Perl09 Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) Med tanke på at vi snakker om svidde og brente kabler, så ville jeg nok byttet ut eventuelt det som eventuelt er brent og kanskje også har hatt dårlig kontakt/vært kortsluttet en gang. Selv om jeg har problemer med å visualisere helt hvordan det ser ut inni der. Slik ser ut kabelen fra dynamo. (Svart) Endret 12. oktober 2014 av Perl09 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 De overflatene der virke horrible ut. Bør kanskje pusses. Blir fort noe varmegang og spenningsfall, og da kan plastikk smelte. 1 Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 De overflatene der virke horrible ut. Bør kanskje pusses. Blir fort noe varmegang og spenningsfall, og da kan plastikk smelte. Som du kan se på bildet smeltet plastikk. Vet ikke hvorfor den har skjedd. Varm utvikling pga høyspenning? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Varmeutvikling pga. dårlig kontakt. Gjør skikkelig rent og puss kontaktflatene helt blanke. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 De overflatene der virke horrible ut. Bør kanskje pusses. Blir fort noe varmegang og spenningsfall, og da kan plastikk smelte.Som du kan se på bildet smeltet plastikk. Vet ikke hvorfor den har skjedd. Varm utvikling pga høyspenning?1. Er ikke høyspenning der.2. Høy spenning = lav strøm = lav varme Dårlig kontakt i koblingen gir spenningsfall. Som igjen betyr varme. Og at det er smeltet hvor det er mest press i isolasjonen er ikke så rart da, da det kobberet leder varmen ekstra godt dit og er nærme varmepunktet. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Hei igjen, Tenkt å oppdatere litt. Etter 20 min kjøring kjente enormt varmt i sikring boks samt røk.utvikling. I dag har jeg byttet denne sikring boks og ny sikring. Startet bilen og gå på tomgang for 4 min. Kjenner fortsatt litt varme utvikling i kabelen fra dynamo. Er dette normal? Lade spenning på tomgang er 13.8v. Usikker på om den kan smelte ny sikrings boks igjen. Vurderer å bytte ut dynamo kabelen. Er det lurt? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Tja, om du ikke har fjernet selve feilkilden, så hjelper det kanskje ikke så mye å bare erstatte boksen. Kabelen blir jo ikke noe mindre med årene, og bør vel være designet for lasten, eller er det noen endringer som er gjort (ble dynamoen byttet i en annen?), som kunne påvirket dette? Ellers kan det jo være dårlig kontakt i kabelendene (som på bildet) slik at det blir mye varmegang som kabelen leder inn til boksen. Varme øker også motstanden ytterligere i kabelen. Å bytte kabel, samt pusse koblingen ville nok sannsynligvis gjort susen ja, spesielt om den er tykkere og takler varmen bedre, og varmer seg opp mindre. Endret 21. oktober 2014 av Andrull Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Går ut i fra du har pusset ned mutter, ringkabelsko og kontaktflate mot sikringen? Mye varme på ett punkt er tegn på dårlig elektrisk kontakt. Korrosjon, fett og dritt leter veldig dårlig strøm og kan skape mye varme. Det har gått mye strøm men siden sikringene er intakt så har det ikke gått for mye. Edit: Ta også ut sikringen og puss under den. Endret 21. oktober 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Det skal ikke være varmt ved koblingspunkter i det hele tatt, da er det noe feil. Det skal heller ikke "ryke/ose", da er det noe virkelig galt. Varmegang som dette kan du få av stort sett to forskjellige årsaker, eller en kombinasjon av dem. Høyt "strømforbruk" (enkelte ganger da pga bruk av for store sikringer (i Ampere), fordi noen sikringer ryker/går hele tiden og da prøver enkelte noen ganger en sikring med større merkestrøm (A) enn det skal være der). Neste ting kan være dårlig kontakt, pga dårlig tiltrekking av skruer/muttere og/eller dårlig presskontakt i kabelskoen. Her ser det for meg ut til å være en kombinasjon av dette. Når en kobberleder blir utsatt for "varmegang" blir den gjerne "glødet", og det skaper et belegg som isolerer i tillegg til at lederen mister en del av sine egenskaper. Kobberet kan bli "sprøtt og hardt", og har dermed ikke den samme gode "ledeevnen" for strøm lenger. Dette er mest utsatt på "massive" kobberledere, men de ytterste trådene i PN som dette kan det også skje med, og da blir det dårlig kontakt og som oftest etterhvert også varmegang slik du opplever her. I tillegg til gode forslag om å pusse kontaktflater, så forsøk også å presse hardere på kabelskoen der den er presset fast til lederen, men aller helst så burde du bytte ut den sorte lederen her. Evt. kappe av de første cm av den (til du finner myk leder og isolasjon, den første biten her er mest sannsynlig både "sprø" og hard), og så presse på en ny kabelsko (om lederen da blir lang nok?). Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Tja, om du ikke har fjernet selve feilkilden, så hjelper det kanskje ikke så mye å bare erstatte boksen. Kabelen blir jo ikke noe mindre med årene, og bør vel være designet for lasten, eller er det noen endringer som er gjort (ble dynamoen byttet i en annen?), som kunne påvirket dette? Ellers kan det jo være dårlig kontakt i kabelendene (som på bildet) slik at det blir mye varmegang som kabelen leder inn til boksen. Varme øker også motstanden ytterligere i kabelen. Å bytte kabel, samt pusse koblingen ville nok sannsynligvis gjort susen ja, spesielt om den er tykkere og takler varmen bedre, og varmer seg opp mindre. Ja. Feiler er fortsatt der. Den gamle boksen var smeltet t.o.m lokket smeltet fast. Her ser ut som mye Motstand i enden av kabelen. Byttet ut med ny smelte sikring 110 A. Jeg har montert tilbake den originale dynamoen. Endret 22. oktober 2014 av Perl09 Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Det skal ikke være varmt ved koblingspunkter i det hele tatt, da er det noe feil. Det skal heller ikke "ryke/ose", da er det noe virkelig galt. Varmegang som dette kan du få av stort sett to forskjellige årsaker, eller en kombinasjon av dem. Høyt "strømforbruk" (enkelte ganger da pga bruk av for store sikringer (i Ampere), fordi noen sikringer ryker/går hele tiden og da prøver enkelte noen ganger en sikring med større merkestrøm (A) enn det skal være der). Neste ting kan være dårlig kontakt, pga dårlig tiltrekking av skruer/muttere og/eller dårlig presskontakt i kabelskoen. Her ser det for meg ut til å være en kombinasjon av dette. Når en kobberleder blir utsatt for "varmegang" blir den gjerne "glødet", og det skaper et belegg som isolerer i tillegg til at lederen mister en del av sine egenskaper. Kobberet kan bli "sprøtt og hardt", og har dermed ikke den samme gode "ledeevnen" for strøm lenger. Dette er mest utsatt på "massive" kobberledere, men de ytterste trådene i PN som dette kan det også skje med, og da blir det dårlig kontakt og som oftest etterhvert også varmegang slik du opplever her. I tillegg til gode forslag om å pusse kontaktflater, så forsøk også å presse hardere på kabelskoen der den er presset fast til lederen, men aller helst så burde du bytte ut den sorte lederen her. Evt. kappe av de første cm av den (til du finner myk leder og isolasjon, den første biten her er mest sannsynlig både "sprø" og hard), og så presse på en ny kabelsko (om lederen da blir lang nok?). Jeg har byttet ny sikringboks med 110A smelte sikring der den sorte lederen koblet. kjenner fortsatt varmutvikling på dette punktet. gjør ett forsøk med å pusse de kobber trådene og sprayet med elektro kontakt. Evt kappe enden den sorte kabelen dersom den god nok lengde igjen. Jeg måler 14.5v på starten av sorte kabelen som festet på dynamo og 13.8v på enden der den koblet til batteriet. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Feilen har fikset. Ladespenning målt 14.5v. Måtte kutte ødelagte den lederen. Tydeligvis mye motstand i den. Tusen takk til dere alle som kom med gode råd og tips. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Bra det ordnet seg, og veldig fint at du kommer med tilbakemeldinger på hva både problemet var og hva løsningen ble Endret 22. oktober 2014 av fotonisse Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Bra det ordnet seg, og veldig fint at du kommer med tilbakemeldinger på hva både problemet var og hva løsningen ble Vedlagt bilder. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Bra det ordnet seg, og veldig fint at du kommer med tilbakemeldinger på hva både problemet var og hva løsningen ble Vedlagt bilder. På bildet som viser kabelskoen som er montert på den sorte lederen, så må jeg helt ærlig si at her har du en ny potensiell feilkilde. Etter bildet å bedømme så har du veldig dårlig "klem" på kabelskoen, som igjen kan føre til varmegang. Det ser ut til at det er realtivt mange ledere/tråder du ikke har klemt fast i det hele tatt i senter av kabelskoen, og da benytter du ikke hele tverrsnittet på lederen heller. Se på hvordan de andre kabelskoene er klemt sammen, og alle trådene har kontakt. Må legge til at dette er kun hva jeg kan bedømme ut i fra den bildevinkelen du har tatt bildet i, og det kan jo selvfølgelig gi meg et feil inntrykk....... Ikke ment som kritikk altså, kun et tips om at du muligens burde se litt mer på om det er riktig utført. Slik at du ikke får en ny feil om en liten stund når vinteren kommer og da gjerne strømforbruket øker igjen. Med tanke på bruk av varmeseter, varmetråder i speil/bakrute, vifte etc. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Bra det ordnet seg, og veldig fint at du kommer med tilbakemeldinger på hva både problemet var og hva løsningen ble Vedlagt bilder. På bildet som viser kabelskoen som er montert på den sorte lederen, så må jeg helt ærlig si at her har du en ny potensiell feilkilde. Etter bildet å bedømme så har du veldig dårlig "klem" på kabelskoen, som igjen kan føre til varmegang. Det ser ut til at det er realtivt mange ledere/tråder du ikke har klemt fast i det hele tatt i senter av kabelskoen, og da benytter du ikke hele tverrsnittet på lederen heller. Se på hvordan de andre kabelskoene er klemt sammen, og alle trådene har kontakt. Må legge til at dette er kun hva jeg kan bedømme ut i fra den bildevinkelen du har tatt bildet i, og det kan jo selvfølgelig gi meg et feil inntrykk....... Ikke ment som kritikk altså, kun et tips om at du muligens burde se litt mer på om det er riktig utført. Slik at du ikke får en ny feil om en liten stund når vinteren kommer og da gjerne strømforbruket øker igjen. Med tanke på bruk av varmeseter, varmetråder i speil/bakrute, vifte etc. Jepp. Helt enig med deg. :-) Denne jobben tok meg 10 min for å lokalisere feilkilden. Tenkte egentlig å skaffe en ny kabel sko av denne type. Jeg finner ikke på biltema katalogen. Takk for tips. :-) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Jeg finner ikke på biltema katalogen. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Uisolerte-rorkabelsko-10-stk-24580/ Diverse alternative monteringsverktøy: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-71604/ http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-71658/ http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Ovrig/Kabelskopresse-191257/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå