DagSAa Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Hei! Jeg trenger litt rådgivning i en noe intrikat situasjon.Vårt barndomshjem ble overdratt min far da mine foreldre skilte seg. Senere har han flyttet fra huset og tomten, men han var vedlikholdt og leid ut huset de siste årene.Nå i vinter var det snakk om salg av huset(taksert til 10 mill.) Det viste seg at min søster var interessert i ta over. Etter mye diskusjon ble det lagt frem to forslag:1. Min far selger huset og tomten. Min søster og jeg vil da motta 2 millioner i forskuddsarv. 2. Min søster og hennes samboer kjøper huset og øvre tomt med huset til 5 500 000 kroner. Min far gir min søster 1 500 000 i forskudd på arv, slik at søster og samboer betaler min far 4 000 000. Min far selger nedre del av tomten(verdi ~ 4 mill.) Jeg vil få andel i Konglungen på 1 500 000 kroner som er tilsvarende forskudd på arv. Arven er aldersbestemt, det vil si at min søster må kjøpe meg ut om senest fem år, når jeg er like gammel som min søster er i dag (28 år).Jeg trenger ikke stå for noen årlige utgifter eller vedlikehold og kan samtidig benytte meg av annekset så mye jeg ønsker. Jeg skal også ha tinglyst forkjøpsrett.Jeg er veldig interessert i at huset skal holdes innen familie, så jeg var villig til å gå for det sistenevnte forslaget. Men jeg ville diskutere andre løsninger som kunne gå meg litt mer i favør enn det som står over. Nå er prosessen i full gang, min søster har solgt leiligheten og har flyttet inn i barndomshjemmet. Vi har ikke diskutert noe videre på hvordan den endelig løsningen skal bli. Jeg føler at slik som forslaget står nå, så kan det virke litt urettferdig for min del. Summen på 1,5 mill skal indeksjusteres når jeg fyller 28(om 5 år), men jeg vil tro at min gevinst er betydelig mindre enn for min søster.Hva mener dere? Er denne løsningen rimelig, eller burde jeg kreve mer/finne en annen løsning? Har dere eventuelt forslag til hvordan det kan gjøres?Annekset som nevnes i forslaget er rundt 50 cm^2. Jeg vurdert følgende løsning for å sukre avtalen; annekset leies ut og inntektene går til meg. Håper dette var noenlunde forståelig fremlagt. Fyr i vei med spørsmål. Takk på forhånd Mvh. Dag Endret 10. oktober 2014 av DagSAa Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Hva er "Konglungen" i denne sammenhengen? Du bør være litt forsiktig med å kreve - husk at her er det fri rådighet, og din far står faktisk fritt til å ikke gi deg noe, så ikke tøy strikken. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Altså du får 1,5 mill om senest 5 år, mens din søster får huset verdt 10 mill til en pris av 5,5 mill totalt sett? Dette er dårlig butikk! Hvem eier annekset da? Din søster det også da, som du skal ha bruksrett over? Kan leieinntekter bli kr. 500.000 etter skatt på 5 år må du ta dette med i beregningen. Dette er vanskelig og jeg synes du bør gjøre det på annen måte for ikke å tape pengene eller være dumsnill. Har du mulighet til å kjøpe deg inn med 50% da? Far kan gi deg og søs 50% hver til en symbolsk pris han kan leve med ville jo vært det beste. Så får heller dere kjøpe hverandre ut om noen år. Lenke til kommentar
DagSAa Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2014 Krikkert: med Konglungen, refereres det til huset. Men det er ikke snakk om å presse min far på noen som helst måte. Vi er alle på bølgelengde med at det skal utformes en rettferdig avtale mellom min søster og meg. Nidar2: Det er ikke handlingsrom for å endre på avtalen mellom min søster, far og meg selv angående de 1,5 mill. i forskuddsarv. Det er done deal. Det er ikke spesifisert hvem som eier annekset. Dette er noe som må formuleres i en avtale, og jeg håper på forslag fra dere. Leieinntektene vil neppe overstige 500 00 etter skatt. Søsteren min får ikke huset til 5,5 millioner. Dette er premissene for at min søster skal klare å ta over huset:Forskuddsarv på 1,5 millPantsettelse av min forskuddsarv på 1,5 millSalg av søsters egen leilighet ~ 3 millLån fra mor 1 millSum og verdi av husetog øvre del av tomen: 7 millioner. Altså vil min mor og jeg vil eie en del av tomten og huset. Denne løsningen er ønsket av alle ettersom huset har stor nostalgisk verdi for alle i familien. Det skal inngåes en mer spissformulert avtale mellom søstern min og meg. Her trenger jeg forslag til utforming.I tillegg, skal det opprettes en avtale mellom min mor og meg. Formålet er å rettferdiggjøre at moren min tar opp lån til favør for søster. Konkret så er jeg interessert i deres synspunkt på situasjonen slik den står.Merker at det er utfordrende å forklare hele situasjonen, beklager hvis dette blir uoversiktelig lagt frem. Takker for all respons Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Så, hvor mye, om noe, får søster i rabatt på boligen? Du nevner (taksert til 10 mill), også nevner du 3 forskjellige beløp: "hus og øvre tomt" = 5,5mill / 7mill "nedre tomt" = ca 4 mill. Etter sist innlegg virker det for meg som du først sier at totaleiendommen har en takst på 10mill, hus og del av tom selges for 7 mill og resterende verdi far beholder er nedre tomt ca 4 mill, altså i sum 11mill - og søster har ikke fått noen rabatt på takst. stemmer det? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Med såpass store verdier involvert er det eneste fornuftige å gå til advokat. Dersom dere er enige om planen holder det med én, og kostnadene trenger ikke å bli så veldig store. Det er masse fallgruver her, og det er en forholdsvis komplisert transaksjon å gjennomføre på egen hånd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 (endret) Med såpass store verdier involvert er det eneste fornuftige å gå til advokat. Dersom dere er enige om planen holder det med én, og kostnadene trenger ikke å bli så veldig store. Det er masse fallgruver her, og det er en forholdsvis komplisert transaksjon å gjennomføre på egen hånd. Enig. Det finnes mange eksempler på nokså ufullstendige avtaler gjort blandt gode forbindelser. På et eller annet tidspunkt kan forholdet mellom partene endre seg og noen vil utnytte de hullene som er å finne for hva de er verdt. En tredjeperson kan også se ting i totalen som de involverte ikke oppdager, spesielt om denne har faglig bakgrunn. Endret 16. oktober 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Da vil man tilslutt eie x-antall prosent av huset, både du og din mor og din søster. I tillegg vil jo din mor være kausjonist eller medlånetager for din søster. Jeg kan ikke hjelpe deg med utformingen her, det må gjøres av advokat, og dette bør ikke være noe problem. Problemene som kan oppstå er jo når du og din mor skal kjøpes ut, eller at din søster ønsker å selge sin del. Hva skjer da, og hvilken takst vil dere gå med på? Dette er kilde til fremtidig krangel. Om annekset står på din søster så er vel dette da en mindre del av boligen og kan leies ut skattefritt?! Men du får inntektene. Dette er noe å tenke over, men en advokat vil kunne hjelpe også her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå