*F* Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Ok, da skulle jeg i kveld etterfylle lott olje på min honda civic da nivået var noe lite. Straks etter jeg starter å helle oppi ny olje ser jeg konsistensen ikke er som dem skal være, den er mye tynnere. Fant ut at motoroljeflaska har vært brukt til å oppbevare bensin.... Så er spørsmålet, viø det gå greit å fortsette å kjøre? Jeg vil estimere jeg fikk ca en oljeflaskekork i mengde oppi motoren. Bilen er en 2001 mod, 1.6, 110hk Lenke til kommentar
KinderLinda Returns Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Vi alle dummer oss ut av og til, Evelen <3 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2014 Fort gjorg Men den dumme handlingen her var å bruke oljeflaska til bensin Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Nei. Det er ikke greit å kjøre. Små mengder bensin i oljen kan forårsake høy slitasje, verste fall motorbrann, og for å forhindre at du sirkulerer bensinen i motoren så må du ikke starte bilen før du har tappet oljen. Hvis du har startet den så ville jeg anbefalt en flush og nytt oljefilter. Siden du gjør en oljeskift så kan du vel så greit skifte filteret uansett. Endret 10. oktober 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2014 Vel. Jeg har ikke startet den, men slik jeg ser det kan vel enten gjøre det selv, eller starte bilen og kjøre til et verksted. Hvordan gjør jeg ev dette, og er det noe problem å kjøre til verksted dersom den likevel skal skiftes? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Skifte olje er ikke allverdens jobb, så du kan spare på å gjøre det selv, spesielt med tanke på at en flush involverer dobbelt så mye motorolje, og verksteder kjøper ikke inn billig Biltema-olje for første runde. Det kan være at verkstedet bruker en spesiell flushing-olje, men det er neppe billig det heller. Tingen med bensin i motoroljen er at det tynner den ut og ødelegger den smørende effekten. Det vil nok ikke ha katastrofale konsekvenser å kjøre den litt, men du kan risikere å forårsake mer slitasje på motoren enn det som er vanlig. Bensinen i oljen blir også hetet, noe som betyr at du vil få bensingasser som kan antennes i systemet og forårsake motorbrann. Når dette er sagt så gjelder det i hovedsak for mer alvorlige tilfeller enn det du har, der motoren gjerne lekker bensin inn i oljen. Men jeg ville vært på den sikre siden og enten skifte oljen selv eller taue den til verksted. Kjøp en dunk med billig Biltema-olje, og en dunk med olje av ønsket kvalitet (disser ikke Biltema-olje, så kjøp gjerne Biltema der også). Tøm den gamle oljen fra bilen, fyll på med Biltema-oljen, skift oljefilteret, kjør bilen i noen minutter til den er god og varm, tøm oljen igjen, fyll på med olje på nytt. Lenke til kommentar
KinderLinda Returns Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Å bytte olje er kjempelett. Du trenger en bøtte, og ny olje. Og en slags jekk. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2014 Da prøver jeg det, hvor mange liter trenger jeg? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 3,5L https://www.ifixit.com/Guide/2001-2005+Honda+Civic+Oil+Change/6407 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Skift for all del oljefilter når du først er i gang, det er ikke mye ekstrajobb. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2014 Er oljefilter universalt eller trenger jeg et spesielt til min bil? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Du må ha et filter som passer din bil. Filteret sitter som regel nede på en side av motoren, og løsnes for hånd eller med ei tang. (Tang spesiallaget for formålet koster gjerne en snau hundrelapp) Oljefilteret skal ha en tynn film av olje på pakningen (dette smører du på med en finger!), og det skal skrus til for hånd, en hånd holder! Skrur du det for hardt fast må du regne med heftig jobb med å få det av igjen ved neste bytte. Lenke til kommentar
KinderLinda Returns Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Dette gjør bensinstasjoner med servicehall for 4-5 hundre kroner (inkl. oljen) Endret 10. oktober 2014 av KinderLinda Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2014 Hadde det bare vært så enkelt, er vel ikke mange slike service-bensinstasjoner igjen uansett, fant en videoguide med samme bil som min, så passe greit ut å gjøre Oljefilter fås tak i på biltema eller? Anntar dette var byttet på service i sommer, men kanskje likegreit å bytte likevel? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Du får oljefilter på Biltema, men et originalt filter koster så lite at jeg vil anbefale et originalt om du har muligheten. Prøv å fyll olje denne gangen, så blir det bra. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2014 Kan jeg kjøre og kjøpe olje i morgen, eller burde jeg låne en bil til det? est 30km til biltema Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Bensin i olja er ganske vanlig pga fusk eller utslitt motor. Motorbrann har jeg aldri opplevd på Bensinmotor, men jeg har sett detonasjon på Diesel. Så blokka revner. Flere ganger. Ellers vil bensin dampe opp og gå i forbrenningen via veivhus ventilasjonen. Dette er en Honda med ustoppelig motor. Fyll hva du vil og det går greit. Jeg hadde kjørt videre. 1 kork, halo. Å flush motor syntes jeg hvertfall er bortkastet penger. Jeg vil gjerne ha den olja så jeg kan bruke den på egen bil. Ellers vil jeg alltid anbefale et oljeskift før vinteren setter inn. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Bensin i olja er ganske vanlig pga fusk eller utslitt motor. Motorbrann har jeg aldri opplevd på Bensinmotor, men jeg har sett detonasjon på Diesel. Så blokka revner. Flere ganger. Ellers vil bensin dampe opp og gå i forbrenningen via veivhus ventilasjonen. Dette er en Honda med ustoppelig motor. Fyll hva du vil og det går greit. Jeg hadde kjørt videre. 1 kork, halo. Å flush motor syntes jeg hvertfall er bortkastet penger. Jeg vil gjerne ha den olja så jeg kan bruke den på egen bil. Ellers vil jeg alltid anbefale et oljeskift før vinteren setter inn. http://www.vw-resource.com/gas_oil.html https://www.amsoil.com/techservicesbulletin/MotorOil/TSB%20MO%202004-07-02%20Fuel%20Dilution.pdf hrcak.srce.hr/file/75680 Utdrag: 1.2 Flash point and fire point The flash point of oil is the lowest temperature of oil at which the application of defined test flames causes the vapors above the surface to ignite and the release of vapors at this temperature is not sufficiently rapid to sustain combustion.1,12,18 However, if heating is continued, a temperature will be reached at which vapors are released rapidly enough to support combustion longer than 5 s. This temperature is called the fire point and for engine oils is usually 20-30 higher than flash point. Flash and fire tests are significant to consumers under certain circumstances for safety considerations, as can be seen in Table 1. In the inspection of used oil, a significant reduction in the flash point usually indicates contamination with fuel or other lower flash point fluid. Depending on the flash point, liquids are divided in four groups, i.e. classes of hazard, Table 1. Normally, engine oils have flash points above 200 °C and therewith they are out of classification as hazardous liquids and out of expected working temperatures, usually between 100 and 150 °C. However, small amounts of fuel could make the oil/fuel mixture hazardous according to Table 1 or its fire point could fall in the working temperatures interval, which should be avoided. 3.6 Influence of gasoline fuel content on flash and fire points of engine oils In Figure 4 can be seen that the values of flash points in the case of 3 wt% of ES 95 in oil are regularly less than 200 °C and in the case of 5 wt% of ES 95 close to 150 °C. The SO-A with 5 wt% of gasoline shows the highest drop of flash point– from 226.5 °C to 91.5 °C and therefore in hazard classes of liquids enters from “no hazard” class to class gradation III (Table 1). The second synthetic oil SO-B has similar characteristics of flash and fire points decrease as mineral oils. The dilution of engine oils with diesel fuel ED affects the flash and fire points of the mixture less than does the dilution of oils with gasoline ES 95 – Figures 4 and 5. D) A breakthrough of unburned gasoline to engine oils MO-A and SO-A in the amount of 10 wt% causes the oil flash and fire points decrease to values that are no more acceptable for use (less than 50 °C). Konklusjon: Små mengder bensin i oljen reduserer ikke den smørende effekten til et kritisk nivå, men senker flammepunktet til oljen dramatisk, og kan dermed medføre motorbrann. 5% (135ml av 3,5L) er kritisk. Endret 10. oktober 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Og ved hvilken temperatur vil man kunne oppnå flammer med min andel bensin? Hvordan er det med oksygen i oljetanken? Jeg kan se for meg at den er temmelig forseglet, men dog er det noe oksygen der hvor det ikke er olje Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Noen flere som har en formening? Det at Mekker`n heter "Mekker`n" tyder vel på at han vet hva han driver med. Eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå