Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp ...Asus RT-AC68U fungerer ikke


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg klarer hverken å få kablet eller Wifi nett til å fungere på min nykjøpte Asus RT-AC68U.

 

Utstyr :

PC: Aspire V5-561G , wp8.1 m/ Viper setup

ISP : Lyse, Altibox, CPL3 (link2). Hastighet 35/35 MBit. Hastighet OK når nettverkskabel plugges rett i PC (istedenfor Asus)

Gammel router : D-Link 635 - ALT fungerte OK med den for alle PC'er& trådløse dupeditter (men så tok AC adapter kvelden..).

Kabler : Cat6/Cat5e

 

Typisk repsons på kablet forbindelse fra Asus RT-AC68U :

Rett etter "oppkobling/resetting" får jeg følgende hastighet på nettfart.no :

- Nedlastning: 1.5Mbit, synker underveis til 0.6Mbit

- Opplasting : 20-30 MBit !!

Etter en stund (minutter) o, når jeg tester på nytt, mister den gradvis forbindelsen og klarer tilslutt ikke gjennomføre hastighetsstest "connection expired". Testen stopper under Nedlastning og kommer aldri til Opplasting.

- Trådløst , likt men enda svakere

 

Forsøkt :

- QiS, oppgraderte firmware til 376_1663

- Resatt Asus til "factory defaults" (x-antall ganger)

- Forsøkt forskjellig Channel /Bandwidth (som er anbefalt)

- Nedgradert firmware til 374_5656 , resatt Asus & ISP modem (x-antall ganger)
- Satt statisk IP adresse på WAN (samme resultat)
- Testet med annen PC (min gamle Dell Inspiron 9400 w8.1) for å sjekke "annen hardware" -> samme resultat som Acer
- Diskutert med Asus support, Lyse/altibox support, Netbutikk - ingen har klart å løse det for meg ....

 

WAN oppsett
Connection type : Aut.IP (forsøkt Static og PPPoE... men kjenner ikke så godt til den siste)
WAN DNS Setting : Aut (forsøkt Manuelt , ingen forskjell)
Authentication : None
Special Requirement from ISP : None
LAN oppsett:
LAN - LAN IP - Enable the DHCP Server : Yes (forsøkt no også ...)
LAN - DHCP Server - Enable Manual Assignment : No (men har også forsøkt dette uten hell)
LAN Route - Enable static routes : No (men har også forsøkt dette uten hell)
Administration - Operation Mode
I følge Altibox er CPL3 "alltid" i bridge modus (den eldste hjemmesentralen, veldig stabil fordi den kun konverterer signal for overføring via Cat5e/Cat6)
- Tror derfor router skal stå som default : Wireless router mode (Default)
- Har imidlertid forsøkt "Access Point(AP) mode" også , men da krasjet systemet.

 

 

Veldig rart at jeg får OK opplastingshastighet, men grumsomt dårlig ned-hastighet (på kablet forbindelse !) og at forbindelsen "taper seg" i løpet av noen minutter !!

Er det noen som kan hjelpe ?

post-359109-0-81056900-1412798138_thumb.png

syslog.txt

syslog2.txt

Endret av skifer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan du plugge PC rett i modem og se om du får den hastigheten du skal ha da? For å finne ut om det er feil på modem eller router. Alternativt teste med en annen router.

Lenke til kommentar

Kan du plugge PC rett i modem og se om du får den hastigheten du skal ha da? For å finne ut om det er feil på modem eller router. Alternativt teste med en annen router.

 

Som nevnt får jeg 35/35 MBit hastighet når nettverkskabel plugges rett i PC (istedenfor Asus).

Alt fungerte greit med D-link routeren som jeg hadde for 2 uker siden (AC adapter sluttet å fungere)

Har testet med annen PC, samme resultat ..... tyder vel på at det

a) feil med router, eller

b) feil i oppsett av WAN/LAN på router (eller i w8.1 ? fungerte jo med D-link) ....

 

Forstår ikke hva som er galt :shrug:

post-359109-0-99701000-1412870083_thumb.png

Endret av skifer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Høres ut som feil på ASUS. Den skal fungere på FW fra ASUS, uten at du må gjøre tilpasninger (utover oppgradering ved nye versjoner).

Lenke til kommentar

enig med zanta, benytt det av garanti, få ny ruter, selve ruteren er en helt topp ruter

Ja, gir opp. ISP leverandør mente også det måtte være problem routeren. Jeg ringte nettbutikken og de mente jeg burde få oppgradert hjemmesentralen og at problemet sikker lå her ... (kasteball)

 

Jeg bruker angrerett (selvom jeg må betale frakt selv). Jeg tør ikke risikere at nettbutikken konkluderer med at "det er ikke er noe galt med routeren" og sender den tilbake til meg med gebyr på 500,- (for testing) !!

 

Irriterende, når jeg ikke VET hva som er galt. Vet ikke om jeg tør å gå for en ny ASUS og evt hvilken modell. Jeg valgte AC68U pga USB 3.0 (med tanke på 4G / ekstern harddisk) , men ser at det er flere som "sliter" med full effekt av USB 3.0 - porten....

Endret av skifer
Lenke til kommentar

Har nå også forsøkt en annen AC68U .... akkurat samme problem på denne og. ISP leverandør har nå opprettet en sak. Kan være behov for oppgradere til en nyere hjemmesentral/modem for AC68U (jeg har den eldste modellen...)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei,

 

Fant du noen gang ut av dette?

Jeg sliter med akkurat det samme, og jeg har den gamle Telsey hjemmesentralen.

 

Har testet med 2 forskjellige RT-N66U routere, samt en D-Link router, uten at det er noe forskjell.

Har 50/50 når jeg er koblet direkte til hjemmesentralen, men når jeg kobler via router har jeg mellom 0,5mbit og 2,5mbit ned, men forsatt 50 mbit opp.

 

Sliter også med at Altibox skylder på router, men nå har jeg testet 3 forskjellige, alle med ny firmware og factory resset.

 

Jeg har også testet forbindelse direkte i fra hjemmesentralen (Telsey), via HomePlug (nettverk over strømnettet), og direkte i en PC. Dette gikk ikke, og jeg fikk like dårlige hastigheter. Har jeg en kabel direkte får jeg full hastighet.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei,

 

Fant du noen gang ut av dette?

Jeg sliter med akkurat det samme, og jeg har den gamle Telsey hjemmesentralen.

 

Har testet med 2 forskjellige RT-N66U routere, samt en D-Link router, uten at det er noe forskjell.

Har 50/50 når jeg er koblet direkte til hjemmesentralen, men når jeg kobler via router har jeg mellom 0,5mbit og 2,5mbit ned, men forsatt 50 mbit opp.

 

Sliter også med at Altibox skylder på router, men nå har jeg testet 3 forskjellige, alle med ny firmware og factory resset.

 

Jeg har også testet forbindelse direkte i fra hjemmesentralen (Telsey), via HomePlug (nettverk over strømnettet), og direkte i en PC. Dette gikk ikke, og jeg fikk like dårlige hastigheter. Har jeg en kabel direkte får jeg full hastighet.

 

Noen som har noen tips?

Problemet lå hos Altibox. Jeg måtte skifte fra CPL3 til ZyXEL. ZyXEL fungerer som trådløs router (dvs ikke satt i bridge modus) og Asus RT-AC68U kun som et acesspunkt (LAN koblinger/CAT5 rundt om i huset).

Endret av skifer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...