Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Registrere hovedbedrift med mindre "avdelinger"

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har alltid noen prosjekter på gang, og har i det siste holdt meg til et "hovednavn", si for eksempel "Ola Nordmann" som kun er et domene der det ikke er noe, men han som lager mindre bedrifter, nettbutikker og så videre har dette.

Det jeg da lurer på er, er det mulig å registrere la oss si "Ola Nordmann AS", og de mindre "bedriftene" som for eksempel en nettbutikk som heter "Femhjulinger.no" som et varemerke? Altså at Femhjulinger.no ikke er et eget bedrift, men kun et varemerke som eies av Ola Nordmann AS, istedenfor å ha mange slike som registreres hver for seg.

Altså istedenfor å ha Ola Nordmann AS, Femhjulinger AS, Sekshjulinger AS, osvosv, er det kun Ola Nordmann AS som er registrert og et ekte bedrift, som styrer eller eier disse varemerkene. Vil det i det hele tatt være nødvendig å registrere disse som varemerker? Eller holder det å skrive et sted at "Femhjulinger eies av Ola Nordmann AS"

Håper dere skjønner hvor jeg vil fram til.

Anonymous poster hash: fb3b5...f5d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit rettssubjekt (eit aksjeselskap) kan eige fleire domener og drive fleire butikker uten å måtte opprette dotterselskap eller avdelinger. Årsaka til at ein splitt opp fleire avdelinger i kvar si bedrift er risiko - viss ei avdeling går over ende får det ikkje så mykje å seie viss ho er eige AS som viss ho er ein del av eit større AS.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Så det er med andre ord mulig, men ikke så lurt?

Si jeg ønsker å ha 2 små bedrifter, men jeg ønsker ikke å registrere 2 seperate bedrifter. Bedriftene driver med to helt forskjellige ting og har ingenting å gjøre med hverandre.

Si for eksempel Olas Barnevakt og Steinars Bilvask. Kan jeg da registrere kun 1 bedrift som for eksempel heter Ola og Steiner Gruppen, enten som ansvarlig bedrift eller AS, som da eier disse to bedriftene som ikke er registrerte?

Eller er det lettere å bare registrere Olas og Steinars hver for seg? Vil ikke dette medføre mye papirarbeid? Er det mye papirarbeid i et enkeltmannsforetak, eller kun 4 ganger skatt i året?

Anonymous poster hash: 692d9...0c6
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Så det er med andre ord mulig, men ikke så lurt?

Si jeg ønsker å ha 2 små bedrifter, men jeg ønsker ikke å registrere 2 seperate bedrifter. Bedriftene driver med to helt forskjellige ting og har ingenting å gjøre med hverandre.

Si for eksempel Olas Barnevakt og Steinars Bilvask. Kan jeg da registrere kun 1 bedrift som for eksempel heter Ola og Steiner Gruppen, enten som ansvarlig bedrift eller AS, som da eier disse to bedriftene som ikke er registrerte?

Eller er det lettere å bare registrere Olas og Steinars hver for seg? Vil ikke dette medføre mye papirarbeid? Er det mye papirarbeid i et enkeltmannsforetak, eller kun 4 ganger skatt i året?

Anonymous poster hash: 692d9...0c6

Lurer litt på det samme... la oss si du registrerer "Ola og Steinar Gruppen AS" men vil promotere "Olas Barnevakt" og "Steinar Bilvask" hver for seg, må ikke navnet på disse underfirmaene registreres en plass for at det skal være lov å bruke de?

Lenke til kommentar

Ønsker man et firma i et slikt tilfelle så registrerer man først firmaet Ola og Steinar- gruppen, og oppretter domenene olasbarnevakt.no og steinarbilvask.no.

Hvis man ønsker en sikkerhet for at ikke hele firmaet skal velte av en konkurs kan man gjøre følgende:

Ola og Steinar- gruppen AS som morselskap

Olas Barnevakt AS som datterselskap

Steinars bilvask som datterselskap nummer 2.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker man et firma i et slikt tilfelle så registrerer man først firmaet Ola og Steinar- gruppen, og oppretter domenene olasbarnevakt.no og steinarbilvask.no.

Hvis man ønsker en sikkerhet for at ikke hele firmaet skal velte av en konkurs kan man gjøre følgende:

Ola og Steinar- gruppen AS som morselskap

Olas Barnevakt AS som datterselskap

Steinars bilvask som datterselskap nummer 2.

Dersom man ikke vil opprette datterselskap hvordan kan man lovlig bruke "Steinars Bilvask" og "Olas Barnevakt" i sin markedsføring?

Grunnen er at å opprette datterselskap mener jeg plutselig gjør at man må ha revisor.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Man kaller det for sekundært forretningskjennetegn. Et greit eksempel på det er Europeiske Reiseforsikring som er et sekundært forretningskjennetegn, selskapet er IF som er registrert som NUF.

Takker for svar... tror også det var det svaret TS var på jakt etter!!

Men hva om noen plutselig vil registrere Europeiske Reiseforsikring AS?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...