Gå til innhold

Hindre lokal admin i å legge til RDP-brukere på lokal maskin

Gunn@r

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke at lokal admin skal ha muligheten til å legge til eksterne brukere ved å for eksempel trykke på "Velg eksterne brukere" under fanen "Eksternt" i "Systemegenskaper".

I tillegg vil jeg ikke at lokal admin (ingen andre enn domain admins) skal ha muligheten til å koble seg til maskinen via eksternt skrivebord.

Dette skal helst gjøres via group policy.

Noen som har noen forslag/løsning? :-)

Nettverket er Windows 7-klienter og domenekontroller Windows 2008 R2 Server.

Endret av Gunn@r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som standard så er jo default gruppa satt opp til å kunne logge på via remote.

Dersom du begrenser hver bruker til hvilken maskin de skal få logge seg på med vil du jo kvitte deg med deler av problemet.

Men sålenge du har gitt en bruker lokaladmin over maskinen så er han i grunnen tilgang til å kunne endre på stort sett alt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som standard så er jo default gruppa satt opp til å kunne logge på via remote.

Dersom du begrenser hver bruker til hvilken maskin de skal få logge seg på med vil du jo kvitte deg med deler av problemet.

Men sålenge du har gitt en bruker lokaladmin over maskinen så er han i grunnen tilgang til å kunne endre på stort sett alt :)

men selv om brukere er lokale admin på maskinene sine, så har man jo muligheten via GPO å begrense tilgangen til diverse ting, som for eksempel begrense tilgangen til windows brannmur, slik at brukeren, selv om han er lokal admin, ikke får muligheten til å for eksempel deaktivere den. På samme måte vil jeg hindre at lokal admin kan legge til andre brukere for å logge på eksternt, og også helst hindre at lokal admin får logget på eksternt. Men samtidig vil jeg at domeneadministrator skal kunne ha muligheten til å logge på via remote desktop, så kan ikke deaktivere tjenesten heller :-(

Lenke til kommentar

Legger ved bilde fra GPO, her kan du begrense rettigheter, men veldig viktig at du ikke setter dette direkte på viktige servere, men anbefaler sepparat policy for klient datamaskiner.

attachicon.giftilgang til remote desktop.JPG

Ja har sett på denne. Men vil ikke dette gi tilgang til de gruppene/brukerne man spesifiserer i denne regelen, pluss de som allerede har tilgangen på den aktuelle PCen, som lokal admin og den lokale gruppa eksterne brukere?!

Lenke til kommentar

Husker ikke lenger, er bare å teste på en datamaskin. Dessverre kan jo lokal admin melde datamaskin ut av domenet, så på mange måter er det dumt du trenger lokal admin til flere oppgaver, selv om dette har blitt bedre etter Windows 7. Det beste er jo om du har mulighet til ingen lokal admin, men det krever massive GPOer og god planlegging pluss muligens retningslinjer for bruk av datamaskiner i organisasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...