Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Vi snakker her om "dråper" bensin i 3,5 liter olje. Hadde det vært min bil (og den er ny), ville jeg kjørt uten å tenke på det i det hele tatt. Noe annet var det dersom jeg hadde fylt på en betydelig mengde. Men: jeg er ikke mekaniker. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Enig med mekkeren. Om der er snakk om en kork så hadde eg ikkje brydd meg. Kanskje ikkje engang tenk tanken. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Var fra en flaske/kork med formfaktor tilsvarende denne: http://www.mobil1.no/~/media/shared%20images/products/172x257-mobil-1-advanced-performance-0w-20.png Helling skjedde med frihånd, men antakelig i ca samme mengde som korken rommer. Øyemålsestimat Fyi Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389 Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Null problem å kjøre videre. Ville ikke engang tenkt tanken på å bytte olje da det lille volumet av bensin blir forbrendt uansett. Motorbrann pga en kork bensin... Gud bedre... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) Ikke overvurder jeg sa. Jeg prøver ikke å si at motoren din tar fyr så snart du vrir om tenning. Jeg sier at små mengder bensin reduserer flammepunktet til oljen, der 5% (135 ml) er risikabelt og 10% (270 ml) reduserer flammepunktet til under den operasjonale temperaturen til motoren. Hvor vidt du vil kjøre med bensinen i oljen er opp til deg (alle kildene jeg fant på nettet sa nei http://bit.ly/1D32lgh). Men jeg stiller meg sterkt imot at du ikke trenger en forhastet oljeskift, om ikke flush. Endret 11. oktober 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Motoren min bruker litt (dog ikke mye) olje, så jeg fyller på et par ganger i året, kanskje jeg bare kan satse på det gjevner seg ut etterhvert frem til neste service? En hobbymekaniker jeg spurte sa vel at han ikke trodde det var noen fare å kjøre med Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 I og med at det er snakk om så små mengder og ingen lekkasje så vil det trolig gå greit. Problemet med "trolig gå greit" er at det ikke garanterer at det går bra. Det jeg prøver å få frem med motorbrann og unormal slitasje er ikke "scaremongering", men en pekefinger på hva som kan gå galt. Det kommer ikke til å skje, det kan skje. Om du vil ta en spansk en så er det bare å kjøre på (heh), men om jeg hadde vært i dine sko så hadde jeg heller byttet oljen. Etter å ha fått undersøkt problemet videre, så kan vil jeg endre mitt standpunkt til å si at flushing ikke er nødvendig, men det hadde fortsatt ikke skadet å fått gjort det også. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Hadde olja vert gammel kunne jeg likegodt bare byttet den siden det likevel skal gjøres i blandt, men er ikke så mange månedene siden det ble gjort. Lenke til kommentar
gustæv Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Skift olje og problemet er løst. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 er det noe forskjell på "flushing" og "oljeskift" eller er det bare to ord som betyr det samme? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 En 4L dunk med helsyntetisk koster deg 270kr. Det koster tilsvarende en kvart tank med bensin og gjør at du kan sove godt. Flush er å garantere at mesteparten av oljen i bilen er ny. Det innvolverer å fjerne den forurensede olje, helle på ny for å vaske og tynne ut den forurensede olje, tappe ut igjen og fylle på. Oljeskift er bare å tappe oljen og fylle på ny. I og med at den resterende bensinen i oljen etter en vanlig skift vil være så lite, så vil nok ikke en flush være nødvendig. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Vel, Da stikker jeg å kjøper meg noe olje på biltema På den lyse siden vil jeg ihvertfall lære meg i praksis hvordan dette gjløres. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Annbefaling av hvilken biltgemaolje jeg skal velge? *leser svar når jeg er på biltema* Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 (endret) 5W-20 mener jeg. Tror det skal stå på oljelokket også. Sjekk manualen din. Endret 11. oktober 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Er allerede på vei i lånt bil så kan ikke sjekke manualen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Er allerede på vei i lånt bil så kan ikke sjekke manualen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 W5-40 ihht biltemapersonalet. Gikk for det Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 W5-40 ihht biltemapersonalet. Gikk for det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå