Gå til innhold

Må man betale TV lisens når man har plasma TV?

Villmink

Anbefalte innlegg

Tilbake til hva tråden handlet om: Selvsagt er jeg enig i at en med plasma-TV skal være i full stand til å betale lisensen. Det er bare det at teknofrik som jeg er, er det fullt tenkelig at jeg jobber og spare 30 000 til en plasma-TV (Tenk dere om, frister det ikke?), men faste årsavgifter er liksom ikke min sterke side. Eller månedsavgifter, for den saks skyld. Eller tlf-regningen, strømregningen... Dere skjønner tegningen. Konklusjonen er at jeg ikke gjør det fordi jeg hadde måttet leve på vann og brød den måneden tv-lisensen forfalt... Satt på spissen, selvsagt. ;)

Helt enig det er ikke noe fristende med faste avgifter på tv det stammer fra gammelt av da det var en luksus skatt, som om det i dag er noe luksus å ha et tv akkurat som med bil og eget hus som også er luksus beskattet. Norge er et land som er full av slike snik innførte skatter, mens normenn er dumme som bare sitter å tar i mot og sier "uff" enda en skatt "ja ja" det er bare å betale ellers kommer staten (les: "MAFIAEN") ogtar fra deg alt av verdi og selger det på tvangsauksjon. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En person sier at med bare NRK ville ikke så mange hatt tv. Vi som nærmer oss 30 år eller mer og husker godt denne tiden med bare én kanal. Alle hadde tv dengang også (selv om tv på gutterommet den gang var ansett som stor luksus).

Jeg kan til en viss gradvære med på argumentet om at Norge ikke trenger NRK. Likevel er jeg såpass fornøyd med at vi har en slik kvalitetskanal at jeg er villig til å svelge det ulogiske i dette.

Når folk sier ting som at "NRK sender bare dritt likevel, det ser jeg aldri på", hva er det da de synes er så bra? Jeg har en mistanke om at det er litt sånn fjortistankegang her, folk vil se dårlige innkjøpte amerikanske serier på TvNorge heller enn egenproduserte nyheter, underholdningsprogrammer osv. NRK holder forøvrig også jevnt over høy kvalitet på de innkjøpte seriene (med visse unntak...).

Lenke til kommentar

Husker i forholdsvis nær fortid at NRK forsøkte å skremme folk med at: "Nå kommer vi og peiler TV'en din" ... og jeg hørte tips som å legge TV'en i fryseren bl.a.!!! Nå har jeg aldri trodd at peiling foregår (selv om det sikkert er teknisk mulig, om enn ressurskrevende).

Men jeg vil gjerne få bekreftet mine antakelser om at peiling IKKE foregår, og kun er propaganda for å spre paranoia blant folket og kanskje skremme noen sarte sjeler til å betale.

Så jeg spør derfor: "Har noen noengang blitt peilet eller hørt om noen som har blitt peilet?"

timtowtdi

Lenke til kommentar
Joda, jeg er helt med på tankegangen din. Men hvis vi foretok en avstemning, så ville du nok sett at det egentlig ikke er mange som mener at NRK burde eksistert på den måten det gjør i dag. Det eksisterer ennå kun pga korrupte/trege politikere.

Man kan ikke ta avstemning på alt, selvfølgelig ville det vært nei, vi vil ikke ha det. Flertallet vil jo fjerne skatter og avgifter...

Jeg måtte grave dypt for å finne ut hvorfor vi har NRK; I grunn er det greit med en kanal som har så lite reklame, for da jeg var i USA så var det jo slik at det var halvtimers reklame hver 5. minutt (overdivelse) men you know. Hvis man ser på amerikanske talk show så ser man med en gang hvor mange reklamepause de har, selv ikke TV3 har så mange reklamepauser. Det er jeg glad for at vi ikke har. Dersom det bare var reklamefinansiert TV så kan det fort bli slik.

En annen ting er jo at de er nøytrale? Vel, nå vet jeg egentlig ikke hvordan tingene er, men hvis det blir litt dårligere kår i Norge så er det kanskje greit med en kanal som ikke blir påvirket av "ytre" krefter... Nei, det er så langt i det fjerne at det kanskje ikke er så viktig likvel.

Men siden Norge er et så rikt land, og såpass mange har TV er det kanskje like greit at staten betalter det.

Men hadde det f.eks. gått an med Rabatt? Er det ikke urettferdig at de med millærder kr skal betale like mye som en fattig student?

Lenke til kommentar
En person sier at med bare NRK ville ikke så mange hatt tv. Vi som nærmer oss 30 år eller mer og husker godt denne tiden med bare én kanal. Alle hadde tv dengang også (selv om tv på gutterommet den gang var ansett som stor luksus).

Jeg kan til en viss gradvære med på argumentet om at Norge ikke trenger NRK. Likevel er jeg såpass fornøyd med at vi har en slik kvalitetskanal at jeg er villig til å svelge det ulogiske i dette.

Når folk sier ting som at "NRK sender bare dritt likevel, det ser jeg aldri på", hva er det da de synes er så bra? Jeg har en mistanke om at det er litt sånn fjortistankegang her, folk vil se dårlige innkjøpte amerikanske serier på TvNorge heller enn egenproduserte nyheter, underholdningsprogrammer osv. NRK holder forøvrig også jevnt over høy kvalitet på de innkjøpte seriene (med visse unntak...).

Jeg sier ikke at NRK bare sender dritt, men TV2 og de andre gratiskanalene har også egenproduserte nyheter og underholdning. Derfor trenger vi ikke NRK lenger. Særlig ikke når NRK er så svindyrt å drive. Tenk på det som følgende: si at kun de som er villige til å betale for å ha NRK skulle trenge å gjøre det, og kun disse vil kunne få se på NRK. Da ville kanskje halvparten synes at det ikke var verdt å betale nesten 2000kr/år for, og disse ville droppet ut. Da ville prisen for de resterende blitt fordoblet. Da ville nok de fleste av dem også droppet ut. Det jeg vil frem til, er at NRK ikke har livets rett lenger.

Lenke til kommentar

hmm en liten oppsummering

Alle husholdninger som har en tvmottaker skal betale lisens. 1 lisens pr husholdning.

Du kan ha så mange tvmottakere du vil.

Husholding= ditt hjem (inkl hytte/båt/camping)

er du over 18 år og er selvforsynt med inntekt/studielån er dette 1 husholdning å regne. Oxo bofellesskap= 1 husholdning.

Tvmottaker= Tv og video og eksterne tunere

Unntak er tvkort til pc(av en eller annen merkelig grunn)

Plasmaskjerm uten tuner er å regne som monitor.

Videospiller inneholder tuner og er dermed lisenspliktig

Avgiften går til NRK sine tv og radiosendinger men oxo til utbygging av antenner/mottakere slik at du har mulighet til å motta noen signal i det hele tatt fra alle som benytter seg av dette (tv2, tvnorge, lokaltv samt alle radiosendinger)

Unntak er satelittbasert tv.

Inspkttørene har ingen rett til å komme inn i ditt hus uten tillatelse fra huseier eller ved ransakelsesordre utskrevet av en dommer. Men vitneutsagn kan dem komme langt med (høre/se tv), men bør ha gode observasjoner.

Dem kan gi deg reging på opptil 5 år tilbake i tid hvis dem har skjellig mistanke om lengre tvtitting.

NRK suger max

Hater lisensen

Lisensen bør avskaffes og settes på statsbudsjettet.

Lenke til kommentar

Vi trenger ikke NRK fordi de har nyheter på tv2 og?? :lol:

NRK ligger himmelhøyt over tv2 på det meste av det de produserer (nyheter, underholdning, sport). Undersøkelsene viser jo at over 1 mill sitter og ser på nrk på fredag/lørdagskveldene, er vel bare fjortisene her som ser på mtv 24/7.

Lenke til kommentar

Livets rett og livets rett. Dersom markedet skal bestemme helt får vi et forflatet tilbud, slik de andre norske kanalene tilbyr. TV2, TV3 osv. må tenke flest mulig seere for minst mulig kroner, dette gjør at nytenkning, originalitet og temaer med smal interesse eller som det ellers ikke ligger reklameinntekter i (barne-tv) blir gitt på båten. Det TV2 er gode på er innkjøpte serier, nyheter og sport (de har også en såpe som fenger mange). Ellers går det i mislykkede forsøk på å kopiere NRK sine seersuksesser. Folkelig er det hvertfall (dvs. alt annet enn smalt).

Tror uansett mange flere ville vært villige til å betale enn 50%, stilt ovenfor valget. For studenter kan 2000 være endel, men er du i full jobb så er ikke denne avgiften det som sender deg inn i fattigdommen akkurat. Det der med valg er forøvrig interessant. Hvis alle får velge fritt hele tiden uten noen form for restriksjoner fører det til alles undergang. Det er blant annet derfor staten ble opprettet i sin tid...

Edit: Radio ja, ser noen nevner radio. Nok et område NRK er suveren på. Her er jo noe for enhver smak, fra høykultur til nyheter, undomsprogrammer og fjortisdisco.Jeg måtte le dengang P4 ikke fikk fornyet lisensen til kanalen deres (jada, de fikk P5.konsesjon). Og Radio 1 er jo enda mer intetsigende.

Lenke til kommentar
Det finnes alltid de som velger å bryte loven,snylte på andre etc. Enten det dreier seg om vanlig skatt eller andre avgifter.

Du har hvertfall fint plassert deg i denne gruppen med ditt intelligente utsagn.

uhu, nå skal vi se tenker om ikke lille Vice er litt skinnhellig her. Du har vel sikkert aldri latt andre hente ting fra deg over p2p eller hentet ned piratkopiert software? Å du har det? Vel gjett hva, da er du en lovbryter du og.

Du er vel flink du, som kan klappe deg på brystet og si: "Jeg betaler lisensen jeg, jeg er en skikkelig lovlydig borger!".

Individer kan ikke gjøre som de vil i et samfunn? Nok individer og de kan det, selv om det er mot "loven" det de gjør. Hvordan tror du revolusjoner startet. Usaklig å sammenligne? Ikke noe mer enn dine alle skal bidra til godet, betal skatt betal lisens sammenligninger. For å bli kvitt lisensen er det mest effektive at alle nektet å betale den.

Hva er det du gnåler om at lisensen ikke er for å ha NRK men for å ha tv? Som andre tidligere har sagt her, lisens pengene går til NRK og du våger å dementere at det er en NRK-avgift? Logikken brister!

Skjerpings, snakker om intelligente utsagn.

Lenke til kommentar

uhu, nå skal vi se tenker om ikke lille Vice er litt skinnhellig her. Du har vel sikkert aldri latt andre hente ting fra deg over p2p eller hentet ned piratkopiert software? Å du har det? Vel gjett hva, da er du en lovbryter du og.

OK, er argumentet ditt her at alle de som har lastet ned programvare, musikk osv. (sikkert de flestepå HW-forumet) ikke er berettiget til å si noe om moral og lov og rett fordi de selv har brutt loven? I så fall gleder vi oss (not...) til å leve i ditt fantastiske samfunn der all moral og rettferdighet er avskaffet og alle gjør som de vil fordi enhver moral vil medføre hykleri. Å snylte på samfunnets fellesgoder og å snylte på et filmproduksjonsselskap kan ikke uten vider sidestilles. Da er din moral i utakt med folk flest sin, heldigvis.

Lenke til kommentar
Det der med valg er forøvrig interessant. Hvis alle får velge fritt hele tiden uten noen form for retriksjoner fører det til alles undergang. Det er blant annet derfor staten ble opprettet i sin tid...

Jeg sa aldri at jeg vil innføre anarki. Men jeg vil heller ikke ha en politistat, der politikerne bestemmer alt. Det er fint med en mellomting...

Og siden ingen strengt tatt trenger NRK, så burde de som vil ha det betale for det. Alle som sier at de foretrekker NRK fordi de produserer bra programmer og nyheter kunne fått betalt for å ha dette. Det er ikke rettferdig at alle andre også skal måtte betale for det.

Lenke til kommentar

Det finnes jo utstyr idag som man kan peile inn TV'er på. Avdelingen for lisensinnkreving har dette, men det er vel begrenset hvor mye tid og ressurser de gidder å bruke på å ta noen snyltere.

Det finnes slikt utstyr, men dette er ikke noe NRK lisensavdelingen har. De driver ikke å peiler hvis noen tror det. Alt for dyrt og lite effektivt.

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare sender lisesnregning til alle boenheter for det er vel ekstremt få som ikke har TV. Så kan de som hevder de ikke ha tv ta kontakt med nrk, slik at nrk kan komme å sjekke det (på et ikke angitt tidspunkt)

Lenke til kommentar
OK, er argumentet ditt her at alle de som har lastet ned programvare, musikk osv. (sikkert de flestepå HW-forumet) ikke er berettiget til å si noe om moral og lov og rett fordi de selv har brutt loven? I så fall gleder vi oss (not...) til å leve i ditt fantastiske samfunn der all moral og rettferdighet er avskaffet og alle gjør som de vil fordi enhver moral vil medføre hykleri. Å snylte på samfunnets fellesgoder og å snylte på et filmproduksjonsselskap kan ikke uten vider sidestilles. Da er din moral i utakt med folk flest sin, heldigvis.

Enig, ble litt irritert av den personen som "angrep" Vice på en usakelig måte. Den beste måten å bli kvitt lisensen er ikke å ikke betale den. Det er å få det på dagsorden, start en riks-debatt. Du mener at den beste måten å bli kvitt skatten på er å ikke betale den?

[spøk] Hvis du ikke betaler telefonregningen din så blir du iallefall kvitt telefonlinjen din ;)[/spøk]

Lenke til kommentar
Hva er det du gnåler om at lisensen ikke er for å ha NRK men for å ha tv? Som andre tidligere har sagt her, lisens pengene går til NRK og du våger å dementere at det er en NRK-avgift? Logikken brister!

Skjerpings, snakker om intelligente utsagn.

Selv om skatten jeg betaler går til innvandrere, slappinger og alenemødre så kalles det ikke allenemødre avgift eller lignende.

TV lisensen er en lisens som er til for at man ikke skal ende opp kun med TV norge og Big Brother. Den skal sikre litt kulturellt mangefold. Den går til NRK, men den kunne gjerne gått til TV2 hvis det var deres oppgave å sikre mangefoldet.

Om at man ikke ser på NRK er ikke noe argument for å slippe.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare sender lisesnregning til alle boenheter for det er vel ekstremt få som ikke har TV. Så kan de som hevder de ikke ha tv ta kontakt med nrk, slik at nrk kan komme å sjekke det (på et ikke angitt tidspunkt)

Jeg ville vært førstemann som klaget hvis de innførte det. Det er bare tull å sende regning til alle i håp om å få inn mest penger. Tenk på alle personer som bare betaler regninger uten å se på dem (ja det finnes så "dumme" mennesker). Også lever vi i et samfunn der ikke alle kan norsk/engelsk (enda), litt synd at de skal få regning. Ja, det blir rett og slett galt å sende regning til alle (det skjønner til og med NRK så de gjør det ikke)

Lenke til kommentar

Jeg ville vært førstemann som klaget hvis de innførte det. Det er bare tull å sende regning til alle i håp om å få inn mest penger. Tenk på alle personer som bare betaler regninger uten å se på dem (ja det finnes så "dumme" mennesker). Også lever vi i et samfunn der ikke alle kan norsk/engelsk (enda), litt synd at de skal få regning. Ja, det blir rett og slett galt å sende regning til alle (det skjønner til og med NRK så de gjør det ikke)

Ikke kom å si at du ikke har TV. For det har du. Hvis du påstår at du ikke hadde burde du godtatt et hjemmebesøk av NRK nårsomhelst for å sjekke dette.

Sjangsen for de som ikke skjønner regningen ikke har tv er null.

Lenke til kommentar
Ikke kom å si at du ikke har TV. For det har du. Hvis du påstår at du ikke hadde burde du godtatt et hjemmebesøk av NRK nårsomhelst for å sjekke dette.

Sjangsen for de som ikke skjønner regningen ikke har tv er null.

Jeg har ikke TV. Men jeg ville ikke sluppet inn folk fra NRK uansett, for jeg liker dem ikke. Dessuten lærte mamma meg, da jeg var liten, at jeg ikke skulle slippe inn fremmede folk...

Lenke til kommentar
Men siden Norge er et så rikt land, og såpass mange har TV er det kanskje like greit at staten betalter det.

Staten, det er oss det! Virker som folk flest har glemt det, men når man prøver å samkjøre roughly 4,5 mill mennesker så blir det en del gnisninger. (les: Dagbladet, VG, SV, FrP og andre tabloidorganers eksistensgrunnlag :) ). Staten blir ikke rikere enn folket så lenge det ikke er noen som tar ut penger til sin egen fordel. (Selvsagt er det mange som gjør det, men det er grunntanken i sosialdemokratiet, hvis noen har tenkt å pirke). Forresten: Ikke engang begynn med oljepengene! Nei, stopp! Ikke tenk på dem! :grumpy:

En ting jeg lurer på i lisenssammenheng er: Hva brukes lisenspengene til? Går det bare til drift av NrK, eller er det til type TV- og radiosendere? Nå må folk også huske på at lisenspengene ikke bare er til for at Ivar Dyrhaug skal få drite seg ut i "Beat for Beat", men også for at det skal være et kulturelt aspekt i et så viktig medium. Staten (altså vi :) ) har et ansvar for opplæring (som det nok kan virke som har blitt ignorert), NrK er et viktig virkemiddel her. Er det f. eks. noen som tror at TV2 eller TVNorge kunne laget programmer for å lære språk, musikk osv helt uten et lovverk som fortalte dem at de måtte gjøre akkurat det? Så lenge NrK eksisterer tar de seg av denslags, og jeg tror at presset på hva de andre kanalene fikk/kunne sende ville blitt mye sterkere om NrK ikke hadde eksistert.

Selvsagt er det jo muligheten å slippe det helt løst og bare se Hotel Cesar og Fullt Hus. Frister meg ikke nevneverdig, nei...

Lenke til kommentar

Noen sier her at vist det ble frivillig så ville det bli dyrere for de som ville se. Klart det, NRK må vel også ha en haug med penger for å drive.

Siden de ikke kjører reklame må de få pengene inn på lisens. Vist dette er grunnen til at alle må ha det slik at de får inn nok penger så må de jo begynne med reklame på NRK også.

Reklame er bedre en 2k kr. i året synes nå jeg. Vi overlever jo reklame på alle andre kanaler. Kan jo bare skifte kanal i reklamepausen så slipper du å sitte å ergre deg over det.

Lenke til kommentar

i adressa står det alltid en gang i uka hvilken kanal folk flest så på.

og Nrk topper listene alltid. alle disse programmene som går på lørdager og slikt trekker mer enn 1mil seere. tv2 kan nestenaldri skilte med det. tvnorge og tv3 har aldri så mange seere på sine peste program.

Så de som sier at nrk er en kanal ingen vil ha så tar de nok grundig feil.

gamle mennesker sier at tv3 og disse kanalene har bare tull og kun nrk og tv2(hotel cesar) duger

Jau det koster å være kar.

Hvis alle ekstra tver skulle ha kostet 200 mer så ville vi måttet betale hoved avgiften + 800kr ekstra

det ville ha blitt alt for mye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...