Gå til innhold

Ny PC 25-30.000kr (gaming)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, har du 3 eller 4 kort vil det være en fordel.

Eller om man har noe annet i en av de andre pci-e portene.

Kjøpe billig kan bli dyrt, om man plutselig vil oppgradere.

Å kjøpe med tanken om å ta forbehold mot alle verdens oppgraderinger, blir dyrt uansett. ;) Du må gjerne forsøke å rettferdiggjøre 45 000 kroner mot oppsettet jeg lagde på 13 000 kroner. Her har du forskjellen mellom Ultra og Very High. Om du sliter med å finne detaljer etter å studere et stillbilde, skal jeg love deg at du sliter enda mer å skille i selve spillet når ting skjer.

iq-intro-ultra.png

iq-intro-vhigh.png

Om TS har et budsjett der han slipper å vende og vri på hver eneste krone, må han iallfall få lov til å kjøpe et dyrere kabinett om han liker dette best.

Absolutt. Kabinett er veldig subjektivt. Inkluderte ikke det som en komponent i lista jeg skrev, men tok det med i handlevognen for å gi et estimat på hva et komplett oppsett ville koste. :)

Lenke til kommentar

Joda, greit nok pris. Men denne er bedre spør du meg?

https://www.komplett.no/komplett-xtreme-i80-4k-edition/10950#!tab:extra

Det du foreslår er bra, men nytt og sikker mye barne sykdommer. Det jeg foreslår er gammelt men bra utprøvd mot barne sykdommer.

Jeg vente til x99 får modnet litt lengre i solen :green: før jeg kjøper.

Du vet like bra som meg at det ikke er smart å kjøpe det siste som kommer ut.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Det du foreslår er bra, men nytt og sikker mye barne sykdommer. Det jeg foreslår er gammelt men bra utprøvd mot barne sykdommer.

Da lurer jeg på hvor er denne bedre?

Burde ha vært 3x980 til den prisen...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det begynner å bli et Nizzen-varemerke. Å hevde at noe er bedre, uten å beskrive omfanget av ytelsesforbedringen. Er det 1%, 10%, 50%? Gjelder det et spesfikt spill, mange? Er det noen som lurer folk, så er det ved å tilbakeholde informasjon, for å fremme sitt syn.

Gi meg gjerne et estimat på hvor mye bedre ytelse du får med PCen til 25 000 kroner, kontra den til 13 000 kroner, Nizzen. Jeg kan gjerne røpe svaret. Det er rundt 10% i den oppløsningen han spiller på. Gi meg gjerne en god grunn for å betale dobbel pris for 10% ytelsesforbedring.

Unnskyld meg, men jeg synes det begynner å bli frekt. Nizzen er 100% velvitende om hvor godt komponentene yter, men bruker likevel kategoriseringer som "1150 plattform er jo ingenting i forhold til X99" osv. Ytterst sjeldent har jeg sett deg bruke tall i sammenligner. Hvorfor det? Hvorfor ikke bare henvise til tallene og la kjøper få ta en avgjørelse om det er god verdi for pengene? Hvorfor må du oppføre deg som en kynisk selger som forsøker å hente mest mulig penger ut av lommene på vedkommende, ved å veilede dem bort fra hva de faktisk bør ha?

perfrel_2560.gif

10% forbedring for doblet pris!!! :hm:

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

10% her og 10% der...

Når en spør etter råd til bilkjøp til 100 000, så får han ikkje råd om å kjøpe en til 50 000.

Han spør etter en pc til 25-30 000, og det får han ;)

Hadde han ikkje hatt swift skjerm og skulle hatt en pc til 15k, så hadde jeg ikkje svart engang.

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det der er tull fra dere begge. Unnskyld at jeg blir irritert nå, men det er det. Det er ikke 10% her og 10% der. Det er 10% punktum. Det er ikke en helt annerledes bil, men en bil som i stedet for å ha toppfart på 200 km/t på norske veier, har toppfart på 220 km/t. Om kunden vet dette, og ikke er helt komplett idiot, så kjøper han ikke bilen med toppfart på 220 km/t til dobbel pris.

