Gå til innhold

Ny PC 25-30.000kr (gaming)

Anbefalte innlegg

Sjekk tråden min for

Anbefalinger av strømforsyninger

Skal du ha en så kraftig PC, så SKAL du ha en skikkelig strømforsyning!

Kongen på haugen: Antec High Current Pro HCP-1300

Blandt det beste du får EVGA SuperNOVA G2 1600W

ellers så har du Seasonic Platinum-1000 , Cooler Master V1200 , Super Flower Leadex Platinum 1200W

Du har mange, men disse anbefales sterkest, har kanskje glemt et par stk, men dette er topp of the topp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett litt gjennom her nå, og har et spørsmål (som sikkert lyder teit for dere).
Men lønner det seg for meg å kjøre på med en Intel Core i7-5960X og 1x Gtx 980
eller en billigere CPU og 2x Gtx 980?
Ser også at det blir linket Graphite 760T white som jeg spesifiserte at jeg likte, + det hovedkortet, vil veldig gjerne at det fortsetter slik :D

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke skal bruke PCen til grafisk design, 3D CGI, video- eller bilderedigering har du null utbytte av 5960X bortsett fra kanskje noen ekstra poeng i benchmarks. 5930K vil holde i lange baner til alle spillene på markedet. Veldig få spill, om noen i det hele tatt, har (god) støtte for så mange kjerner.

To stk. 980 vil gi MYE større utbytte når det gjelder FPS, som du trenger mye av med den skjermen. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sett litt gjennom her nå, og har et spørsmål (som sikkert lyder teit for dere).

Men lønner det seg for meg å kjøre på med en Intel Core i7-5960X og 1x Gtx 980

eller en billigere CPU og 2x Gtx 980?

Ser også at det blir linket Graphite 760T white som jeg spesifiserte at jeg likte, + det hovedkortet, vil veldig gjerne at det fortsetter slik :D

i7-4970K har høyere klokkefrekvens og bedre spillytelse.

De som kjøper 5960X velger bort litt spillytelse for raskere videokonvertering og lignende.

En i7-4970K med SLI vil være nesten dobbelt så rask i spill som en 5960X med 1x grafikkort.

Vil du ha mer enn 4 kjerner i en spillpc ville jeg heller sett på 5930K.

Det er 8 år siden intels quad core kom ut, og 4 år siden sekskjernecpuen deres kom ut. Fremdeles er det mange spill som kun utnytter 1 og 2 kjerner, og folk har hele veien sagt at "multikjernestøtte kommer snart".

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Om du tror du muligens kommer til å kjøre inn enda et grafikkort i framtiden er 5930K (X99) et bra valg. Holder du deg på to grafikkort er 4790K (Z97) og 5820K (X99) bra valg.

5930K og 4790K er to forskjellige prosessorer på to forskjellige brikkesett. 5930K er sekskjernet og har høyere minnebåndbredde (firekanals minne), på X99-plattformen. 4790K er firekjernet og har vanlig tokanals minne, på Z97-plattformen. Det er hovedforskjellene. X99 er Intels high-end entusiastplattform. Z97 er Intels mid til high-end forbrukerplattform.

Begge gir nokså identisk spillytelse, men kun 5930K vil kunne utnytte 3 grafikkort fullt ut.

5820K er også et greit valg (også på X99), men der blir det som 4790K, du bør holde deg til 2 kort. ENESTE forskjellen mellom 5930K og 5820K er den begrensningen. Samme ytelse.

Beklager fælt rotete innlegg, det er ikke det letteste å forklare uten å gå i dybden. Forskjellene høres kanskje litt dramatiske ut også, men det er ikke ekstremt viktig. Alt tatt i betraktning er kanskje 5820K det beste valget for deg for øyeblikket. Gjør det deg ikke noe å spytte i ~1200kr ekstra, gå for 5930K. Disse to prosessorene vil nok vare hakket lengre enn 4790K når det kommer til ytelse i fremtidens spill.

EDIT: DDR4-minne (X99) er for tiden mye dyrere enn DDR3-minne (Z97 og lavere), det er kanskje noe du også bør ta i betraktning.

Endret av Nødstopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok da blir det nok en 5930k :)

Men om jeg kjører dette som en mal, kunne folk fylt inn hva som er best for de resterende :)?

CPU: Intel Core i7-5930k
GPU: 2x Gtx 980 (Hvilket merke?)
PSU: __________
Kabinett: Corsair Graphite 760T Hvit
Hovedkort: ASUS X99-S
Kjøling: ________
Minne: ________
SSD: ________
HDD: ________

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar

...og folk har hele veien sagt at "multikjernestøtte kommer snart".

Du har et poeng, men håpet er større nå enn det var før. De nye konsollene har jo 8 prosessorkjerner som i tillegg er x86-64. Er vi heldige tar spillutviklerne hintet etter hvert.

BF4 multiplayer, for eksempel, trekker godt i en hel del tråder på kraftige prosessorer. Det er trolig mye å gå på ennå, men det kommer seg.

Lenke til kommentar

Uff, blir forvirret jeg!

Hva lønner seg da, 5930k eller en 4970k for spill nå og da par år frem i tid :) ?

+ 2x GTX 980.

Jeg ville gått for 4970K og 1x GTX980, eventuelt 2xGTX980 hvis du orker å ha flere skjermkort i pcen og ikke er fornøyd med ytelsen til kun ett kort.

Skal du ha 6-kjerne vil det koste nesten 4000kr mer i hk, cpu og ram. Ikke en stor pengesum altså, men problemet er at det er tvilsomt om det egentlig er noen oppgradering siden 4970 i mange tilfeller er raskere. Dessuten kan du med en 4970k sitte igjen med nok penger til en full oppgradering av cpu/ram/hk senere istedenfor å sitte med en gammel 6-kjerne fra 2014.

Her er benchmarks av 5930k og 4790k. Anandtech har testet i en lavere oppløsning så på din skjerm vil forskjellene bli mindre og valget av cpu har mindre betydning.

http://www.anandtech.com/show/8426/the-intel-haswell-e-cpu-review-core-i7-5960x-i7-5930k-i7-5820k-tested/6

Her er benchmark av World of Warcraft hvor 5930K er 10% tregere enn 4790K.

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-5960x-haswell-e-cpu,3918-7.html

Kjøp GTX980 med en oppgradert kjøler (ikke referansekjøler), f.eks. windforce eller DirectCUII eller tilsvarende.

Selv om et spill støtter 6 kjerner så kan en firekjerner som 4970K likevel yte bedre enn en sekskjerner som 5930K.

Intel lager noen prosessorer som er ment for spill, og noen som er ment for andre ting enn spill. Skulle jeg hatt en spill-pc ville jeg gått for en cpu som var ment for spill, ikke for andre ting.

Derfor hadde jeg valgt 4790 og ikke 5930. Men du blir fornøyd uansett, begge cpuene er ca like raske, lykke til :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Tingen er jo at ett GTX 980 ikke klarer klemme unna 144 FPS på 2560x1440 med noe høye innstillinger i nyere spill. Ulempene ved SLI er heller ikke like store nå som de var før.

Av 980-versjoner vil jeg anbefale Asus' STRIX, eller EVGA's ACX 2.0-kort. Begge er veldig gode valg. :)

Lenke til kommentar

5930k og 2 stk gtx 980 ville jeg gått for UTEN tvil. Noen crucial 2133 ddr4 brikker samt superflower 1200w psu. ASUS X99-S.

Kjøper man socket 1150 og 4690k/4790k, så er det også mye verre å selge. Er ikkje lenge siden jeg solgte en god 3930k for 3000kr, og den kjøpte jeg ved release.

Minimumsfps i f.eks BF4 i multiplayer er en del høyere med 6 kjerner vs 4 kjerner. Dette er også noe å tenke på.

x99 cpuene overklokker man like høyt som 4 kjernerene til 1150 plattformen, selv om de har 2 og 4 kjerner mere. Så at 4790k har høyere stock hastighet har ikkje en dritt å si.

Vet ikkje helt hvorfor Pycnopodia mener at en stk GTX 980 skal være nok for en Asus swift skjerm med 144+fps. Greitt at g-sync er konge, men g-sync tryller ikkje... :hmm:

... og hvem kjører cpu på stock hastighet da? :rofl:

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør han om å bruke 25 000 kroner, eller spør han om en PC som kan dra spillene han lister? I mange av disse trådene virker det som om selve hovedpoenget er å få kastet 25 000 kroner ut vinduet. Det er overhodet ingen rasjonell tankegang bak at summen absolutt skal være akkurat 25 000 kroner. :)

Om jeg lager et oppsett med 2x GTX 980 i SLi, så bikker prisen fremdeles ikke 16 000 kroner. Alt over det igjen blir verdiløst. Men nei, trådstarter skal selvfølgelig få lov til å bruke resterende 9 000 kroner fordi det er et irrasjonelt tall han har satt opp som utgangspunkt som MÅ møtes, enten om kravene oppfylles billigere eller ikke.

Du har ikke skjønt det.

Han spør om råd til hvilken motorsykkel han skal kjøpe, problemet er at han blir anbefalt en moped. Var det akkurat det han var ute etter?

Lenke til kommentar

Tingen er jo at ett GTX 980 ikke klarer klemme unna 144 FPS på 2560x1440 med noe høye innstillinger i nyere spill. Ulempene ved SLI er heller ikke like store nå som de var før.

Av 980-versjoner vil jeg anbefale Asus' STRIX, eller EVGA's ACX 2.0-kort. Begge er veldig gode valg. :)

For all del, jeg vil ikke anbefale det siden det går på bekostning av stabiliteten og brukervennlighet.

Ingenting er mer kjedelig enn en ny pc til titalls tusen som ikke fungerer skikkelig. Med SLI blir du en minoritet og står bakerst i køen når utviklere skal spill eller patcher.

Jeg har hatt doble og triple gpuer før og savner det ikke.

Men vil han ha SLI er det bare å kjøpe og i verste fall deaktivere det i de spillene hvor det ikke fungerer.

5930k og 2 stk gtx 980 ville jeg gått for UTEN tvil. Noen crucial 2133 ddr4 brikker samt superflower 1200w psu. ASUS X99-S.

Kjøper man socket 1150 og 4690k/4790k, så er det også mye verre å selge. Er ikkje lenge siden jeg solgte en god 3930k for 3000kr, og den kjøpte jeg ved release.

Minimumsfps i f.eks BF4 i multiplayer er en del høyere med 6 kjerner vs 4 kjerner. Dette er også noe å tenke på.

x99 cpuene overklokker man like høyt som 4 kjernerene til 1150 plattformen, selv om de har 2 og 4 kjerner mere. Så at 4790k har høyere stock hastighet har ikkje en dritt å si.

Vet ikkje helt hvorfor Pycnopodia mener at en stk GTX 980 skal være nok for en Asus swift skjerm med 144+fps. Greitt at g-sync er konge, men g-sync tryller ikkje... :hmm:

Skal du sammenligne overklokket 6 kjerne må du nesten sammenligne det med en overklokket 4 kjerne, og den vil klokke enda lengre.

At minimumsfps er høyere i multiplayer med 6kjerne skulle jeg likt å se en test på, det hørtes veldig lite troverdig ut.

Det er mange gode grunner til å kjøpe 6-kjerne cpu, men fordeler til spilling er ikke en av de.

Selv om 6-kjerne støtte blir utbredt er det faktisk ikke noen garanti for at 6-kjerne cpuene vil yte bedre enn 4-kjernecpuene i spill.

Han spiller WoW, 5930K er 10% tregere enn 4790K her, da begynner det å bli merkbart, hvorfor betale nesten dobbelt så mye for noe som er 10% tregere?

• Liker 1
Lenke til kommentar

For all del, jeg vil ikke anbefale det siden det går på bekostning av stabiliteten og brukervennlighet.

Ingenting er mer kjedelig enn en ny pc til titalls tusen som ikke fungerer skikkelig. Med SLI blir du en minoritet og står bakerst i køen når utviklere skal spill eller patcher.

Men vil han ha SLI er det bare å kjøpe og i verste fall deaktivere det i de spillene hvor det ikke fungerer.

Skal du sammenligne overklokket 6 kjerne må du nesten sammenligne det med en overklokket 4 kjerne, og den vil klokke enda lengre.

At minimumsfps er høyere i multiplayer med 6kjerne skulle jeg likt å se en test på, det hørtes veldig lite troverdig ut.

Det er mange gode grunner til å kjøpe 6-kjerne cpu, men fordeler til spilling er ikke en av de.

Selv om 6-kjerne støtte blir utbredt er det faktisk ikke noen garanti for at 6-kjerne cpuene vil yte bedre enn 4-kjernecpuene i spill.

Han spiller WoW, 5930K er 10% tregere enn 4790K her, da begynner det å bli merkbart, hvorfor betale nesten dobbelt så mye for noe som er 10% tregere?

Nå har det seg slik at jeg har både 4790k,4960x og 5960x. Altså datamaskiner med 4,6 og 8 kjerner. Begge haswellcpuene overklokker ca like langt. Altså 4,7-4,8 ghz. Dette er altså 4 kjerner VS 8 kjerner. 6 kjerner Ivy-e klarer jeg å benche på 4.9 ghz.. Alt dette på samme type kjøling.

Siden jeg nesten bare spiller BF4, så vet jeg veldig godt hvordan de forskjellige cpuene yter. 6 og 8 kjerneren yter bedre i Battlefield 4 multiplayer. Jeg spiller ikkje på low settings for å si det slik ;)

Det for bli opp til trådstarter om han vil tro på en som har testet og har både 4,6 og 8 kjerner cpu eller om han vil tro på en som knapt har noe selv, men bare synser og tror hva som egentlig stemmer.

Det var heller ikkje mange som trodde at det hjalp noe særlig å ha raskt systemminne i BF3 og BF4, men det fikk jeg og andre vist at det var veldig feil ved bruk av flere skjermkort. Ytelsesforskjellen i fps var opp mot 25% ved 1333mhz VS 2666mhz ddr3 minne. Når det er nok folk som tror noe, så blir det fort "fakta" fordi de ikkje vet det egentlige svaret.

Jeg har jobbet med å teste hardware, og fant da ut at skal man finne det egentlige svaret, så må man teste det selv. Lese og høre på andre kan vise seg å være helt bak mål noen ganger. Stole på hardwareprodusenter kan man også bare glemme å stole blindt på når det gjelder ytelsestester.

Endret av Nizzen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ok da blir det nok en 5930k :)

Men om jeg kjører dette som en mal, kunne folk fylt inn hva som er best for de resterende :)?

CPU: Intel Core i7-5930k

GPU: 2x Gtx 980 MSI

PSU: Antec High Current Pro HCP-1300 eventuelt EVGA SuperNOVA G2 1300W

Kabinett: Corsair Graphite 760T Hvit

Hovedkort: ASUS X99-S

Kjøling: ________

Minne: ________

SSD: Crucial MX 256GB eller 500GB

HDD: Hvilken som helst 2-3 eller 4TB

Takker for all hjelp :)

La inn for deg her litt :)

Så får resten fikse Kjøling og Minne!

Lenke til kommentar

Spør han om å bruke 25 000 kroner, eller spør han om en PC som kan dra spillene han lister? I mange av disse trådene virker det som om selve hovedpoenget er å få kastet 25 000 kroner ut vinduet. Det er overhodet ingen rasjonell tankegang bak at summen absolutt skal være akkurat 25 000 kroner. :)

Om jeg lager et oppsett med 2x GTX 980 i SLi, så bikker prisen fremdeles ikke 16 000 kroner. Alt over det igjen blir verdiløst. Men nei, trådstarter skal selvfølgelig få lov til å bruke resterende 9 000 kroner fordi det er et irrasjonelt tall han har satt opp som utgangspunkt som MÅ møtes, enten om kravene oppfylles billigere eller ikke.

Du har ikke skjønt det.

Han spør om råd til hvilken motorsykkel han skal kjøpe, problemet er at han blir anbefalt en moped. Var det akkurat det han var ute etter?

Halloooo? Kan ikke sammenlignes. X99 og I7 59xx er ikke raskere på spill. Har selv lyst på 5960X men kjøpte heller 2x980. Har 3 skal kjøpe 5 til + 970 ca 4.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg har både 4790k,4960x og 5960x. Altså datamaskiner med 4,6 og 8 kjerner. Begge haswellcpuene overklokker ca like langt. Altså 4,7-4,8 ghz. Dette er altså 4 kjerner VS 8 kjerner. 6 kjerner Ivy-e klarer jeg å benche på 4.9 ghz.. Alt dette på samme type kjøling.

Siden jeg nesten bare spiller BF4, så vet jeg veldig godt hvordan de forskjellige cpuene yter. 6 og 8 kjerneren yter bedre i Battlefield 4 multiplayer. Jeg spiller ikkje på low settings for å si det slik ;)

Det for bli opp til trådstarter om han vil tro på en som har testet og har både 4,6 og 8 kjerner cpu eller om han vil tro på en som knapt har noe selv, men bare synser og tror hva som egentlig stemmer.

Det var heller ikkje mange som trodde at det hjalp noe særlig å ha raskt systemminne i BF3 og BF4, men det fikk jeg og andre vist at det var veldig feil ved bruk av flere skjermkort. Ytelsesforskjellen i fps var opp mot 25% ved 1333mhz VS 2666mhz ddr3 minne. Når det er nok folk som tror noe, så blir det fort "fakta" fordi de ikkje vet det egentlige svaret.

Jeg har jobbet med å teste hardware, og fant da ut at skal man finne det egentlige svaret, så må man teste det selv. Lese og høre på andre kan vise seg å være helt bak mål noen ganger. Stole på hardwareprodusenter kan man også bare glemme å stole blindt på når det gjelder ytelsestester.

Nizzen, 40,000kr pcen du anbefalte en annen bruker her på forumet for noen uker siden er ca halvparten så rask som oppsettet trådstarter har i planene nå.

Jeg syntes du sprer veldig mye forvirrende informasjon. Utifra det siste innlegget ditt virker det som at du anbefaler ddr3-2666mhz minne når det for folk flest ikke har noe som helst å si, 1600mhz ram vil gi de samme ytelsen likevel.

Hvis du mener 6-kjerne hjelper i BF4 så kan det hende det gjør det, jeg tror heller det kan være en placebo-effekt eller at du tester med flere skjermkort. Nå er BF4 det spillet jeg kjenner til som best utnytter mange kjerner så med tre eller kanskje to skjermkort kan det godt være at 6-kjerneren klarer å komme litt forbi en firekjerner i ytelse.

CPU og minne får mer å si dess flere skjermkort du hiver inn i maskinen, det er ikke noe nytt.

Du er sikkert flink med hardware, men jeg har ikke blitt imponert over rådene du gir andre som skal kjøpe seg en pc. Det virker som at du bare anbefaler drømmepcen din med entusiastkomponenter til alle og enhver. Spiller liksom ingen rolle om det er en ungdom med konfirmasjonspenger eller bestemor som skal ha ny datamaskin.

• Liker 2
Lenke til kommentar

*Snip

Jeg holder meg bare ON topic, og svarer deretter :)

Siden trådstarter har Asus swift, så er 2x GTX 980, 6 kjerner cpu og raskt minne jæv.. mener Veldig on topic :xmas:

Jeg spiller alt fra World of Warcraft til Battlefield, Crysis og lignende kravstore spill.

Det er nok bare du som er forvirra, ikkje at jeg "sprer" forvirrende info.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...