Gå til innhold

Excel Nattillegg modifisere kode + Helg

FuFuRuM

Anbefalte innlegg

Så. Jeg har 2 spørsmål. Beklager hvis de blir dumme, har ikke så mye erfaring i Excel :/

Så, spørsmål 1.

Jeg har satt opp en timeliste. Her vil jeg også regne ut nattillegg og helgetillegg. Har funnet en formel for å finne timer fra 00:00 til 06:00, men trenger også 21:00 til 24:00 i den formelen fra Harald Staff:

24:00 - 6:00 er verre, du må finne timene tidsrommet 0:00 - 06:00 og legge til timene mellom 24:00 - 30:00.

=(MIN(MAX(B1+(B1<A1);0/24);6/24)-MIN(MAX(A1;0/24);6/24)+MIN(MAX(B1+(B1<A1);24/24);30/24)-MIN(MAX(A1;24/24);30/24))*24

Så for å gjøre det litt mer klart, jeg vil summere alle timene som ble jobbet mellom 21:00 og 06:00. :)

Spørsmål 2.

Jeg har også laget en oversikt over hvilke dag alle datoene er. Er det en formel som gjør det mulig å se hvilke dag det er og summere timer mellom lørdag kl. 18:00 og mandag kl. 06:00? Jeg vil altså ha dette på 2 sepperate kolonner og utregningen automatisk for alle dager i uken. :/

Setter stor pris på all hjelp jeg kan få :)

På forhånd takk

FuFuRuM

Edit: Jeg bruker engelsk Excel 2010 :)

Endret av FuFuRuM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har skrevet en funksjon som løser akkurat denne problemstillingen. se på

http://www.excelguru.no/timeregistrering-med-forskjellige-prosenttillegg/

Vennlig hilsen Ketil

Hei Ketil.

Tusen takk for svar, og dette ser kjempe bra ut :)

Men, siden jeg er en vanskelig person av natur har jeg et tilleggsspørsmål. Siden jeg jobber natt, og da gjerne fra 21:00 til 07:00 blir det problemer. Alle timene forsvinner hvis man runner midnattgrensen. Hvordan kan jeg fikse dette uten å ødelegge resten av koden?

Ettersom vi også har samme tillegg fra midten av lørdag til mandags morgen, hadde det vært mulig å få det i en kolonne?

Mvh

FuFuRuM

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har skrevet en funksjon som løser akkurat denne problemstillingen. se på

http://www.excelguru.no/timeregistrering-med-forskjellige-prosenttillegg/

Vennlig hilsen Ketil

Hei Ketil.

Tusen takk for svar, og dette ser kjempe bra ut :)

Men, siden jeg er en vanskelig person av natur har jeg et tilleggsspørsmål. Siden jeg jobber natt, og da gjerne fra 21:00 til 07:00 blir det problemer. Alle timene forsvinner hvis man runner midnattgrensen. Hvordan kan jeg fikse dette uten å ødelegge resten av koden?

Ettersom vi også har samme tillegg fra midten av lørdag til mandags morgen, hadde det vært mulig å få det i en kolonne?

Mvh

FuFuRuM

Ja, å være født vanskelig er en straff :)

Jeg kan lage funksjonen slik at den beregner timer fra den ene dagen til den neste. Se på http://www.excelguru.no/timeregistrering-i-excel/ . Er det slik du vil at timene skal beregnes?

Denne formelen vil samle tilleggene fra lørdag 15:00 til mandag 07:00 i samme kolonne. Den skal settes inn i linje 2.
=timeantall($D2;$E2;"00:00";"07:00";B2;1;C2)+timeantall($D2;$E2;"15:00";"23:59";B2;6;C2)+timeantall($D2;$E2;"00:00";"00:00";B2;7;C2)

Vennlig hilsen Ketil

Endret av ExcelGuru
Lenke til kommentar

Hei Ketil.

Tusen takk for all god hjelp, og med hjelp mener jeg vel for såvidt at du bare ordner ting for meg. :)

Setter stor pris på det.

Meeen... :/

Siden jeg først var vanskelig og ufornøyd av natur. Hadde det vært mulig å få timetelleren til å regne halvtimer også? Da lønn stort sett går på hver begynte halvtime?

Jeg vet jeg maser masse. Hadde også blitt irritert. Men håper det ordner seg, så skal jeg slutte å mase :)

På forhånd takk

FuFuRuM

Lenke til kommentar

Hei på deg, FuFuRum

Nå er jeg tilbake fra ferie:)

Funksjonen beregner tidsdifferanse i minutter. Jeg ser at i arket jeg laget, er F-kolonnen formattert til ikke å bruke desimaler. Hvis du setter på et par desimaler, beregner den både halvtimer og minutter.

Flott at du er fornøyd og er tydelig på hva du ønsker deg.

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen

excelguru.no

Ketil Melhus

Endret av ExcelGuru
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei ExcelGuru og tusen takk for svar.

Beklager sent svar på retur, tok noen dager før jeg så svaret pluss at denne gangen ville jeg se over og bekrefte at alt var som det skulle. Og nå ser det virkelig ut til at jeg bare mangler en liten ting. Og ja, jeg vil gjerne spørre om en ting til :(

Som om du ikke har gjort nok.

La meg først få si at regnearket fungerer, og det fungerer utmerket. Tusen takk for all hjelp, og all tid du har brukt på mitt problem. Men som du vet, utakk er verdens lønn :)

Men når jeg begynner før midnatt og ender opp etter midnatt og jobber x:30 timer, f.eks. 21:00-04:30 registrerer den ikke halvtimen. Dette er noe som lett kan fikses opp i ved å korrigere manuelt, men siden regnearket ditt fungerer så bra som det gjør hadde det vært trist om dette hadde ødelagt for det.

Jeg vet at jeg er treig og vanskelig osv. osv. . Men håper du hadde giddet å hjelpe meg med dette siste problemet.

På forhånd tusen tusen takk

FuFuRuM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...