Gå til innhold

Må man betale TV lisens når man har plasma TV?

Villmink

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
få faren din til å kjøpe den for deg eller bruk navnet hans. når du først er registrert er du "hekta" for livstid...

da må faren betale mer...

koster ekstra for hver ekstra tv man har, sålenge de ikke står i samme rom.

har man for eksempel en tv på soverommet også så må man betale 200kr ekstra tror jeg(om det ikke er mer) var i hvert fall det jeg fikk beskjed om da jeg fikk dinna f*** regninga i posten!!!! (kjøpte tv for 2mnd siden!)

Lenke til kommentar
Dette er bitre penger for en som aldri ser på nrk. Kan jeg kjøpe meg en plasma TV og kalle det en monitor for å slippe denne idiotiske avgiften?

kjøp deg en prosjektor=) er ikke tuner der.

så kjøper du tunerkort til pc'en, tror ikke databutikkene gidder å sende inn info til nrk om slike kjøp...

Lenke til kommentar

har man for eksempel en tv på soverommet også så må man betale 200kr ekstra tror jeg(om det ikke er mer) var i hvert fall det jeg fikk beskjed om da jeg fikk dinna f*** regninga i posten!!!! (kjøpte tv for 2mnd siden!)

Dette tviler jeg på... Hvordan kan nrk ha mulighet for å sjekke dette? Skal de inn i huset ditt må de har ransakelsesordre.

Jeg mener å ha sette etter om dette for en stund tilbake, og tror at du kan ha så mange tv'er du vil på en lisens (skulle faan meg bare mangle igrunn)

Lenke til kommentar
hvis du har tvtuner i pcen slipper du lisens, og hvis bare har en plasmaskjerm, uten tvtuner, kobler du den på tvtuner i pcen og kaller det skjerm

Feil, det er lisens på alle tunere, men det er nok enklere å komme seg unna lisens ved å kjøpe en slik.

ring nrk og sjekk :) var usikker så av ren nysgjerrighet ringte jeg dem og spurte, og da svarte de at jeg skapp, uavhengig av jeg hadde tv fra før eller ikke. hadde blitt for teit at du måtte betale til NRK bare du hadde ett ATI AIW kort

Lenke til kommentar
få faren din til å kjøpe den for deg eller bruk navnet hans. når du først er registrert er du "hekta" for livstid...

da må faren betale mer...

Trodde det gjalt hele hus,ikke rom.Om du har to tv i forsjellige rom med et tv i hver, skal du kun betale en avgift.Mulig jeg tar feil,men da har de forandret reglene.

Lenke til kommentar

De ringte og spurte om jeg hadde tv. Sa selvfølgelig nei, men de hørte at jeg hadde på Hotell Cæsar i bakgrunnen. Jeg nektet fortsatt, men da sa de at de ville gå til politiet for å få lov til å ransake leiligheten min. TV'n står registrert på butikken jeg jobbet i da jeg kjøpte den så det har ikke vært noe problem før i dag.

Lenke til kommentar

Har man råd til å kjøpe plasma skjerm har man også råd til å betale tvlisens

Dette er litt ironisk og minner mer om grådighet

tvlisensen betaler fordi man har tv og ikke for å få inn nrk , slik mange tror

Grådighet er forøvrig en dødssynd

Ærlighet varer lengst

Lenke til kommentar

Tull.

Fra NRK.no:

"På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens. "

Ellers har jeg tidligere hatt suksess med å bare skrive bak på giroen (der man kan skrive beskjeder) at TV'en ble kjøpt til, og står hos mine foreldre og bare sende den tilbake - - hørte aldri noe mer :) (har gjort dette 2 ggr opp igjennom årene) :D

Lenke til kommentar

Desverre må tv,ene stå i samme rom. Vi hadde TV fra før da en familiemedlem kjøpte et apparat til kjellerstua. Ringte NRK for å si fra at vi hadde lisens fra før, fikk til svar at det var bare å sende et brev til lisenskontoret så ville det ordne seg., noen uker senere kom det brev fra NRK,s juridiske avdeling som sa vi pent måtte betale dobbel lisens hvis de sto i forskjellige rom.

Over 3 år tok det før vi ble kvitt den ene lisensen, og det var først etter at vi sa i fra om at den eldste var ødelagt og vi ikke ville kjøpe ny.

Lisensen er forresten pålagt apparatet og ikke programmene, så om man ikke får inn NRK har ingen betydning.

Lenke til kommentar
Desverre må tv,ene stå i samme rom. Vi hadde TV fra før da en familiemedlem kjøpte et apparat til kjellerstua. Ringte NRK for å si fra at vi hadde lisens fra før, fikk til svar at det var bare å sende et brev til lisenskontoret så ville det ordne seg., noen uker senere kom det brev fra NRK,s juridiske avdeling som sa vi pent måtte betale dobbel lisens hvis de sto i forskjellige rom.

Over 3 år tok det før vi ble kvitt den ene lisensen, og det var først etter at vi sa i fra om at den eldste var ødelagt og vi ikke ville kjøpe ny.

Lisensen er forresten pålagt apparatet og ikke programmene, så om man ikke får inn NRK har ingen betydning.

Dette stemmer ikke, du må isåfall ha vært borti noen paragrafryttere som ikke har tolket reglene rett. - Mulig de tolket det inn under den "selvforsørgende" familiemedlem regelen av en eller annen grunn.

Det er _kun_ hvis familiemedlemmet er selvforsørgende at det utløser lisens.

Du kan tilogmed ha TV på hytta på samme lisens (husker det var endel oppslag om dette når de ville innføre "tvunget" digital-tv, fordi da måtte man jo kjøpe en boks til hytta også :D = dobbel "lisens")

Lenke til kommentar

Studenter som har hjemmeadresse hos foreldre og egen hybeladresse regnes som hjemmeboende der foreldrene bor, og hybelen vil da være dekket av forsikringen som foreldrene har for hjemmet (mange forsikrings-selskaper lar riktignok være å si fra om dette). Det samme gjelder så vidt jeg vet for TV,

"På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens."

der du ikke regnes som selvforsørgende når du har fast bostedsadresse hjemme.

Kan sikkert være mange forskjellige juridiske meninger om dette, men jeg slapp i hvertfall å betale selv om jeg hadde både TV og TV-kort på datan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...