War, det finnes ikke noe slikt relativt ytelsesbegrep for hva som flyter på en Swift-skjerm. Det er helt og aldeles avhengig av spillene, som stiller tøffere og tøffere krav for hver måned. Bioshock Infinite ruller perfekt på 140 FPS med GTX 970 SLi, mens Metro selv med 3x GTX 980 i SLi, ikke får god nok FPS til denne målsetningen. Såklart, det er et poeng i at GTX 980 har 10% bedre ytelse, og at det vil utgjøre en forskjell i et eller annet spill på et eller annet tidspunkt, men den skiva av kaka er så tynn (såpass få eksemplarer over en såpass kort tidsperiode), at det blir helt aldeles latterlig å skulle investere dobbelt pris for den fordelen.

Ja, han har fremmet et budsjett selv. Samtidig har han besøkt et dataforum for ærlig hjelp og rådgiving om hva som er lurt. Såfremt budsjettet hans ikke står beskrevet med symbolet ∞, evig, så er det greit å anta at han faktisk vil ha verdi igjen for pengene sine. Let etter målsetning når dere skal bruke av pengene til andre, og ikke ta budsjettet som en absolutt, men et forslag fra trådstarter sin side. Dere er ekspert så validerer om budsjettet er bra, mens han er (ikke negativt ment) ignorant som er hjelpsøkende.

Så værsåsnill. Jeg spør for ørtende gang, da dette har gjentatt seg i mange andre tråder: ikke kom inn i en tråd der personen kun ønsker et fullblods gamer, og tilbakehold informasjon om hvor dårlig utbytte han får ved å faktisk bruke 25 000 kroner. De aller fleste normale folk her sier det bare som det er, "hei, du får omtrent den samme ytelsen om du bruker halve summen, så det er dessverre ikke noe poeng kompis".

Når du da kommer brøytende inn med salgsargumentasjon som "pfft, 1150-plattform, DDR3-minne, 4-kjerne etc. etc. er flaut å ha", uten å vise noen som helst tall som støtter opp om påstandene, så gjør du det veldig krevende... Veldig krevende for oss andre som må dekonstruere argumentene dine som ikke henger på grep og fortelle om at de der fancy begrepene der, spiller faktisk veldig liten rolle. Det hadde vært ok om det var en nybegynner helt uten innsikt som kom med slike argumenter. Men du inkluderes ikke der, da du til punkt og prikke kan alt dette om maskinvaren, men likevel går til direkte lavmål ved å ikke advare mot slik ødsling. Det er såpass enkelt at du som en ærlig salgsmann sier "hei, her har jeg en grafe som viser at du får 10% mer ytelse om du øker budsjettet ditt fra 13 000 til 25 000 kroner. Jeg er blant dem som mener at dette er verdt det, fordi sånn og sånn." Da hadde du iallefall vært redelig med tallene, noe du overhodet ikke er nå. Sorry. :wee:

Endret av Agentspoon
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Agentspoon

Hvis noen ønsker å betale idiotskatt får de vel bare gjøre det. Men flott av deg å informere om hvor dumt det er, men ingen vits å fortsette hvis de ikke vil høre. Hvis han vil betale masse mer for litt ekstra, så er det opp til han.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Agentspoon

Hvis noen ønsker å betale idiotskatt får de vel bare gjøre det. Men flott av deg å informere om hvor dumt det er, men ingen vits å fortsette hvis de ikke vil høre.

Ikkje så dumt som å røyke, snuse og drikke ;)

Enig der :) Hvis folk vil kjøpe en dyr audi kan de gjøre det, selv om wolksvagen gjør samme nytta. Men smart er det ikke, sett fra ytelse/kost.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Oppsummert:

En kanonbra gamingpc koster 10-15kr.

Alle gamingpcer til over det beløpet er ca like raske i spill.

Jeg sier ikke at det er dumt å bruke 50k på PC, men til akkurat spillbruk er en PC til 10-15k like god og faktisk i noen tilfeller bedre.

Jeg gir meg, så kan du bare ha feil :evil:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaling av en 4-kjerners maskin til 25 tusen kan jo ikke kalles for noe annet enn ren og skjær galskap.

Lenke til kommentar

1150 er kjedelig. Får alt for lav score i physics-testet på 3DMark. Eneste grunnen til å kjøpe 1150 må være om man skal bygge i Prodigy M-ITX. Da hadde en 4790K + 970 vært noe greier.

EDIT: Glem det, man kan bare kjøpe Prodigy M og smekke inn et X99 mATX-hovedkort.

EDIT2: Forskjellen mellom et oppsett med 5820K og 4790K er 3000 kroner. Da har man i tillegg 16 GB minne.

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...