tom waits for alice Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 (endret) Rammer dette forslaget med barnetillegg alle? Det rammer vel først og fremst de med barn og aller fremst de med mange barn? Med "alle" mener jeg ukritisk. Barnetillegget rammer selvsagt bare de med barn, men ikke etter behov eller andre kriterier. Og det rammer først og fremst de med lav uførepensjon, siden barnetillegget avkortes i forhold til pensjonen. Dermed rammes de fattigste uføre. Det er nok også noe av poenget at nasjonaliteter med svært lav yrkesdeltagelse og mange barn skal "motiveres" eller avskrekkes. Sikkert. Det er her arbeidslinjen til Høyre møter FrPs innvandringsskepsis. Det dreier seg om "vil" og "skal", ikke om "kan" eller "får". Mer om dette under. Men jeg tror at FrP har forregnet seg her, med mindre de klarer å vri dette til en innvandringssak. Det ble postet en meningsmåling litt oppe på siden her med en nedgang for regjeringen. Idag kommer en ny i Aftenposten, og FrP ramler med hele 3%! Dette var ikke det FrPs kjernevelgere (enten de er trygdet eller ikke) så for seg når partiet i opposisjon lovet statlige garantier for omsorg og mer bruk av oljepenger. jeg ser at innstramminger er dårlig for en del og vil ikke hjelpe, men det vil nok hjelpe for en del som heller vil jobbe enn å komme inn på statlig støtte. Jeg vet en del ikke har valg. Jeg tror - kanskje - innstramninger hjelper for den lille andelen som faktisk spekulerer i at stønad lønner seg. Men det er ingen, hverken etnisk norske eller innvandrere -som spekulerer i å få mange barn for pengenes skyld. De innvandrerkvinnene som får det er stort sett muslimer som selv har innvandret, altså første generasjon, og de får akkurat like mange eller få barn som i hjemlandet, der de ikke får noen slik stønad i det hele tatt. De gjør det ikke for pengenes skyld, da ville vi sett at deres døtre gjorde det samme. Men slik er det ikke, statstikkene (som jeg har postet en del ganger i ulike tråder) viser at 2. generasjons innvandrerkvinner ikke får flere barn enn snittet i befolkningen, heller ikke de muslimske. Dette er et spørsmål om kultur og tradisjon, og den endrer man ikke med økonomiske straffetiltak. Problemet er at vi har en kjempekostbar asyl og innvandringspolitikk. Og dette er bare begynnelsen på innstramminger. Man kan takke alle som har stått for innvandringspolitikken til nå. Frp har kommet med nyttige motforestillinger. Det kommer an på øynene som ser. FrP har stort sett bedrevet skremselspropaganda i mine øyne. Type "snikislamisering" og Mustafa-brev. Nytteverdien er meget tvilsom. Det er ganske tragisk egentlig, men de siste 8 år har vært uten styring. Innvandring/asyl har pågått lengre og må lastes langt flere partier enn de rødgrønne, men Jens har ikke gjort noe av det han visste trengte å gjøres (og det gjelder alle områder). Jeg tror de skal få det morsomt med han i NATO. Forhåpentligvis blir han kjørt så han ligger som et vått slips etter noen år. (Litt usaklig, men unner han virkelig det.) Jeg tror du har misforstått hva NATO er. Jeg tror, og jeg ville ikke stemt AP selv, at han er nettopp mannen for jobben. Men det er off topic her. Det er vel en god del av problemet de som kommer som asylsøkere og hvor kun en liten del kommer i arbeid. Jeg kan ikke se at det er statens ansvar at store grupper ikke kommer i arbeid. Det er faktisk statens ansvar jo, så lenge det er staten som nekter asylsøkere tilgang til arbeidsmarkedet, og istedet stenger dem inne i mottak. Og her er FrP nettopp en av bremseklossene for å få dem integrert. Min og andre liberalisters løsning er å la folk jobbe, uansett hvorfor de er her. Dersom en asylsøker får seg jobb og skikker seg vel, så la ham bytte fra asylkøen til arbeidsinnvandrerkøen og gi ham opphold. Ikke sperr dem inne og sutre over at de koster oss noe. Det jeg ser som en forsømmelse er kursing og utdannelse av de som får asyl (og innvandrergrupper). Ut i fra de jeg kjenner har snakket med som har kontakt med den delen virker dette dårlig organisert. Ja. Ironisk nok er politikerne redde for at asylsøkerne skal bli for husvarme. Da blir det så mye bråk når de skal sendes hjem, med kolleger og naboer og andre som setter seg imot. Det er mye bedre om asylsøkere settes i mottak, ikke lærer språket og ikke kan bidra med noe annet enn å stjele sykler, da er det ingen som savner dem når de hives ut, og FrP får de overskriftene de trenger i VG om innvandring og kriminalitet. Noen som allerede har kunnskaper må ta skolegang på nytt, mens mange med null kunnskaper kommer i samme klasse som disse. De uten noen bakgrunn sliter og de som har kunnskaper kaster bort tid og kunne brukt tiden på å lære norsk og komme lengre i skole/utdanning. Eller komme i jobb. Enig i det. Men det er litt off topic. Damen som skrev brevet til Erna snakker utmerket norsk. Hun er (etnisk) norsk, hun er ufør, og hun straffes for å ha fått barn mens hun var ufør. Slikt noe skal vi ikke ha noe av i et av verdens rikeste land, det kan jo komme til å gavne noen som ikke fortjener det... Geir Endret 17. oktober 2014 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 De som taper mest er de som er uføre med lav pensjon, høy gjeld og barn. De taper først flere tusen på at pensjonen deres skattlegges som inntekt i tråd med uførereformen vedtatt i 2011, deretter ryker enda flere tusen på at barnetillegget standardiseres i statsbudsjettet. Spesielt barnetillegget er drastisk; 7020 i året er bare 585 kroner per måned, for de med lavest inntekt (og dermed maks behovsprøvd barnetillegg) betyr det en reduksjon på ca. 2000 kroner per måned per barn. Jeg kan tenke meg frustrasjonen hos de uføre som treffes av kuttene og enten er for syke til å jobbe, eller har feil etternavn og uansett ikke blir ansatt. Visste det her kom til å skje. Folk som får subsidiert 50 000kr ekstra under AP stemmer FRP for å spare 10 000kr på tobakk/alkohol. Jepp, men billigere tobakk og alkohol er det ingen tegn til at det blir, og hevelsen av tollgrensen kan også henge i en tynn tråd. De eneste som så langt har tjent på budsjettet til "partiet for folk flest" er bare noen få prosent av befolkningen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå