bkf_94 Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Hei! Sitter litt fast på en brøk oppg her. Oppg: 2x x 5x ---- + ----- - ------- 3 2 9 Den var grei. Der kom jeg til 11x ---- 18 Så stod det "Sett inn og regn ut: x = -4" Jeg gjorde alt på samme måte, men kom fram til -44 -------- 18 Er det et lovlig svar? Og dersom jeg skal forkorte brøken med f.eks 2. Eks: 11 / 2 --------- 18/2 = 5.5 ------- 9 Er dette også lov? Altså å ha desimaler med, så lenge det er oversiktlig og ikke 2.38372? Jeg er heller ikke et matte geni, så om noen ser et annet svar enn meg, ikke vær redd for å si ifra!! Endret 9. oktober 2014 av bkf_94 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Ikke bland desimaler og brøk. Alltid forkort brøk så mye som mulig. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Så stod det "Sett inn og regn ut: x = -4" Jeg gjorde alt på samme måte, men kom fram til -44 -------- 18 Hva legger du i "gjorde alt på samme måte"? Poenget er at du bare kan regne ut 11*(-4)/18 direkte uten å måtte gjøre det samme en gang til. -44/18 er et lovlog svar, men forkorter du med to får du et bedre svar. Lenke til kommentar
bkf_94 Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2014 Chris 93: Takk! the_last_nick_left: Kan være jeg var uklar. Det var ikke sånn at jeg regnet ut oppgaven, så stod det "sett inn X=-4 i svaret" Jeg ble presentert samme oppgave på nytt hvor jeg DA skulle sette inn x alle plasser og regne ut. Det jeg mener med "på samme måte" er at jeg utførte de samme regneoperasjonene. Ja, jeg fant det egentlig ut ved å prøve meg litt frem, men takk for tipset! Og tusen takk for svaret 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå