Centrux Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Hvis du hadde blitt strandet alene på en øde øy og det eneste utstyret du hadde var litt tynn wire, et bilbatteri, noen ledninger, metallbiter og litt slikt småutstyr, hvordan ville du på best mulig måte ha brukt det batteriet? Hva ville du ha gjort med det?Hadde det på en eller annen måte vært mulig å lage noe som genererer strøm, ala en dynamo, slik at batteriet ikke går tomt?100% random, men jeg begynte plutselig å tenke på alle de forskjellige tingene man egentlig kan gjøre med hverdagslige ting, og hvordan man kunne ha utnyttet disse tingene på best mulig måte hvis man hadde blitt strandet på en øde øy f.eks. Hva ville du gjort? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Brukt det til å lage bål, ved å fremprovosere knister. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Brukt det til å stimulere tissefanten. 3 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Brukt det til å lage bål, ved å fremprovosere knister. Bruk den tynne wire'en til å lage en coil. Så bruker du den når du skal lage bål. Kan nok bruke ledninger også. Så ville jeg ha forsøkt å sanke mest mulig mat slik at jeg kunne satt meg ned å trøstespise når jeg kom på at det kanskje ikke var så lurt å sove/ikke følge med under elektronikk-timene på ungdomsskolen. For alt jeg vet så lærte de andre elevene hvordan man lagde en dynamo. Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Jeg ville kasta batteriet i sjøen og laga meg noen kule smykker av resten. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 For å kunne lage ein generator så må ein også ha tilgang til ein magnet. Og sjølv med ein magnet så er det ikkje så lett å lage ein generator som kan brukast til å lade batteriet. Å lage straum er hardt arbeid som krever mykje energi, dette er nok ikkje noke som du har mykje av på ei aude øy. Så i eit aude øy scenario so vil nok det einaste fornuftige som du får til å bruke batteriet og ledningane til være å lage gnister til eit bål. Sikkert praktisk å ha til det fyrste bålet som ein utan batteriet måtte ha laga ved friksjon, i tillegg er det nok også greit å ha batteriet i bakkant til seinare bruk dersom bålet slukner og ein treng å gjere opp ild fort (signalbål). Metallbitane kan nok brukast til skjæregjenstandar. Om ledningane er tjukke nok så kan ein nok lage fiskekroker av dei, og bruke wireen som fiskesnøre. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Hadde du hatt en liten elektriks motor så hadde det vært ganske enkelt å få en generator i gang. Men med det du lister opp så ville jeg nok bare brukt den til å fyre bål til det gikk tom for strøm og deretter sørget for at jeg hadde glød tilgjengelig. Hvis det er dyr/fugler på øya er tynn wire fin til snarer. Metallbiter er fint å bruke til typp til spyd/lyster. Endret 10. oktober 2014 av multisync Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Ville ha laget en transformator av en jernstang eller lignende, hvor du surrer ledningene fra batteriet noen runder. Deretter syrrer du mange mange runder med den tynne lederen oppå/ved siden av, slik at du får en enkel høy-spennings toroidal transformator. Deretter en enkel men fysisk stor kondensator av noen lag aluminium og plastikk/blader mellom. Som kobles på trafoen på sekundærspolen. Deretter kobler du andre siden av sekundærspolen og andre siden av kondensatoren til to spikere/bolter som står mot hverandre med en cm eller to avstand (slik at du har en gnist som slår over de to). Batteriet kobler du av og på (lag gjerne en bedre bryter) primærspolen og send SOS ved hjelp av morse. Du har nå bygd en telegraf/nød-radiosender. Vent til du ser skip eller fly i horisonten. Kombiner gjerne med våte blader og bål du lager med gnisten. Du kan også tenne SVÆRT mange flere bål på denne måten da du ikke bruker så mye strøm. (Du har laget tennplugger som kan tennes tusenvis/millionvis av ganger på en ladning) Skal du lade opp så trenger du magneter og muskelkraft/vannkraft. Har du ikke det, og batteriet er dødt. Så kan du lade det opp med frukt (annanas, sitron etc..) + forskjellige metall-flak (zink og kobber) du dytter ned i dem, som du så kobler i serie. Enten ved å bruke direkte, eller for å lade opp batteriet. Men siden du i praksis har et batteri nå, så er det kanskje like greit å bruke det direkte. Folk på 1800-tallet hadde ikke så mye moderne utstyr å lage eller manipulere strøm. Man kan bruke mange av de teknikkene de brukte til å lage mye rart. ^^ Dog, har man strandet på øyde øy og har metall og batetteri, så er ofte en form for el-motor/dynamo/generator etc.. langt unna som kan gjøre ting litt lettere. ^^ Måtte det være bil/båt/fly vrak elns. Endret 10. oktober 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå