Gå til innhold

Den som bare kunne TRO

Anbefalte innlegg

Ja nå mener du vel egentlig at man har rett til, eller står fritt til - å velge. Her i vesten.

Det er en annen sak. Det betyr vel ikke at man velger å tro uten at man egentlig tror? Man tror vel fordi man faktisk tror på noe( som sagt; som man da av en eller annen grunn er blitt personlig overbevist til å tro på)

Du ser vel skillet på det?

Joda, ser den. Blir man forsøkt hjernevasket ifra barnsben av så blir kanskje dette valget man i utgangspunktet skal ha, ikke helt reelt. Heldigvis gjelder dette ett svinnende lite fåtall i Norge som har hatt en mørkemann involvert i livet sitt og som har fratatt vedkommende dette valget, noe som etter min mening burde være straffbart.

Oppstår derimot dette problemet (tro eller ikke tro) som voksen, så kan man bare takke seg selv og sin egen uvitenhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke gjøre deg så ovenpå ift andre når det gjelder det der syns jeg.

Det er like mange former for tro som der er enketindivider, og enhver har sin personlige grunn til å eventuelt tro( eller ikke tro) som de gjør.

For min del var utgangspunktet at jeg ikke helt makter tro på, eller ha full tillit og visshet om: -Total intethet etter død.

Lenke til kommentar

Spørs alltid hva og hvem det er. Å generalisere det slik sier egentlig lite og ingenting.

Når det gjelder kilder, ser jeg ikke alltid grunn til å tro blindt på dem heller. Hvor mye har man stått ved siden av og overvært alle sider av selv?
Man velger som regel alltid å stole på - eller TRO på det noen andre framsetter som "sannheter/realtiteter". Uansett hva det er.

Når det gjelder den testen, blir det anderldees. For der går det på fastsatte lover og regler.
Den gikk da bra, men dette beviser likevel ikke at det er mitt resultat, selv om det står der. Man må tro på det.

post-12139-0-36731600-1413370845_thumb.jpg

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Her var det mye på en gang. Skal ikke overdrive, men ser heller ikke bort fra noenting - for det om det ikke alt har vært kjent for oss fra tidenes morgen eller hvor det har sitt utspring. Hvorfor skulle det være noen slags fasitmal på hva man skal kunne ta i betraktning?

Du utstråler en fasit når du uttrykker ekstrem bekymring for om den ene religionen er rett og trusslene om å ikke tro på den, samtidig som du glatt ignorerer alle de alternativer som ikke er presentert for deg i den tiden og det rommet du lever i.

Den eneste bekymringen du nevner er den bekymringen kirken og de kristne har fastsatt som fasit.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Her var det mye på en gang. Skal ikke overdrive, men ser heller ikke bort fra noenting - for det om det ikke alt har vært kjent for oss fra tidenes morgen eller hvor det har sitt utspring. Hvorfor skulle det være noen slags fasitmal på hva man skal kunne ta i betraktning?

Du utstråler en fasitt når du uttrykker ekstrem bekymring for om den ene religionen er rett og trusslene om å ikke tro på den, samtidig som du glatt ignorerer alle de alternativer som ikke er presentert for deg i den tiden og det rommet du lever i.

Ja der har du et poeng, det skal jeg medgi. Og det er vel en kjennsgjerning, at jeg heller mot at Kristendom er mer sannsynlig enn en del annet. Selv om jeg ikke er sikker eller har tatt noe klart standpunkt. Hvorfor er vanskelig å forklare concret, det er bare sånn fornemmelsen er. Men regner med det kan være noe i litt av hvert. Feks at også Aliens har mye oppi/med alt det der å gjøre.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Jeg heller mot at norsk er verdens beste språk og at min fødselsdag er den beste dagen i året.

De kristne vet at mennesker heller mot det de har lært. Og de kristne vet at du kan ikke like det du ikke har lært. Så hva blir resultatet? Fjern all kunnskap om konkurrentene og lær alle opp i kristendommen. Resultatet ser vi her og i resten av samfunnet.

Lenke til kommentar

Jada jeg ser poenget, for alle del. Vil likevel hevde at slik forenkling og banalisering blir misvisende (hvertfall for hvordan jeg ser det). En må nok gjøre mer for å avbevise Kristendommen, og overbevise sterkere om at den er oppspinn. Der er jo nemlig en del relasjoner til religion forøvrig som ligger i selve det.

Vi kan jo ta ekspempelet med Islam, vi ser den type oppførsel som er gjennomgående hos veldig mange muslimer: Masse støy, hytting med never, terror og undertrykkelse. Kristendom (rett vel og merke) strider jo mot dette og legger vekt på det motsatte. Selv om jeg må skynde meg å si, at det også er en rekke spørsmål og betenkelige tendenser også der.

Uansett faller det meste ned på menneskene. Og hvordan de forholder seg til både det ene og det andre. Hva de misbruker, lar seg forlede av, feiltolker osv. Religion i seg selv er jo bare skrifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...