Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Takstein traff bilen min, hva gjør jeg nå?

beargr

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Du trenger ikke kaskoforsikring for å få dekket skader med kjent skyldig motpart. Dersom du kjører i ræva på meg, og jeg bare har ansvarsforsikring, får jeg likevel dekket mine skader av din ansvarsforsikring.

Kasko er til for når det er din skyld, eller motpart ikke eksisterer eller kan finnes(eks. kriminell).

Korrekt.

Forskjellen er imidlertid også at ved kasko vil forsikringsselskapet selv søke opp motpart der dette er noenlunde greit. Ved slik skade som TS beskriver, dersom den dokumenteres, er det å finne motpart en relativt grei affære. De har folk til slikt. Forsikringsselskaper ønsker jo ikke å betale for skader de kan få andre til å dekke.

Har TS kun ansvarsforsikring vil de neppe gjøre denne jobben siden selskapet uansett ikke er pliktig å dekke skaden. Da blir det opp til TS å selv finne motpart i saken (og kreve skaden dekket av denne).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke kaskoforsikring for å få dekket skader med kjent skyldig motpart. Dersom du kjører i ræva på meg, og jeg bare har ansvarsforsikring, får jeg likevel dekket mine skader av din ansvarsforsikring.

Kasko er til for når det er din skyld, eller motpart ikke eksisterer eller kan finnes(eks. kriminell).

Korrekt.

Forskjellen er imidlertid også at ved kasko vil forsikringsselskapet selv søke opp motpart der dette er noenlunde greit. Ved slik skade som TS beskriver, dersom den dokumenteres, er det å finne motpart en relativt grei affære. De har folk til slikt. Forsikringsselskaper ønsker jo ikke å betale for skader de kan få andre til å dekke.

Har TS kun ansvarsforsikring vil de neppe gjøre denne jobben siden selskapet uansett ikke er pliktig å dekke skaden. Da blir det opp til TS å selv finne motpart i saken (og kreve skaden dekket av denne).

Problemet er at om du går med på å ta det på din kasko, så vil i mange tilfeller selskapet ikke bry seg med regressøk - det koster utrolig fort mer i arbeidskraft-utgifter og andre ressurser enn å sluke kost-egenandel-bonustap, så skaden skal være i en viss størrelsesorden før de gidder. Derfor - igjen - er det viktig å presisere overfor selskapet at man IKKE vil ta dette på egen kasko så sant motpart kan spores opp.

Jeg datt en gang ned i en lysgrav som ikke var tildekket, endte med tannlegearbeid for flere titusentallskroner - selskapet brydde seg ikke med å ta det videre på bygårdseier, selv om jeg ga dem eieren.

Nå var dette heldigvis på reiseforsikring så derfor ingen egenandel eller annen avkortning for min del, men det illustrerer at det skal en del til før de gidder jobben med regressøk og dertilhørende bevisførsel og annet mas dersom de ikke må.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...