p-TVer, men klart lavere enn de fleste 4k-TVer). Anmeldelse. Høy pris dog. Grunnen til at jeg frarådet 4k er fordi 4k-TVer er dyre, og 4K-innhold er temmelig fraværende. På Xbox One tror jeg 4k er en glemmesak, og på Netflix er 4K-innholdet såpass komprimert at litt av poenget forsvinner. Med andre ord synes jeg ikke 4k er verdt pengene nå. Som noen over nevner vil jo dette være en annen sak om noen år, men da vil samtidig 4K OLED ha falt mye i pris. Er derfor ikke helt ideelt å kjøpe ny TV akkurat nå, men du får vurdere selv hvor stort behovet er Vedrørende forskjellen mellom 90" og 65", så kan denne linken være aktuell: http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1229341408. Endret 13. oktober 2014 av Walter_White Lenke til kommentar
FromValhalla Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2014 (endret) ok, takk nok en gang for god info og tips! det er et vanskelig valg...og det er vel "aldri rett tid å kjøpe tv på" .. Jeg har kun 100 timer igjen på pæra og tror ikke jeg taper stort på å kjøpe en mid-end tv som blir nevnt over her. Om man først skal tenke økonomisk - jeg gav 20k for prosjektoren for 3 år siden og får kanskje 5k tilbake for den, i.o.m. at kjøper må kjøpe ny pære til 2.5k. Etter 3 nye år er det ikke sikkert jeg får solgt prosjektoren i det hele tatt...så det sparer meg for 7.5k som kan legges i tv om jeg gjør det nå Tror jeg skal legge meg på rundt 15k jeg, men det må være en 65" - KDL-65W955B som ble tipset om høyere opp her er sterkt vurdert og fåes nå til den nette sum av 15k tenketenketenke.... Edit: Det viste seg å være noe "feil" med Prisjakt.no. Den viser 15k hos Expert, men når jeg "går til butikk" ender den opp på 20k... Endret 13. oktober 2014 av FromValhalla Lenke til kommentar
Walter_White Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Litt uheldig med den TV-en ja, ser nemlig ut til at Elkjøp, Lefdal og Expert satte opp prisen i dag: http://www.prisjakt.no/product.php?pu=2486810 Om du ikke vil vente til prisen faller igjen, så tror jeg denne TV-en er god: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2584074. Samsung sine modeller har dog generelt høyere input lag. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. oktober 2014 Del Skrevet 13. oktober 2014 Jeg vil fortsatt hevde at ny pære er et fornuftig og økonomisk valg, dersom du er fornøyd med resultatet du har i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå