Gå til innhold

Feil på Samyang eller mitt NEX 6?

Anbefalte innlegg

Hei,

Pakket akkurat ut mitt nye Samyang 12mm F2.0. Startet opp, men fikk kun beskjed om og feste objektiv skikkelig når jeg skulle ta bilde. Prøvde så med release w/o lens- da kan jeg knipse, men på skjermen hvor blebdertall skal stå så står der kun F--. Jeg får heller ikke inn det "zoom-vinduet" jeg bruker og få ellers når jeg fokuserer med andre objektiv. Fra før har jeg kun Sony objektiv, men regner med det ikke skal vær sånn selvom det er et annet merke?

Setter pris på svar. Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du overgang for å montere den på kameraet ditt? Jeg har en nex5 og samyang 8mm linse. For å bruke den må jeg bruke overgang fra canon til sony e-mount også kjøre full manuell. Altså stiller inn blender med linsen og fokuserer manuelt med linsen. Innstillingene på kamera virker ikke. Jeg kan stille alt det andre med kamera.

Lenke til kommentar

Dette er et e-mount, er vel relativt nytt objektiv. Irriterer meg det med blendertallet, men kanskje mest det at jeg ikke får opp det zoom-vinduet... Syns dette var litt merkelig.

På dette objektivet er det kun manuell fokus. Men skal man ikke likevel få det zoom-vinduet?

Endret av Karma86
Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd et av de andre objekivene du har som har auto fokus, sett kameraet til manuell fokusering og se om du da har zoom-vinduet(er ikke sikker hva du mener her).

Hvis du ikke har det da så er allt som det skal være med Samyang objektivet, det er nok helt rett at det står F--.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nex6, men på nex5 kan man fortsatt forstørre bildet slik at man kan finfokusere. Bruker bare linsen til å gjøre den jobben og trykker på en knapp på kamera for å forstørre bildet. På nex 5 kommer det opp et valg i hjørnet når jeg kobler til en ny linsen. Det står MF assistent. Trykker jeg på den blir bildet stort på skjermen og jeg kan fintune.

Lenke til kommentar

Som sagt så tror jeg den linsen du har er en manuell linse. Det vil si at det ikke er noe elektronisk eller motor i linsen. Derfor vil ikke du kunne zoome med kamera eller å justere fokus med kamera. Du må justere fokus og blender selv. Den linsen du har er et 12mm fastobjektiv, så du kan uansett ikke zoome med den linsen. Du kan bare justere blender og justere fokus. Så den ene ringen på linsen er til fokus (hvor skarpt bildet er) og den andre ringen justerer blenderen på linsen.

På kamera kan du justere alt det andre og du kan bruke af assist for å se om du klarer å stille inn riktig fokus på kamera.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

MF-assist slås normalt på når kameraet merker at du vrir på fokusringen. Har linsen ikke kontakter kan ikke kameraet detektere det og du må forstørre skjermbildet manuelt (hvis det er muilg). Det at det ikke greier å se blenderen heller tyder på at det ikke er kontakter, men ser du på baksiden av objektivet er det lett å se om det elektronisk kobling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...