kayronny Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Jeg jobber med ulike tall fra flere år i et budsjett jeg jobber med. La oss si at i kolonne C så ønsker jeg å variere mellom å se budsjett-tall fra 2013 eller fra 2014. Jeg ønsker å bruke en rullegardinmeny for å enten se tallene fra 2013 eller fra året etter. Sikkert rimelig enkelt å løse (men er foreløpig ingen Excel-ekspert), men jeg fant ikke ut av det med både engelske og norske Google-søk etter emnet. Jeg regner med at jeg må ha tallene i et annet ark og "hente" disse tallene når jeg velger et av årstallene i rullegardinmenyen? Spent på svar Lenke til kommentar
Horge Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Rullgardin får du fra datavalidering / liste (påse at rullgardinmeny i celle er valgt). Du må bruke en formel for å hente ut tallene fra datakilden, og her er det flere veier til mål. Hvis regnskapet bare har har data fra to år, og aldri skal utvide med flere år, så kan HVIS gjøre susen. Dersom løsningen på sikt skal kunne ta inn flere år, så bør du kanskje heller vurdere FINN.RAD eller FINN.KOLONNE. PS: Det høres ut som at pivottabell uansett er en bedre løsning. Lenke til kommentar
kayronny Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2014 Takk for hjelpa, Horge! Problemet er løst. Jeg laget en rullegardinmeny via datavalidering og HVIS gjorde susen i etterkant. Perfekt til mitt formål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå