crii Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Så på vgtv at det er sendt ut begjæring til sørtrøndelag tingrett om rettslig avhør og rettslig pådømming i medhold av straffeprosessloven §248 (Er ikk helt 100% sikker på om dette er ordrett hva dommeren sa) men det var noe i de linjene Uansett: Straffeprosessloven §248 sier: § 248.Etter begjæring fra påtalemyndigheten og med siktedes samtykke kan tingretten pådømme en sak uten tiltalebeslutning og hovedforhandling (tilståelsesdom), når retten ikke finner det betenkelig og saken gjeldera) en straffbar handling som ikke kan medføre fengsel i mer enn 10 år, jf annet ledd, og siktede innen retten har gitt en uforbeholden tilståelse som styrkes av de øvrige opplysninger, b) en overtredelse av vegtrafikkloven § 22 jf. § 31, og siktede innen retten erklærer seg skyldig etter siktelsen, eller c) en overtredelse av vegtrafikkloven § 24 første ledd jf. § 31, og siktede innen retten erklærer seg skyldig etter siktelsen. Vil dette si at dommen om begjæringen går igjennom ikke vil bli ført på northugs rulleblad? Håper at nå som dommen er avsagt kan mediahaiene la ham få være i fred. Tenker nok at alt skribbleriet om han har vært en veldig påkjenning. Men han som alle andre må straffes for lovbrudd Beklager hvis jeg tar dønn feil her, har en veldig interesse for juss men jeg er ganske grønn på dette feltet. Noen som kan anbefale noen bøker/oppslagsverk for noen som ønsker å bli bedre innen juss? Endret 9. oktober 2014 av crii Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Nei. Dommen kommer på rullebladet som alle andre. 1 Lenke til kommentar
crii Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2014 Så hva vil denne loven si for Northugs del? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Den betyr at saken går uten tiltalebeslutning og hovedforhandling, det vil si at saken går i retten på en forenklet måte med dommeren, et rettsvitne, og siktede. Vanligvis uten advokater, og sjelden med bevisføring. Siktede tilstår handlingen, og kan presentere momenter i vurderingen av straffenivået. Så går dommeren og skriver dommen. Tar en halvtime, times tid. Så får siktede dommen opplest, og spurt om han vil anke. Lenke til kommentar
crii Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2014 Så det vil da si at Northug kan få mindre enn 50 dager eller betyr det at enkelte deler av tiltalepunktene mot ham kan falle bort? Men hvordan kan dommen avsies nå hvis det ikke har hvert hovedforhandlinger? Eller vil hovedforhandlingene i den saken som eventuelt har blitt hold bli sagt irrelevant? Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Så det vil da si at Northug kan få mindre enn 50 dager eller betyr det at enkelte deler av tiltalepunktene mot ham kan falle bort? Men hvordan kan dommen avsies nå hvis det ikke har hvert hovedforhandlinger? Eller vil hovedforhandlingene i den saken som eventuelt har blitt hold bli sagt irrelevant? Uten at jeg på noen måte er noen jurist, tolker jeg det slik at Northug tilsto på alle punktene han var anklaget av påtalemyndigheten på. Derav går også saken som en tilståelsessak, og dommeren dømmer han etter lovene han har erkjent å ha brutt (Med strafferabatt for å tilstå, og for den falske forklaringen han anga mens han fortsatt var i en slags sjokk-tilstand, og ruset. Han forklarte seg jo på eget initiativ riktig, senere på dagen). Det vil ikke bli noen hovedforhandlinger i denne saken, da Northug tilsto på alle punkter. Grunnen til dette er at Northug selv ønsket å tilstå. Hadde han gjort noe annet, hadde rettssaken blitt utsatt, og det hadde blitt kaldt inn vitner, forsvarere og aktor. Dommen er nå avsagt, og han vil bli kaldt inn til soning/sone med fotlenke hjemme når kriminalomsorgen "har tid til han". Evt. kan han også søke om utsettelse på gitte vilkår, uten at jeg vet noe om disse vilkårene. Krikkert, Herr Brun? Noen innvendinger? Er min tolkning riktig eller gal? Lenke til kommentar
crii Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2014 Så denne prosessen som krikkert nevnte over har egentlig ingen betydning da skyldsspørsmålet og domsavsigelsen allerede er utført? For ordens skyld: Jeg er ikke jurist, men jeg er kjempeinteressert i juss Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Prosessen jeg nevnte over er det som har skjedd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå