Substitute Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Jeg skal ha fiber i huset vårt. Det kommer inn i hovedetasjen hvor sentralen skal være og jeg tenkte å koble opp en router der. Derfra skal data og tv fordeles i alle 3 etasjene. I kjelleren ønsker vi et nettverk som ikke skal gå på resten av huset da vi leier ut kjelleren. Der skal det være et eget wifi nettverk. Det andre wifi nettverket skal gå på hovedetasje og loft. 1. Hvilken router bør jeg velge? 2. Hvilken link/aksesspunkt bør jeg velge? Eller bør jeg har routere der også? Trenger jeg å strekke 2 kabler mellom Router og link/aksesspunkt eller trenger jeg bare 1 kabel for både data og tv? Jeg vil jo ha utstyr som er enkelt å sette opp og som er godt nok. Jeg har lagt ved plantegning. Alle kommentarer tas imot med takk. Endret 8. oktober 2014 av Substitute Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Kan være greit å nevne internetlevrandør, siden enkelte internetlevrandører f.eks Altibox har tv gjennom TP kabelen, men canaldigital for eksempel bruker fremdeles Coax nett, altså seperat fra TP kabelene. Du får ikke en ruter som klarer å gi like bra trådløs på 3 etasjer, du må vertfall ha 1 ruter + accesspount du setter opp. Altibox har vertfall god pris på Asus AC66 det får du kun ellers hvis det er salg. Endret 8. oktober 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Ikke noe problem å kjøre nett og tv i samme kabel. Men da må du ha switcher som støtter VLAN (virtuelle nettverk). Her i leiligheten har vi 2 netgear switcher en GS105E (5 port gigabit), som står på teknisk rom, sammen med sentralen samt router. Og en GS108E (8 port gigabit) i stua.. Hvor både altibox dekoder, smart-tv, PS3, og PC er tilkoblet. I stua har jeg satt opp en port til TV, en som uplink (hvor både tv og data går sammen) og resten til data. På teknisk rom har jeg gjort det samme, bare at der går signalene inn, istedet for ut, men dette har jo ikke noe å si for oppsettet sin del Ellers har vi en TP-Link TL-WR1043ND router (gamle modellen), denne står helt oppunder taket på teknisk rom (som er i kjelleren, hvor også leiligheten er), denne funker fint for både leiligheten og 1 etasje. Usikker på om huseier har prøvd å koble seg til den fra 2 etasje, men vil tro den funker greit der også.. Klarer fint å koble meg opp når jeg sitter i bilen, ute på gårdsplassen, som er på motsatt side av huset, og på nivå med 1 etasje. Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2014 Kan være greit å nevne internetlevrandør, siden enkelte internetlevrandører f.eks Altibox har tv gjennom TP kabelen, men canaldigital for eksempel bruker fremdeles Coax nett, altså seperat fra TP kabelene. Du får ikke en ruter som klarer å gi like bra trådløs på 3 etasjer, du må vertfall ha 1 ruter + accesspount du setter opp. Altibox har vertfall god pris på Asus AC66 det får du kun ellers hvis det er salg. Ikke noe problem å kjøre nett og tv i samme kabel. Men da må du ha switcher som støtter VLAN (virtuelle nettverk). Her i leiligheten har vi 2 netgear switcher en GS105E (5 port gigabit), som står på teknisk rom, sammen med sentralen samt router. Og en GS108E (8 port gigabit) i stua.. Hvor både altibox dekoder, smart-tv, PS3, og PC er tilkoblet. I stua har jeg satt opp en port til TV, en som uplink (hvor både tv og data går sammen) og resten til data. På teknisk rom har jeg gjort det samme, bare at der går signalene inn, istedet for ut, men dette har jo ikke noe å si for oppsettet sin del Ellers har vi en TP-Link TL-WR1043ND router (gamle modellen), denne står helt oppunder taket på teknisk rom (som er i kjelleren, hvor også leiligheten er), denne funker fint for både leiligheten og 1 etasje. Usikker på om huseier har prøvd å koble seg til den fra 2 etasje, men vil tro den funker greit der også.. Klarer fint å koble meg opp når jeg sitter i bilen, ute på gårdsplassen, som er på motsatt side av huset, og på nivå med 1 etasje. Det er Altibox fiber vi har. Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2014 Mulig jeg da flytter signalet til kjelleren utenom routeren og tar dette signalet rett fra sentralen. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Først av alt, gratulerer med fiber! Det er et utrolig viktig valg som du ikke vil angre på. Selv savner jeg fiber etter jeg flyttet et sted uten fiberdekning, coax-nett er ingenting i forhold på hastighet og ikke minst stabilitet. Når du først skal trekke kabel i huset så kan du vurdere cat6-kabler. Da får du gode nok kabler til senere å kjøre 10Gb/s, selv om det ikke er aktuelt i dag så koster det så få kroner ekstra å dimensjonere for fremtiden, og det er en ting du bør vurdere om du har tenkt å bo i huset i en del år. Hvor mye teknisk innsikt har du? Er du villig til litt egeninnsats i oppsett av egen router, eller er du fast bestemt på hyllevare? Fordelen med å sette opp en selv er ekstrem fleksibiliet og mye høyere sikkerhet, ulempen er at du må være villig til å investere tid. Uansett bør du styre unna billigroutere, og merker som Netgear bør helst ikke stå på handlelisten for routere. Du må nok gjerne nærme deg 1500 kr før kvaliteten blir brukbar. Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Jeg likte godt den Altibox Asus Ruteren, så jeg velger den til meg selv og så blir det en billig D-link til kjelleren. Jeg håper det går å få det slik som på tegningen. Da blir det to separate nettverk. Endret 8. oktober 2014 av Substitute Lenke til kommentar
War Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Alle må vel ha router med mindre det er en router i sentralen, og hvis det er det behøver ikke du ny router igjen. Isåfall en med routing disablet for å lage "eget nett" Så er det en router i sentralen eller er det bare et "modem"? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Altibox har et multimodem med trådløst akesspunkt innebygget. Det er i praksis en alt-i-en løsning som fungerer hvis man ikke har store krav. Mvh Faller Lenke til kommentar
War Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Da er det router i den, isåfall akn du bare bruke switcher og aksesspunkt over alt. Skal du bruke enda en router må du disable DHCP, som da gjør den til en switch og et AP. + At du kun må bruke switchportene på den. Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Det var bare en data ut på Altibox ruteren, men 3 tv ut. Dermed kjøpte jeg foreløpig en billig biltema ethernet switch til 140 kr som fordeler signalet til kjeller og videre i huset. Foreløpig ser koblingsskjema slik ut. Endret 9. oktober 2014 av Substitute Lenke til kommentar
War Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Det vil fungere utmerket så lenge DHCP er haket av i begge routerene utenfor sentralen. ( Da er de egentlig bare switch med AP igjen) Evt eget AP-modus om de har. Eneste man må gjøre da er å sette kabel rett i dem på baksiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå