Aiven Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Problemet IMHO er at for det første er visse straffer for myke - jeg er f.eks. for henrettelse for overlagt drap ved skjerpende omstendigheter, eller pedofili som involverer seksuell omgang - i saken der skyldspørsmålet er avgjort der man kan ikke tvile på bevisets stilling. Du svarer best på dette selv synes jeg: Beklager men vi er ikke i middelalderen 2 Lenke til kommentar
karsy Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Er nok snakk om en som har tjent mye penger på å selge kortdeling. Han kan umulig ha tjent 42 millioner. Med tanke på at solgte "pakken" til 1500 til 2000 personer. Lenke til kommentar
Hratgard Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Skjønner ikke helt vitsen med så store summer. Gjerningsmannen vil jo aldri kunne nedbetale dette, og jeg regner med at gjeld påføres slektninger etter han er død? Gjeld fungerer nok ikke helt slikt. Man arver kun gjeld dersom man overtar en eiendel/eiendom som er satt i pant mot gjelden. Denne personens gjeld er en pesonlig gjeld, som ikke er tilknyttet noen eiendeler, ergo er det ingen måter at hans slektninger kan "overta" gjelden på. Dersom du arver en gjeldstyngent gjenstand, kan du uansett bare si fra deg arven, så slupper du unna hele greia. 2 Lenke til kommentar
Holmgren Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Skjønner ikke helt vitsen med så store summer. Gjerningsmannen vil jo aldri kunne nedbetale dette, og jeg regner med at gjeld påføres slektninger etter han er død? Nei, men summen må dekkes inn før en eventuell arv kan utbetales. Slektningene får altså bare det som er igjen etter at boten er betalt. Om arven har en verdi under 41 mil vil ikke slektningene arve noe som helst. Lenke til kommentar
Holmgren Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Helt greit med strenge straffer for folk som driver med videresalg av andres interlektuelle eiendom. Dette er jo ikke bare piratvirksomhet, men vinningskriminalitet. 3 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Helt greit med strenge straffer for folk som driver med videresalg av andres interlektuelle eiendom. Dette er jo ikke bare piratvirksomhet, men vinningskriminalitet. Enig. Jeg mener piratvirksomhet er ok, dersom man ikke bare snylter, men også støtter det man kan. Få pirater ville vært for denne atferden her, fordi det samfunnsmessig ville fått svært uheldige konsekvenser at man kunne selge andres åndsverk. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hvordan har dette fungert i praksis og hvordan ble han tatt? Hadde det ikke gått å sende trafikken gjennom noe TOR opplegg samt få betaling med bitcoins eller noe slikt? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Avsindig mye penger. Hvor mange "kunder" hadde han? Lenke til kommentar
arildsd Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Skjønner ikke helt vitsen med så store summer. Gjerningsmannen vil jo aldri kunne nedbetale dette, og jeg regner med at gjeld påføres slektninger etter han er død? Nei det gjør det vel ikke, men mindre de selv velger å ta på seg dette noe de garantert ikke vil. Er vel mer slik at hvis en skal motta arv du tenker på og personen også har gjeld? Da er det vel slik at en vil arve gjelden om en skal ha arven eller noe. Men ingen som kan påtvinges gjelden til familiemedlemmer etc. Eller tar jeg feil her? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 man kan frasi seg arveretten ja, det er helt valgfritt. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Med gjeld som aldri kan nedbetales, har man vel også sørget for at motivasjonen for å gjøre ærlig arbeide er fraværende resten av livet, mens motivasjonen for illegale inntekter er maksimert. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Personlig mener jeg at pedofoli mot små barn er verre enn mord. Så om du hadde et barn så hadde du foretrukket at det ble drept, heller enn å bli lurt til å tafse å en fyr via lommene? AtW Jeg mener voldtekt mot barn. Et barn som blir voldtatt har uansett ingen god framtid.... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Helt greit med strenge straffer for folk som driver med videresalg av andres interlektuelle eiendom. Dette er jo ikke bare piratvirksomhet, men vinningskriminalitet. Signaler som kan mottas med en mottaker er ikke en eiendom... Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Du svarer best på dette selv synes jeg: Da har du misforstått; for hensynsløs brutalitet som i middelalderen er noe helt annet enn praktisk straffe mot noen som ville ellers bli en belastning for samfunnet enten bak eller utenfor murene. Det er snakk om økonomiske og sosiale hensyn der samfunnets sikkerhet er av høyere betydning enn kardemommebylovene og liksom-humanisme med å holde et medmenneske f.eks. livet ut bak murene. Det - er derimot middelaldersk brutalitet, og et urgammelt system som ikke fungerer. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 En annnen ting så stor som denne gjelden er at hvilken motivasjon vil han ha til å jobbe resten av livet etter at han kommer ut av fengsel, alt vil jo gå til kreditorene. Hva han har av bolig vil jo måtte selges. Han vil ikke ha mulighet til å betale ned en slik gjeld, han vil vel om han prøvde slitte med bare rentene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå