Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kontinentaldrift og jordplater

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal ha prøve om bl.a kontinentaldrift, og hvordan det virker og hvorfor det virker. Går studiespesialiserende trinn 1, og det er i geografi.

Det jeg ikke skjønner er:

"Vi har pekt på at havbunnsplatene dannes under midthavsryggene, der varm magma langsomt stiger opp mot jordoverflata. Magmaen størkner og danner ny havbunn. Den nye havbunnsplata avkjøles langsomt når den glir ut til sidene. Da får den større tetthet, blir tyngre og synker 600-700 km ned i mantelen. Her får plata og mantelmateriale etter hvert samme tetthet. Dragkraften fra en plate som synker ned, regnes i dag som den viktigste motoren bak platebevegelsene".

Hvordan kan havbunnsplata synke 600-700 km ned i mantelen? Den dypeste gropa i verden er jo kun 10km dyp. Havbunnsplata kan jo heller ikke presses gjennom magmaen i mantelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg skal ha prøve om bl.a kontinentaldrift, og hvordan det virker og hvorfor det virker. Går studiespesialiserende trinn 1, og det er i geografi.

Det jeg ikke skjønner er:

"Vi har pekt på at havbunnsplatene dannes under midthavsryggene, der varm magma langsomt stiger opp mot jordoverflata. Magmaen størkner og danner ny havbunn. Den nye havbunnsplata avkjøles langsomt når den glir ut til sidene. Da får den større tetthet, blir tyngre og synker 600-700 km ned i mantelen. Her får plata og mantelmateriale etter hvert samme tetthet. Dragkraften fra en plate som synker ned, regnes i dag som den viktigste motoren bak platebevegelsene".

Hvordan kan havbunnsplata synke 600-700 km ned i mantelen? Den dypeste gropa i verden er jo kun 10km dyp. Havbunnsplata kan jo heller ikke presses gjennom magmaen i mantelen?

Det er her viktig å være klar over at avsnittet nevner to prosesser: Først dannelse av "ung" havbunnsplate i den ene enden, og subduksjon av platen i den andre enden. Når to plater møtes i en destruktiv plategrense vil gjerne den tyngste, da den eldste, synke under den andre (subduseres) og videre nedover i mantelen der den gradvis smeltes opp. Grunnen til at du ikke får noen "åpning" er at platene er i kontakt med hverandre under subduksjonen, slik at det ikke er noen åpning til mantelen. En slik åpning ville blitt fylt med magma fra mantelen, som vi ser under dannelsen av ny havbunnsplate, som nevnt over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...