Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bensin i motorolja, noe å bekymre seg over?


*F*

Anbefalte innlegg

Ok, da skulle jeg i kveld etterfylle lott olje på min honda civic da nivået var noe lite.

Straks etter jeg starter å helle oppi ny olje ser jeg konsistensen ikke er som dem skal være, den er mye tynnere.

Fant ut at motoroljeflaska har vært brukt til å oppbevare bensin....

 

Så er spørsmålet, viø det gå greit å fortsette å kjøre?

Jeg vil estimere jeg fikk ca en oljeflaskekork i mengde oppi motoren.

 

Bilen er en 2001 mod, 1.6, 110hk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Det er ikke greit å kjøre. Små mengder bensin i oljen kan forårsake høy slitasje, verste fall motorbrann, og for å forhindre at du sirkulerer bensinen i motoren så må du ikke starte bilen før du har tappet oljen. Hvis du har startet den så ville jeg anbefalt en flush og nytt oljefilter. Siden du gjør en oljeskift så kan du vel så greit skifte filteret uansett.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Vel.

Jeg har ikke startet den, men slik jeg ser det kan vel enten gjøre det selv, eller starte bilen og kjøre til et verksted.

 

Hvordan gjør jeg ev dette, og er det noe problem å kjøre til verksted dersom den likevel skal skiftes?

Lenke til kommentar

Skifte olje er ikke allverdens jobb, så du kan spare på å gjøre det selv, spesielt med tanke på at en flush involverer dobbelt så mye motorolje, og verksteder kjøper ikke inn billig Biltema-olje for første runde. Det kan være at verkstedet bruker en spesiell flushing-olje, men det er neppe billig det heller.

 

Tingen med bensin i motoroljen er at det tynner den ut og ødelegger den smørende effekten. Det vil nok ikke ha katastrofale konsekvenser å kjøre den litt, men du kan risikere å forårsake mer slitasje på motoren enn det som er vanlig. Bensinen i oljen blir også hetet, noe som betyr at du vil få bensingasser som kan antennes i systemet og forårsake motorbrann. Når dette er sagt så gjelder det i hovedsak for mer alvorlige tilfeller enn det du har, der motoren gjerne lekker bensin inn i oljen. Men jeg ville vært på den sikre siden og enten skifte oljen selv eller taue den til verksted.

 

Kjøp en dunk med billig Biltema-olje, og en dunk med olje av ønsket kvalitet (disser ikke Biltema-olje, så kjøp gjerne Biltema der også). Tøm den gamle oljen fra bilen, fyll på med Biltema-oljen, skift oljefilteret, kjør bilen i noen minutter til den er god og varm, tøm oljen igjen, fyll på med olje på nytt.

Lenke til kommentar

Du må ha et filter som passer din bil.

Filteret sitter som regel nede på en side av motoren, og løsnes for hånd eller med ei tang. (Tang spesiallaget for formålet koster gjerne en snau hundrelapp)

 

Oljefilteret skal ha en tynn film av olje på pakningen (dette smører du på med en finger!), og det skal skrus til for hånd, en hånd holder!

Skrur du det for hardt fast må du regne med heftig jobb med å få det av igjen ved neste bytte.

Lenke til kommentar

Hadde det bare vært så enkelt, er vel ikke mange slike service-bensinstasjoner igjen :p

 

uansett, fant en videoguide med samme bil som min, så passe greit ut å gjøre

 

Oljefilter fås tak i på biltema eller?

Anntar dette var byttet på service i sommer, men kanskje likegreit å bytte likevel?

Lenke til kommentar

Bensin i olja er ganske vanlig pga fusk eller utslitt motor. Motorbrann har jeg aldri opplevd på Bensinmotor, men jeg har sett detonasjon på Diesel. Så blokka revner. Flere ganger.

 

Ellers vil bensin dampe opp og gå i forbrenningen via veivhus ventilasjonen.

 

Dette er en Honda med ustoppelig motor. Fyll hva du vil og det går greit. Jeg hadde kjørt videre. 1 kork, halo. Å flush motor syntes jeg hvertfall er bortkastet penger. Jeg vil gjerne ha den olja så jeg kan bruke den på egen bil.

 

Ellers vil jeg alltid anbefale et oljeskift før vinteren setter inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bensin i olja er ganske vanlig pga fusk eller utslitt motor. Motorbrann har jeg aldri opplevd på Bensinmotor, men jeg har sett detonasjon på Diesel. Så blokka revner. Flere ganger.

 

Ellers vil bensin dampe opp og gå i forbrenningen via veivhus ventilasjonen.

 

Dette er en Honda med ustoppelig motor. Fyll hva du vil og det går greit. Jeg hadde kjørt videre. 1 kork, halo. Å flush motor syntes jeg hvertfall er bortkastet penger. Jeg vil gjerne ha den olja så jeg kan bruke den på egen bil.

 

Ellers vil jeg alltid anbefale et oljeskift før vinteren setter inn.

 

http://www.vw-resource.com/gas_oil.html

https://www.amsoil.com/techservicesbulletin/MotorOil/TSB%20MO%202004-07-02%20Fuel%20Dilution.pdf

 

 

hrcak.srce.hr/file/75680

 

Utdrag:

 

 

1.2 Flash point and fire point

The flash point of oil is the lowest temperature of oil at

which the application of defined test flames causes the

vapors above the surface to ignite and the release of vapors

at this temperature is not sufficiently rapid to sustain

combustion.1,12,18 However, if heating is continued, a

temperature will be reached at which vapors are released

rapidly enough to support combustion longer than 5 s.

This temperature is called the fire point and for engine

oils is usually 20-30 higher than flash point.

Flash and fire tests are significant to consumers under

certain circumstances for safety considerations, as can

be seen in Table 1. In the inspection of used oil, a significant

reduction in the flash point usually indicates contamination

with fuel or other lower flash point fluid.

Depending on the flash point, liquids are divided in four

groups, i.e. classes of hazard, Table 1. Normally, engine

oils have flash points above 200 °C and therewith they are

out of classification as hazardous liquids and out of expected

working temperatures, usually between 100 and

150 °C. However, small amounts of fuel could make the

oil/fuel mixture hazardous according to Table 1 or its fire

point could fall in the working temperatures interval,

which should be avoided.

3.6 Influence of gasoline fuel content on flash

and fire points of engine oils

In Figure 4 can be seen that the values of flash points in

the case of 3 wt% of ES 95 in oil are regularly less than

200 °C and in the case of 5 wt% of ES 95 close to 150 °C.

The SO-A with 5 wt% of gasoline shows the highest drop

of flash point– from 226.5 °C to 91.5 °C and therefore in

hazard classes of liquids enters from “no hazard” class to

class gradation III (Table 1). The second synthetic oil

SO-B has similar characteristics of flash and fire points

decrease as mineral oils. The dilution of engine oils with diesel fuel ED affects

the flash and fire points of the mixture less than does the

dilution of oils with gasoline ES 95 – Figures 4 and 5.

D) A breakthrough of unburned gasoline

to engine oils MO-A and SO-A in the amount

of 10 wt% causes the oil flash and fire points

decrease to values that are no more acceptable

for use (less than 50 °C).

 

Konklusjon: Små mengder bensin i oljen reduserer ikke den smørende effekten til et kritisk nivå, men senker flammepunktet til oljen dramatisk, og kan dermed medføre motorbrann. 5% (135ml av 3,5L) er kritisk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...