Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Takstein traff bilen min, hva gjør jeg nå?

beargr

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Kom hjem fra skolen idag (studerer ved en Høyskole), og oppdaget at det lå en takstein på biltaket mitt. Huset den har falt fra er 4 etasjer høyt så det er en ganske dyp, men liten (omkrets) bulk på taket og skader i lakken.

Stod i soneparkering. Vet ikke hve huseier er da det er rett ved leiligheten jeg leier. Hva i all verden gjør jeg nå?

Mvh

gromit190

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen spesialist under det norske regelverk, men jeg vil neppe tro at dette er din skyld. Det er da huseier som er pliktig til å sørge for at taket og eiendommen er trygg nok til at man kan gå forbi uten å risikere å dø.

Tenk om taksteinen hadde truffet noen i hodet? Nei, jeg ville ringt forsikringsselskapet og forklart saken til dem. Ville nok anmeldt det til politiet også.

Lenke til kommentar

Hvis ikke det har vært noe ekstremvær som kan skyldes på (force majeur), så vil jeg anta at eier/sameiet eller en annen ansvarlig instans tilknyttet bygget har en forsikring som burde dekke sånt. Hvis du vil gå den veien ville jeg prøvd å sikre bevis ved å fotografere skaden og bilen slik at dens posisjon ift. bygget fremgår, og fotografere evt. del av taket som viser at det mangler takstein der oppe.

Hvis du ikke kommer noen vei der så blir det muligens din egen kaskoforsikring som kan dekke skaden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Egenerfaring, for 30 år siden.

Fikk takras (masse is og snø) på bilen i Oslo, med omfattende skade.

Det var ikke satt ut avviser på fortau.

Hadde det bare vært snø, hadde jeg ikke fått erstatning av gårdeier. Man kan ikke forvente at gårdeier skal sette ut avvisere det øyeblikk det begynner å snø.

Fordi det var masse is, var gårdeier, beviselig, sent ute med å sette ut avvisere. Jeg fikk skaden dekket av gårdeier.

Siden du fikk takstein på bilen, er du rimelig trygg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Siden du fikk takstein på bilen, er du rimelig trygg.

Jeg antar det først må bekreftes hvor taksteinen kom i fra, utrygg ellers.

Forøvrig dekker huseiers boligforsikring skaden, dersom det altså kan bekreftes hvor taksteinen kom ifra.

Edit;

(Har du kasko på bilen kan det være lurt å ta det via forsikringsselskapet for å slippe bryderiet selv. Du skal ikke miste bonus etc)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hei alle og takk for svar,

Tok bilder av skaden og steinen, tok steinen inn i leiligheten min og har kontaktet forsikringsselskapet mitt. De sier at jeg bare trenger å melde skade så skal det ordne seg. For å melde skade må jeg vite hvilket forsikringsselskap motparten har, men har er ganske vanskelig å få tak i.

Skal oppdatere saken :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor må du vite motpartens selskap for at du skal kunne melde skade til ditt forsikringsselskap? Jeg meldte innbrudd i en bil i sommer. Heldigvis måtte jeg ikke oppgi hvilket selskap tyven brukte. Da hadde jeg hatt problemer. Tenk om han ikke hadde forsikring. Da kunne jeg ikke oppgitt noe. Nei du. Bare meld skaden til forsikringsselskapet ditt du. Du er ikke etterforsker. Du er en forsikringskunde. Iallefall i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Hør på Flocecs råd om du vil sitte igjen med hele regninga selv i form av at din kaskoforsikring må dekke det..

I annet tilfelle finner du ut hvilket bygg, så finner du ut hvem som eier bygget (dette ligger vel i eiendomsmatrikkelen? Kommunen har uansett info om dette)

Deretter sender du vedkommende en henvendelse, så tenker jeg saken ordner seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må du vite motpartens selskap for at du skal kunne melde skade til ditt forsikringsselskap? Jeg meldte innbrudd i en bil i sommer. Heldigvis måtte jeg ikke oppgi hvilket selskap tyven brukte. Da hadde jeg hatt problemer. Tenk om han ikke hadde forsikring. Da kunne jeg ikke oppgitt noe. Nei du. Bare meld skaden til forsikringsselskapet ditt du. Du er ikke etterforsker. Du er en forsikringskunde. Iallefall i denne sammenheng.

Kanskje fordi man helst vil at motpartens forsikringsselskap skal dekke det for å slippe bonustap... er det vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Når saken går kun hos én part, tilfaller også alle kostnader denne parten. Dette er det eneste alternativ ved kriminelle forhold med ukjent gjerningsmann, eller der bare én part er innblandet(du sovner og kjører bilen ut i skogen).

Resultatet er at skadelidende må dekke egenandel, bonustap og eventuelle reduksjoner.

Dette ønsker man selvsagt ikke når det "ikke er min feil", og man kan vise til hvems feil det faktisk er - da må 2 parter inn i bildet, og da vanligvis 2 forsikringsselskap(om de ikke bruker samme). For å få til dette må man nødvendigvis vite hvem motparten er.

Det mest fornuftige vil jo da være å kontakte kommunen for å få opplyst byggets eier, og deretter kontakte disse - dog er det meget mulig at ditt eget forsikringsselskap kan hjelpe deg med dette(men ikke forvent at de gjør det på eget initiativ).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har TS dokumentert skade godt (bilder etc) vil det med kaskoforsikring være forsikringsselskapet, som TS har forsikret bilen i, som må finne motpart for å få igjen penger (penger som har gått til utbedring av skade).

Har TS kun ansvarsforsikring må TS selv finne motpart for å kreve penger av disse, dvs. huseier. Denne type skader dekkes av ansvarsdelen i husforsikringen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Har TS dokumentert skade godt (bilder etc) vil det med kaskoforsikring være forsikringsselskapet, som TS har forsikret bilen i, som må finne motpart for å få igjen penger (penger som har gått til utbedring av skade).

1: Ja, dersom det tas på kasko blir det opp til forsikringsselskapet å finne noen å søke regress hos.

2: Dette er en elendig løsning for TS, da en hver benyttelse av kasko medfører egenandel og bonustap.

3: Det TS ønsker, som er helt rett å ønske, er å avklare motpart så det rettmessig kan gå på deres forsikring, ikke TS'.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

2: Dette er en elendig løsning for TS, da en hver benyttelse av kasko medfører egenandel og bonustap.

Nei. Er det slik i ditt tilfelle du bør du vurdere å skifte selskap. Det er ikke/skal ikke være slik at selskapene både høyner premien og samtidig kan heve regress.

Skaden som her er beskrevet, dersom den er godt dokumenteret, vil gjøre det enkelt for TS's forsikringsselskap å spore opp motpart. De har folk til slikt. Selskapet kan så gjøre regress, TS skal ikke miste bonus her.

Lenke til kommentar

Nei. Er det slik i ditt tilfelle du bør du vurdere å skifte selskap. Det er ikke/skal ikke være slik at selskapene både høyner premien og samtidig kan heve regress.

Skaden som her er beskrevet, dersom den er godt dokumenteret, vil gjøre det enkelt for TS's forsikringsselskap å spore opp motpart. De har folk til slikt. Selskapet kan så gjøre regress, TS skal ikke miste bonus her.

Eh.. Du skrev "..vil det med kaskoforsikring være.."

Hvis de søker regress bruker du pr. def. ikke kaskoforsikringen, da bruker du motparts forsikring. Bruker du kaskoforsikringen din er du eneste og/eller skyldig part, og du får bonustap og egenandel uansett.

Begrepene er viktig her, du må ikke blande dem hvis du ikke vet nøyaktig hva du snakker om.

Derfor er det minste TS må gjøre ved kontakt med sitt selskap å understreke at han ikke ønsker å bruke kaskoen her, men ønsker å levere skademelding der det går klart frem at det finnes en motpart som kan klandres for skaden.

Du trenger ikke kaskoforsikring for å få dekket skader med kjent skyldig motpart. Dersom du kjører i ræva på meg, og jeg bare har ansvarsforsikring, får jeg likevel dekket mine skader av din ansvarsforsikring.

Kasko er til for når det er din skyld, eller motpart ikke eksisterer eller kan finnes(eks. kriminell).

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...