Cerent Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hei, Etter at Microsoft har sluttet med oppdateringer på Windows XP er det mye mer risikabelt å fortsatt bruke det enn før? Såpass at jeg burde la det være? Det gjelder en hjemmepc som ikke er tilkoblet internett ved bruk (ikke 24/7).De fleste bugsene bude vel uansett ha blitt luket ut nå på de vel 13 årene den har vært i bruk? Hva tenker dere om det? Hvorfor jeg vil bruke XP er fordi det er det jeg har og jeg har ikke lyst til å bruke 950 kr på en ny Windows. (Egentlig så forsøker jeg å gå over til Linux, men er fortsatt noe tilbehør jeg ikke får til å virke der så må nok ha en partisjon med Windows fortsatt.) Lenke til kommentar
Redshift Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hei, Windows XP er ikke sikkert lengre. Så enkelt er det. Men det betyr ikke at du ikke kan bruke det. Det du må ta stilling til er hva du skal sikre. Bruker du nettbank? Handler du på nettet? Bruker du sosiale medier, e-post og andre "privatsensitive" sider? - Isåfall bør du gå over til et annet system, type Windows 7, 8. Alternativt linux/unix, type; Mac os, Ubuntu, etc Om du skal bruke XP er et antivirus/antispionprogram samt 3. parts brannmur viktig. Likevel anbefaler jeg at maskinen ikke brukes til lagring av sensitiv informasjon samt det jeg nevner over med nettbank, facebook, epost, mm. Hva slags enheter er det du ikke får til å fungere med Linux? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Vel, facebook har 2 veispålogging som man kan aktivere, samme gjelder hotmail og nettbanken. Problemet når java blir lagt ned må man vertfall ha nyeste opera eller firefox eventuelt google chrome for å kunne bruke nettbanken da java forsvinner. Angående sikkerhetsoppdateringer kan det komme nye risiko og og dukke opp nye sikkerhetshull man ikke viste før, men vil si hvis man ikke er logget inn som administrator, har nyere nettleser, og installerer antivirusprogram og brannmur så burde man være sånn passe sikret med mindre man er uforsiktig. Jeg bruker også XP kun for å spille eldre spill som ikke finnes støtte på nyere operativsystemet, selv om windows 7 blir brukt mest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå