V. Haugen Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hva vil du kalle flyvdingsene?Droneskapere vil at «droner» skal hete noe annet Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 At den militære bruken av droner har ført til at folk no forbinder droner med noke som er militært vil vell endre seg raskt no når droner blir brukt meir og meir i andre samanhengar? For meg så blir dette litt som å påstå at vi må slutte å kalle ambulansearbeiderane for uniformerte sidan folk flest forbinder uniform med soldatar. Å legge til eit ord som henviser til ubemanna, fjernstyrt, sjølvstyrt, osv kan fort bli litt skummelt sidan vi då kan ende opp med å kalle dronane for noke heilt anna enn kva dei i framtida vil bli. Utviklinga går fort, så plutselig er alle droner sjølvflygande og då er det dumt om vi har valgt å kalle dei for "fjernstyrte flygeeinheitar". Eller kanskje det går i ei retning der dronene blir store nok til å ha med ein passasjer? I så tilfelle er det dumt om vi definerer droner som ubemanna... eit eller anna. Droner er fint og nøytralt, kva folk assosierer med ordet vil endre seg fortløpande. Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Jeg synes ikke drone er et dårlig ord. Men det er lite beskrivende. Vi har jo allerede ordet multikopter. Hvorfor ikke bruke det? Fjernstyrt/selvstyrt multikopter? Flere forkortelser (UAV, RPA, UAS) er det siste vi trenger. Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hva med Unmanned Flying Object (UFO) ? Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Jeg synes ikke drone er et dårlig ord. Men det er lite beskrivende. Vi har jo allerede ordet multikopter. Hvorfor ikke bruke det? Fjernstyrt/selvstyrt multikopter? Flere forkortelser (UAV, RPA, UAS) er det siste vi trenger. Er multikopter flere heli-kopter ? Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Et multikopter har flere rotorer (3 og oppover), mens et helikopter bare har én hovedrotor som styres av en swashplate, pluss en halerotor. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 "Foruten at ordet har blitt belastet som følge av militært bruk, hevder organisasjonen at drone antyder at enheten er dum eller lite avansert, noe som kan være langt ifra sannheten." Tja, belastet pga militært bruk er jeg tvilende til og et tullete argument, da måtte vi forandre en del andre navn også som f.eks; For meg så blir dette litt som å påstå at vi må slutte å kalle ambulansearbeiderane for uniformerte sidan folk flest forbinder uniform med soldatar. :) Men hvis man leser litt på definisjonen av ordet; http://dictionary.reference.com/browse/drone så kan man tydelig se at det ikke er noen god definisjon på hva en drone faktisk er. Hvis man skal finne et nytt ord så foreslår jeg å (delvis) finne på et nytt ord til bruk i dagligtale og et teknisk navn. Noe ala datamaskin eller rakett, dette er generelle ord som beskriver mange varianter av produktet som egentlig heter noe helt annet Hmmmm, kanskje komme med et forslag da.... "era"?? ElectronicRadio-controlledAircraft?? Heisann der flyr en era...?? Vel jeg mangler fantasi tror jeg Vel, de får kose seg de som skal finne på dette, blir artig å høre resultatet Lenke til kommentar
aras2 Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Hva med X-kopter? Der x vil stå for antalle rotorer! Lenke til kommentar
Yamarin415 Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 PFA funker både på norsk og engelsk, og um tysk? flere? personlig flygende assistent personal flying assistant persönliche fliegende Assistenten? assistent fordi de ofte brukes til å assistere deg med ting fra lufta, ta bilder og filme, hente ting etc. eventuelt AFA automated flying assistant eller RFA remotecontrolled flying assistant Lenke til kommentar
Alxg Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 alle militære droner omtales som UAS for tiden hvis jeg ikke husker feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg