Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til å begrunne bilens ulyder..

Footy

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er helt håpløst å spørre et skriftlig forum for hjelp på lyd, men jeg gir det et forsøk.

Kjører en eldre Golf IV (-99) og det har oppstått 2 ting som bekymrer meg.

(Den vanskeligste)

1 Det er en ulyd som kommer når bilen beveger seg i sakte fart. dvs enten ruller avgårde sakte i 1 gir, eller i revers. En slags jevn ulelyd som høres ut som kanskje kommer fra akslingen/hjulene eller noe..

2 Dette høres for meg som det er relatert til til demperne, men ser ikke hvorfor de skal lage denne lyden. Igjen så oppstår dette kunn ved sakte fart. Om jeg kjører sakte og legger over rattet helt kommer det en slag "spoing" lyd.. den kommer bare en gang (mao jeg klarer ikke repetere den ved å stå stille og svinge frem og tilbake, men kommer igjen neste gang jeg svinger (etter jeg har kjørt litt altså)..

Noen sjangs for at folk forstår hva dette er eller bærer det rett til mekanikeren?

takk takk

footy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nr 1 kan komme fra br.klossene. Man får en slags vibrasjon/resonans i sakte fart, men helst når det er fuktig vær ute.

Triller bilen av seg selv i slake bakker? Bare stå stille å slipp bremsen. Da skal det trille. Bremsene trenger ikke nødvendigvis ligge på for at man får denne ulelyden, men det gir en rask pekepinn hvis dem gjør det.

Eller du kan få noen til å gå ved siden av bilen og hør hvor lyden kommer fra. Smør opp klossene på det hjulet og prøv igjen.

Eller klassikeren stein mellom skive/skjold. At dette bare kommer frem i sakte fart er fullt mulig.

Nr2 er vel knekt fjær eller en dempertopp som sitter fast.

Vil nå anbefale deg en tur til mekanikeren uansett.

Lenke til kommentar

Bilen ruller fint selv fra stillestående i slak bakke, og lyden kommer ikke i forbindelse med bremsing. skal prøve å gå ved siden av til helgen.

Om fjæren er knekt bør vel bilen ligge lavere på den ene siden?

Hva er en dempertopp?

Lenke til kommentar

1. Om det ikke er noe fra bremsene dette her, så vil jeg foreslå et hjullager som er defekt.

2. Dette minner litt om en lyd jeg hadde på en Opel for noen år siden, da var det feil på et fjørbenslager fremme. Det er en slags "kopp" som fjøra ligger i mot på toppen av støtdemperen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde defekt hjullager og lyden kom bare under 30 km/t hvis du har mulighet å løfte det ene hjulet kan du høre det mens du snurrer på dekket.

Det andre er som han andre sa problem jeg også hadde for noen måneder siden måtte bytte både fjær og kopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...