pants Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 http://www.dagbladet.no/2014/10/09/kultur/meninger/kronikk/uforetrygd/barnetillegg/35661028/ Leser dette brevet men jeg ble sittende igjen med et ganske annet inntrykk enn hva de som hadde skrevet i kommentarfeltet. Mine synspunkter. - Klarer man ikke ta vare på seg selv, burde mann ikke få barn. - Hvis man har en sykdom som er potensielt arvelig, burde man iallfall ikke få barn. Står ikke noe om hva slags sykdom hun har, så vanskelig å si noe om dette. - Hun finner selvrespekt i å holde orden i hjemmet på egenhånd, selv om dette er arbeid andre kunne gjort mye lettere. - Klager over at hun ikke kan jobbe i matbutikk. Ja, det blir kanskje litt vanskelig, men er da 1000 andre kontor jobber hun kunne fylt og bidratt til samfunnet. - Kan ikke gå på skole, pga, mangel på heis. Dette stemmer kun i svært på tilfeller. I tillegg finnes nettstudier. 9 Lenke til kommentar
pants Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Mener du at jeg i rullestol skal flytte ut i telt med min to år gamle sønn? For det blir nesten det jeg må om du ska kutte flere tusen i barnetillegget i måneden? Som rullestolbruker er boligmarkedet enda vanskelig fordi vi må ha nyere boligere med livsløpsstandard, og de koster også mer. Eller jeg har jo forstått at du mener jeg bare skal ut og få meg en jobb for å dekke dette tapet. Jeg, Erna, har vært avhengig av rullestol hele livet. Jeg har et medfødt handicap med funksjonsnedsettelse i beina. Jeg kan ikke gå! Det går ikke plutselig over! Synes virkelig syndt på folk i rullestol, sikkert ikke lett. Men man må akseptere, og lære og leve med det. Men jeg har faktisk aldri klaget på mitt liv på grunn av mitt handicap. Jeg prøver så godt jeg kan og jeg har klart det. Jeg gjør alt i livet mitt selv, uten hjelp fra assistent eller noen. Så lenge du er på NAV har du masse hjelp her i livet. Jeg flyttet ut da jeg var 19 år og har klart meg selv siden. Jeg har også fått en sønn som jeg er utrolig stolt av, og som jeg tar meg av alene. Klarte deg selv, gikk du ikke til NAV i denne perioden? Tar deg av alene? Hva skjedde med faren, hvor er han i bildet? En helt annen diskusjon, men menn stiller veldig svakt i foreldrekampen. Hvis han er funksjonsfrisk, burde kanskje han hjelpe til, eventuelt hatt barnet? Men jeg bruker mer enn dobbelt så mye energi på alt jeg gjør, enn hva du gjør! Har du prøvd å legge på sengetøy på senga di sittende Erna? Det har jeg, og jeg får det til. Men det tar lenger tid, ifølge legen fem ganger så mye energi og krefter enn du ville brukt. Du bruker dobbelt så mye energi? En gjennomsnitlig person bruker kanskje 6t i uka på personlige gjøremål. Du bruker 12. Hva bruker du resten av tiden til? Jeg kunne jo sikkert valgt å ha en personlig brukerstyrtassistent som hjalp meg å handle, vaske huset, hente gutten min i barnehage. Men for MEG er det viktigere at jeg kan klare disse tingene selv, og det hadde kostet dere mye mer om jeg skulle hatt en assistent. Kanskje det hadde vært furnuftig? Så kunne du brukt energien din et sted hvor samfunnet fikk bedre uttelling for dine ressurser? Jeg føler likevel jeg kunne ha jobbet litt, så der har du rett Erna. Jeg kunne nok bidratt litt i arbeidslivet samtidig som jeg gjør alt i hverdagen selv. Men er det noen som kommer til å velge å ha meg på en arbeidsplass 20 prosent, framfor en som er funksjonsfrisk? Da jeg mest sannsynlig vil trenge tilrettelegging for rullestol? Står jeg først i køen tror du? 20%? Du burde kunne bidra mer enn det. Kun en som står først i køen, er et slit for alle å skaffe seg arbeid. Jeg har søkt skoler og jobber jeg, Erna, før jeg ble ung ufør. Det er for det første mange skoler som ikke er tilrettelagt for det. Gamle bygg, og rustende heiser som står oftere enn de går. Mange skoler er kanskje ikke tilrettelagt. Søk deg inn på en skole som er tilrettelagt da? Og jeg har søkt butikkjobber jeg, Erna, for jeg klarer å dra varer like godt gjennom kassa som hvem som helst annen. Men nei. Det blir for mye styr. De kan ikke ha en som bare sitter i kassen, man må kunne sette på plass varer i høyeste hylle også. Det har jeg fått til svar gang på gang. Hvorfor søke butikkjobber? Finnes da 10000 vis av kontorjobber i dette samfunnet du kunne jobbet i. Så det er altså ikke sånn, kjære Erna, at arbeidsplasser står i kø for å ansette meg. Svært få oppleverer å ha arbeidsplasser som står i kø for å ansette de. Selv er jeg ingeniør, men det var en hard kamp å finne seg arbeid alikevel. Sånn er det. I tillegg må arbeidsgiveren kunne godta at de gangen den elektriske rullestolen eller NAV-bilen min, som aldri har fungert som den skal, må på reparasjon i flere dager, så kan jeg ikke komme på jobb. For det har jo dere politikere bestemt at man kan jo ikke ha to like rullestoler som dekker samme behov. Er dette virkelig et reelt problem? De dagene i året dette er et problem, så får du være hjemme da. Eventuelt ta drosje til arbeidsplassen. Men det er det JEG trenger Erna. Har jeg min elektriske rullestol, så klarer jeg meg fint, jeg får gutten min til å fra barnehagen tre dager i uka. (Jeg har ikke råd til å ha han der mer enn tre dager da, siden dere har bestemt at det er bare aleneforsørgere som er i jobb, som får dekket mye av barnehageutgifter, men ikke jeg, fordi jeg er jo hjemme likevel, så da mener dere at det skal gå utover sønnen min og at han egentlig ikke trenger å være i barnehage i det hele tatt. I hvert fall er dette svaret jeg fikk av NAV.) Han trenger absolutt å gå i barnehage. Hvis du begynner å jobbe 3-4 dager i uka, vil iallfall dette være mer enn nok til å finansiere et barnehage opphold. Jeg klarer å handle selv, komme meg ut i naturen, ha et sosialt liv, men jeg MÅ ha rullestolen, som er BEINA mine, med meg OVERALT! Fint å høre at du kommer deg rundt! Erna, om du likevel etter dette mener at jeg bare må skjerpe meg og få meg en jobb, kan du være så snill å finne en jobb til meg? Når ble det statsministerens arbeidsoppgave å gå inn i enkelttilfeller? Og vet du Erna, at hvis du kutter barnetillegget så er det min sønn det går utover? Fortjener ikke han å få gå i barnehage og treffe andre barn? Jo det fortjener han. Og fellesskapet fortjener at du kan jobbe. Og ikke minst et godt sted å bo? 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg tom waits for alice Skrevet 11. oktober 2014 Populært innlegg Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Erna, om du likevel etter dette mener at jeg bare må skjerpe meg og få meg en jobb, kan du være så snill å finne en jobb til meg? Når ble det statsministerens arbeidsoppgave å gå inn i enkelttilfeller? Når politikerne bruker enketilfellenes (enhver gruppe er summen av mange enkelttilfeller) antatte motivasjon som argument for sin politikk, så må de også tåle å bli møtte med enkelttilfellenes skjebner. Det skjønner Erna, derfor svarer hun (i motsetning til mange i kommentarspaltene) forsiktig. Hun vet nemlig at det er ikke så enkelt. Hadde hun ikke visst det så burde hun ikke vært statsminister. Nei, det finnes ikke titusenvis av kontorjobber. De er nemlig opptatt av funksjonsfriske. På Finn Jobb ligger det for øyeblikket 300 slike jobber i hele landet. Av dem er bare 50 deltidsjobber, kanskje bare noen få i 20%. (At du etter å ha lest en bloggpost på nettet vet hvor mye arbeidsevne hun har, skal vi la ligge.) Halvparten krever antagelig kvalifikasjoner hun ikke har. Og så kan hun ikke jobbe i hele landet, fordi hun ikke har økonomi til å flytte og etablere seg. Så hun står i så fall i køen for kanskje et par jobber. Og ja, det er bare en som står først i køen. Men det er bare en som står sist i køen også. Og der finner du nok henne. Geir Endret 11. oktober 2014 av tom waits for alice 11 Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Erna, om du likevel etter dette mener at jeg bare må skjerpe meg og få meg en jobb, kan du være så snill å finne en jobb til meg? Når ble det statsministerens arbeidsoppgave å gå inn i enkelttilfeller? Når politikerne bruker enketilfellenes (enhver gruppe er summen av mange enkelttilfeller) antatte motivasjon som argument for sin politikk, så må de også tåle å bli møtte med enkelttilfellenes skjebner. Det skjønner Erna, derfor svarer hun (i motsetning til mange i kommentarspaltene) forsiktig. Hun vet nemlig at det er ikke så enkelt. Hadde hun ikke visst det så burde hun ikke vært statsminister. Nei, det finnes ikke titusenvis av kontorjobber. De er nemlig opptatt av funksjonsfriske. På Finn Jobb ligger det for øyeblikket 300 slike jobber i hele landet. Av dem er bare 50 deltidsjobber, kanskje bare noen få i 20%. (At du etter å ha lest en bloggpost på nettet vet hvor mye arbeidsevne hun har, skal vi la ligge.) Halvparten krever antagelig kvalifikasjoner hun ikke har. Og så kan hun ikke jobbe i hele landet, fordi hun ikke har økonomi til å flytte og etablere seg. Så hun står i så fall i køen for kanskje et par jobber. Og ja, det er bare en som står først i køen. Men det er bare en som står sist i køen også. Og der finner du nok henne. Geir Jenta er ung og "frisk" som står frem, det er beundringsverdig og ikke lett å leve et liv i rullestol. I dette tilfellet er det vel absolutt ikke enkeltskjebner som er blitt brukt som argumentasjon for innstramming. "Friske" uttalelser synes jeg også for hun er tydelig kritisk til den støtten hun allerede får siden hun ikke får to elektriske rullestoler. Helt enig i at man må ha respekt for andres liv og vanskeligheter, men hun bør kanskje også ha respekt for at det er betydelig støtte hun får. Og det er ikke mange andre land hun ville fått det samme. Det er heller ikke slik fremtiden for andre i samme situasjon vil oppleve, siden fremtiden vil inneholde mange innstramminger av denne typen. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 http://www.dagbladet.no/2014/10/09/kultur/meninger/kronikk/uforetrygd/barnetillegg/35661028/ Leser dette brevet men jeg ble sittende igjen med et ganske annet inntrykk enn hva de som hadde skrevet i kommentarfeltet. Mine synspunkter. - Klarer man ikke ta vare på seg selv, burde mann ikke få barn. - Hvis man har en sykdom som er potensielt arvelig, burde man iallfall ikke få barn. Står ikke noe om hva slags sykdom hun har, så vanskelig å si noe om dette. - Hun finner selvrespekt i å holde orden i hjemmet på egenhånd, selv om dette er arbeid andre kunne gjort mye lettere. - Klager over at hun ikke kan jobbe i matbutikk. Ja, det blir kanskje litt vanskelig, men er da 1000 andre kontor jobber hun kunne fylt og bidratt til samfunnet. - Kan ikke gå på skole, pga, mangel på heis. Dette stemmer kun i svært på tilfeller. I tillegg finnes nettstudier. - Hun klarer å ta vare på seg selv så det argumentet faller. Men det å ta vare på seg selv betyr ikke at man må kunne bo permanent i fangsthytte på Svalbard uten noen kontakt med samfunnet rundt. Alle funksjonsfriske drar nytte av en hel rekke tilrettelegginger i samfunnet for at det skal gå rundt. Det trenger også denne dama, bare litt annen tilrettelegging enn funksjonsfriske. Individualitet er ingen forbrytelse, det er faktisk en rett hver enkelt har. - Funkjsonsnedsettelsen er medfødt, det står ingen ting om arvelighet. Så faller det argumentet også. - Selvrespekt vs "effektivitet" i hjemlige gjøremål er en privat vurdering. Jeg synes hverken du eller staten skal tre ned over hodet på henne bestemte måter å rydde/vaske i huset. Hva om det finnes noen som kan tørke deg bak mer effektivt enn du kan selv? Skulle staten gått inn og tvunget deg til å godta at noen andre tørket deg bak? Hva ville i så fall det gjort med selvrespekten din? Jeg håper du skjønner at det argumentet ditt er dødt og begravet. - Nei, butikkjobber blir ikke vanskelig. Det trengs bare indivuduell tilpassning av arbeidsoppgaver, i dette tilfellet mer kassasitting enn de andre ansatte og tilsvarende mindre hyllestabling. Det er ikke noe hokus pokus å få til. Det er ikke kostbart eller problematisk, men samfunnsnytten er svært stor. Det eneste jeg kan spikke på der, er at kritikken må rettes mot butikkeierne og ikke mot Erna. - Skolene har plikt til individuell tilrettelegging til elevene. Trengs det en trappeheis så får de det av hjelpemiddelsentralen. Enig i at det var et dårlig argument for å ikke gå på skole. 4 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Slik jeg leser leserinnlegget fremstår hun som hun selv tror hun gir innsats, men i realiteten egentlig er litt slapp og gjerne vil finne noen andre å skylde på, la meg svare direkte på tingene hun spør om: For det blir nesten det jeg må om du ska kutte flere tusen i barnetillegget i måneden? Som rullestolbruker er boligmarkedet enda vanskelig fordi vi må ha nyere boligere med livsløpsstandard, og de koster også mer. Eller jeg har jo forstått at du mener jeg bare skal ut og få meg en jobb for å dekke dette tapet. Ja, selvfølgelig skal du ut og jobbe, det er ikke slik at NAV pengene skal støtte dem som ikke gidder å jobbe, NAV skal støtte dem som ikke kan jobbe, eller dem som prøver å få seg jobb, men i en periode sitter ufrivillig uten. Jeg, Erna, har vært avhengig av rullestol hele livet. Jeg har et medfødt handicap med funksjonsnedsettelse i beina. Jeg kan ikke gå! Det går ikke plutselig over! Det går ikke over, men du er da ikke arbeidsufør bare fordi du ikke kan gå. Selvfølgelig er arbeidsmarkedet begrenset i forhold til funksjonsfriske mennesker, men det får du nesten bare innordne deg med. Men jeg har faktisk aldri klaget på mitt liv på grunn av mitt handicap. Jeg prøver så godt jeg kan og jeg har klart det. Jeg gjør alt i livet mitt selv, uten hjelp fra assistent eller noen. Du greier tydeligvis ikke ta vare på seg selv ettersom du skriver dette leserinlegget hvor du klager på tilstrekkelig hjelp fra staten. Jeg flyttet ut da jeg var 19 år og har klart meg selv siden. Jeg har også fått en sønn som jeg er utrolig stolt av, og som jeg tar meg av alene. Har ikke dette barnet også en far som kan ta seg av det ihvertfal halvparten av uka? Men jeg bruker mer enn dobbelt så mye energi på alt jeg gjør, enn hva du gjør! Har du prøvd å legge på sengetøy på senga di sittende Erna? Det har jeg, og jeg får det til. Men det tar lenger tid, ifølge legen fem ganger så mye energi og krefter enn du ville brukt. De største musklene ligger i beina, derfor er det bare sunt for deg å være litt mer aktiv med resten av kroppen enn andre, dette for at inntaket av kalorier skal kunne forbrennes. Jeg kunne jo sikkert valgt å ha en personlig brukerstyrtassistent som hjalp meg å handle, vaske huset, hente gutten min i barnehage. Men for MEG er det viktigere at jeg kan klare disse tingene selv, og det hadde kostet dere mye mer om jeg skulle hatt en assistent. Samfunnet hadde vært tjent med at du hadde hatt en assistent som gjorde disse tingene et par timer en gang eller to i uka mot at du kunne vært ute i en normal jobb 37,5 timer i uka. Jeg føler likevel jeg kunne ha jobbet litt, så der har du rett Erna. Jeg kunne nok bidratt litt i arbeidslivet samtidig som jeg gjør alt i hverdagen selv. Det kunne du, ikke bare litt, du kunne lett jobbet 7,5 timer dagen. Men er det noen som kommer til å velge å ha meg på en arbeidsplass 20 prosent, framfor en som er funksjonsfrisk? Da jeg mest sannsynlig vil trenge tilrettelegging for rullestol? Står jeg først i køen tror du? Hvorfor ikke 100%? Jeg har sett flere i rullestor som fint klarer å jobbe, du kan ikke jobbe som snekker, men det finnes andre jobber der ute. Du vil ikke stå først i køen, men i jobber hvor du ikke gjør annet en å sitte fremfor en PC-skjerm vil du heller ikke havne bak i bunken. Og slike kontorjobber er det MANGE av, og veldig mange av disse jobbene er i topp moderne kontorlandskap som er godt tilrettelagt til rullestol. Jeg har søkt skoler og jobber jeg, Erna, før jeg ble ung ufør. Det er for det første mange skoler som ikke er tilrettelagt for det. Gamle bygg, og rustende heiser som står oftere enn de går. Det stemmer, men mange skoler er også (som noen andre har nevnt) veldig godt tilrettelagt for rullestol. Jeg ser også for meg at skoler som eventuelt ikke er tilrettelagt vil bli der dersom du starter der. Og jeg har søkt butikkjobber jeg, Erna, for jeg klarer å dra varer like godt gjennom kassa som hvem som helst annen. Men nei. Det blir for mye styr. De kan ikke ha en som bare sitter i kassen, man må kunne sette på plass varer i høyeste hylle også. Det har jeg fått til svar gang på gang. En butikkjobb krever mye mer enn å bare sitte i kassa, derfor må du se deg etter andre jobber, her er kontorjobber ideelt. Telefonsupport/Telefonsalg er en mulighet. Så det er altså ikke sånn, kjære Erna, at arbeidsplasser står i kø for å ansette meg. I tillegg må arbeidsgiveren kunne godta at de gangen den elektriske rullestolen eller NAV-bilen min, som aldri har fungert som den skal, må på reparasjon i flere dager, så kan jeg ikke komme på jobb. For det har jo dere politikere bestemt at man kan jo ikke ha to like rullestoler som dekker samme behov. Arbeidsgivere står ikke i kø for å ansette meg heller, arbeidsmarkedet er hardt og det er ikke slik at det bare er rullestolbrukere som sliter. Hva med å ha en manuell rullestol som backup? Og kanskje belage deg på taxi de få gangene bilen ikke fungerer. Du har et stort problem, du har ikke evnen til å tenke løsnings orientert. resten gidder jeg ikke svare på en gang 3 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Manuell rullestol som ''backup''? Hah, morsom du Spesielt når de skal stramme inn på ALT Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Manuell rullestol som ''backup''? Hah, morsom du Spesielt når de skal stramme inn på ALT Hva med denne? 1400kr, fremstår som ubrukt http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52158967&searchclickthrough=true&searchQuery=rullestol Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Jeg foreslår, løsningsorientert som jeg er, at Evelen! og pants spleiser på den rullestolen, og så sitter de i den et år hver, hele dagen, uansett hva og hvor de skal, og så snakkes vi igjen. Så kan de fortelle hvor lett det var, og hvor mange jobbsøknader de fikk svar på. Og så kan de fortelle oss hvor mye barnehage de hadde råd til etter å ha betalt taxiregningene når de trengte det. Gitt de nye satsene som er utgangspunket her, selvsagt. Geir 9 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Funksjonshemmede kan få et slikt TT-kort som gir dem en del gratis taxiturer mot en liten egenandel. Så da forsvinner det problemet. Det er snakk om taxi de få gangene bilen av en eller anna grunn ikke virker.Den rullestolen jeg linket til var ment som en BACKUP til de eventulle gangene den ordinære stolen var på service. Det er kanskje ikke en rullestol i toppklassen, men god nok til å bruke at par ganger nå og da for å komme seg på jobb.Jobbsøknader kan man få svar på i like stor grad uansett funksjonsevne, man kan rett og slett droppe å si de i søknaden.fysiske handikap er også (ev en eller anna merkelig grunn ikke lov å spørre om for en arbeidsgiver, ref:http://gratispafyll.no/jobbintervju-ulovlige-sporsmal/ Så da kan man jo, dersom man er sleip prøve å ta intervjuet over skype eller liknende. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Jeg tror at Siv Jensen lider samme skjebne som Kristin Halvorsen. Jeg tror FRPs nestleder - hvem han/hun nå enn er, ender opp som Audun Lysbakken, med psykotiske trekk i media for å prøve å redde stumpene av FRP. Erna har jeg aldri likt, hun blir bare tykkere og tykkere og vil trenge rullestol selv før eller siden. De fleste av disse innstramninger var det AP som la frem og fikk gjennomført med hele stortingets støtte ca 2012. Lite trolig da at FRP får medhold i stortinget for å forandre på noe stortinget selv har trumfet gjennom. MEN FRP kunne ha gjort forandringer som gjorde det lettere for de vanskeligst stilte, det gjorde de ikke. Jeg tror de mister en betydelig andel stemmer på dèt. Og det fortjener de alle sammen. 1 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Har en tidligere nabo og tidligere arbeidskollega som ble blind gradvis over mange år. Han har vel hatt 20 timer støttekontakt de siste 10 - 15 åra. Moren hans som er midt i 70-åra må vaske leiligheten hans og klærne. Hun brakk begge lårbein for få år siden og skulle hatt hjelp selv. Jeg kjører daglig forbi hans leilighet. Kl. 20.00 har han lagt seg, har ikke tv, og lytter litt på radio. Vinterstid sitter han i mørket, for han som er blind - trengs det ingen belysning. Han vandrer rundt i mørket åkke som. Er innom ham 1 - 2 ganger i året, kanskje mindre, skulle vært der mye mere. Endret 11. oktober 2014 av V?rbris Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) - Selvrespekt vs "effektivitet" i hjemlige gjøremål er en privat vurdering. Jeg synes hverken du eller staten skal tre ned over hodet på henne bestemte måter å rydde/vaske i huset. Hva om det finnes noen som kan tørke deg bak mer effektivt enn du kan selv? Skulle staten gått inn og tvunget deg til å godta at noen andre tørket deg bak? Hva ville i så fall det gjort med selvrespekten din? Jeg håper du skjønner at det argumentet ditt er dødt og begravet. Jeg er enig i at det er helt greit å velge å gjøre de tingene selv, men da kan man ikke kritisere statsministeren for følgene av valget sitt. Hvis staten tilbyr seg å tørke baken min, vil jeg ikke skrive brev til Erna Solberg hvis jeg gjør det selv og får litt bæsj på fingrene. Ellers er jeg i stor grad enig med de som er kritiske til dette brevet. Jeg tror at avsenderen ville vært mer tjent med å være mer nyansert og å holde seg til å redegjøre for de tingene som vil bli vanskeligere på grunn av statsbudsjettet og som henger sammen med handicappet hennes, og ikke fylle brevet med alle de tingene som av en eller annen grunn er vanskelig i livet hennes. Endret 11. oktober 2014 av Zarac Lenke til kommentar
pants Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 http://www.dagbladet.no/2014/10/09/kultur/meninger/kronikk/uforetrygd/barnetillegg/35661028/ Leser dette brevet men jeg ble sittende igjen med et ganske annet inntrykk enn hva de som hadde skrevet i kommentarfeltet. Mine synspunkter. - Klarer man ikke ta vare på seg selv, burde mann ikke få barn. - Hvis man har en sykdom som er potensielt arvelig, burde man iallfall ikke få barn. Står ikke noe om hva slags sykdom hun har, så vanskelig å si noe om dette. - Hun finner selvrespekt i å holde orden i hjemmet på egenhånd, selv om dette er arbeid andre kunne gjort mye lettere. - Klager over at hun ikke kan jobbe i matbutikk. Ja, det blir kanskje litt vanskelig, men er da 1000 andre kontor jobber hun kunne fylt og bidratt til samfunnet. - Kan ikke gå på skole, pga, mangel på heis. Dette stemmer kun i svært på tilfeller. I tillegg finnes nettstudier. - Hun klarer å ta vare på seg selv så det argumentet faller. Men det å ta vare på seg selv betyr ikke at man må kunne bo permanent i fangsthytte på Svalbard uten noen kontakt med samfunnet rundt. Alle funksjonsfriske drar nytte av en hel rekke tilrettelegginger i samfunnet for at det skal gå rundt. Det trenger også denne dama, bare litt annen tilrettelegging enn funksjonsfriske. Individualitet er ingen forbrytelse, det er faktisk en rett hver enkelt har. - Funkjsonsnedsettelsen er medfødt, det står ingen ting om arvelighet. Så faller det argumentet også. - Selvrespekt vs "effektivitet" i hjemlige gjøremål er en privat vurdering. Jeg synes hverken du eller staten skal tre ned over hodet på henne bestemte måter å rydde/vaske i huset. Hva om det finnes noen som kan tørke deg bak mer effektivt enn du kan selv? Skulle staten gått inn og tvunget deg til å godta at noen andre tørket deg bak? Hva ville i så fall det gjort med selvrespekten din? Jeg håper du skjønner at det argumentet ditt er dødt og begravet. - Nei, butikkjobber blir ikke vanskelig. Det trengs bare indivuduell tilpassning av arbeidsoppgaver, i dette tilfellet mer kassasitting enn de andre ansatte og tilsvarende mindre hyllestabling. Det er ikke noe hokus pokus å få til. Det er ikke kostbart eller problematisk, men samfunnsnytten er svært stor. Det eneste jeg kan spikke på der, er at kritikken må rettes mot butikkeierne og ikke mot Erna. - Skolene har plikt til individuell tilrettelegging til elevene. Trengs det en trappeheis så får de det av hjelpemiddelsentralen. Enig i at det var et dårlig argument for å ikke gå på skole. Å klare å ta var på seg selv eller ikke blir forsåvidt et bredt tema. Noen vil kanskje hevde at med mindre man ble født naken og forladt helt alene i naturen som spedbarn, så er det ingen som har klart seg selv. Ytterpunktet på andre siden vil være å ligge i respirator i koma. For min del vil jeg si man klarer seg selv i norge om man tjener egne penger. Så lenge man er 100% på nav klarer man seg ikke selv. Hun finner selvrespekt i å holde orden på huset på egenhånd. La oss si jeg også finner selvrespekt i å ordne huset på egenhånd, men jeg er stærkt allergisk til kjemikalier jeg trenger ved vaskin, det er så ille at jeg blir sengeliggende 6 dager etter husvakt, bare nok til å komme meg på beina til neste husvask. Er det rimelig at jeg skal være 100% avhengig av NAV i det dagelige. Som samfunn er vi et lag som sammarbeider. Er man dårlig på en ting, men fikser andre ting 100%, ser jeg ingen grunn til å holde på på den måten. Hadde jeg sittet i rullestol, visst at jeg kom til å sitte i rullestol hele livet hadde jeg investert mer energi i en akademisk karriere. Type han dvergen i GoT. I stedet har vi her ei dame som forventer at staten skal 100% forsørge henne. 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Har selv hatt en rullestol bruker som kollega. Dette var også medfødt så hele livet har vært i en rullestol. Likefullt har han kommet seg langt. Han fikk seg utdanning og fikk så en jobb hvor de hadde bruk for hodet hans, ikke bena. Ingen spesiell tilrettelegging ble gjort på arbeidsplassen, men arbeidsstedet ble bygget for ca. 15 år siden så det fulgte selvsagt alle krav og standarder i henhold til nybygg. Som i bunn og grunn kun dreier seg om heis & handicap-dass (+ingen steder hadde *kun* trappetilgang.) Etter min mening klarer han seg minst like godt som meg selv, privat og arbeidsmessig, til tross for at han aldri har kunnet gå. Dette er jeg 100% overbevist om at skyldes holdningen hans alene. Han ser muligheter fremfor begrensninger. Selvsagt, om han hadde droppet høyere utdanning hadde sikkert arbeidssituasjonen hans vært tøffere, men at han valgte det er også et resultat av holdning og pågangsmot. Han har vært endel involvert i handicap forbundet, men hans største kritikk av dette var at det var utrolig mye bitterhet og "tafatthett" blant mange av medlemmene. Mange havner inn i en ond sirkel av bitterhet og gir opp. Har utrolig stor forståelse for at folk kan bli bitre, men man kommer ingen vei ved å bli bitter eller ved å forvente at alle skal hjelpe deg. Enkelte valg i livet følger deg mer enn andre, men det gjelder alle. 6 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Helt enig Vice. Jeg har en blind kollega og hun tar alle utfordringer på strak arm. Veldig tøff dame og lar ikke faktumet at hun har vært blind fra fødselen av, ødelegge noe for mulighetene hennes. Som du sier, holdning og pågangsmot betyr veldig mye. Jeg er også i kontakt med en god del personer som har ulike handikap gjennom jobben, og det er mange flotte folk der ute som jeg beundrer for alt de har oppnådd, selv om de har et handikap. Jeg sitter igjen med samme inntrykket som flere her. Det virker som hun er blitt vant til å sutte på juret til staten og sitter med en oppfatning at vi skylder henne noe. At det ikke forventes noe av henne. Men hun kan jobbe, med mindre det er faktorer som ikke blir nevnt i innlegget, så virker hun funksjonsfrisk, bortsett fra beina selvsagt, men ellers er det ikke noe som hindrer henne i å jobbe? Vi har et velferdstilbud som muliggjør at hun kan jobbe og bidra i samfunnet, selv om hun er handikappet. Det virker som hun leter etter grunner til å ikke jobbe, enten er det bagateller eller så er det ting som er enkle å overkomme. 3 Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 De som har et handicap, har ikke samme muligheter som oss funksjonsfriske. Langt i fra. På den annen side, jenta i kronikken virker nok som hun er overbevist om at samfunnet skal ta vare på henne og hun kun skal påpeke svakheter i måten hun blir ivaretatt på. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 De som har et handicap, har ikke samme muligheter som oss funksjonsfriske. Langt i fra. Jeg tror ikke noen sier det. Men det er heldigvis mange handikappede som velger å benytte seg av mulighetene som de faktisk har, istedenfor å kun se hindringer. 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Dagbladet tar inn alle slike brev nå og lager artikler ut av det, fordi nå er de desperate. Pressestøtten kuttes jo en god del. Så nå kan vi nok forberede oss på en god del jammering fra avisene i tiden fremover, med massiv skremselspropaganda mot Høyre og FrP. Endret 15. oktober 2014 av тurbonєℓℓo 1 Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 De som har et handicap, har ikke samme muligheter som oss funksjonsfriske. Langt i fra. Jeg tror ikke noen sier det. Men det er heldigvis mange handikappede som velger å benytte seg av mulighetene som de faktisk har, istedenfor å kun se hindringer. Jeg ser det, men sier det for å vise at jeg tar det med i beregningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå