Mekker`n Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Enten står du igjen med 2 defekte dynamoer, defekt ladelampe eller defekt batteri. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Ja, eller kombinasjon av dette. ^^ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Sjekk at dynamoen får feltspenning. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Sjekk at dynamoen får feltspenning. Målte spenning mellom b+ og - 14.5v Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Mmmm Nå igjen lade spenninga var på 13.8 på tomgang og 13.94 på 2000 rpm. Går ikke over 14v. Har ikke gjort noe særlig. Sjekke kontakt mellom dynamo b+ og batteri +pol. OK. (ohm meter) Dynamo spenning ved b+ viste 14.5 v. Lade spenning ved batteri er 13.8v det et samme ledning fra b+ til batteriet. Her er noe spennings fall.??? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 13,8-14v et sted er dessverre ganske vanlig på mange biler. Det er for lav ladespenning til at batteriet overlever særlig lenge, men er også like høy som mange biler har ladespenning ved levering fra fabrikk.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Ja, det er klart det blir noe spenningsfall, spesielt om batteriet har så mye lavere spenning enn dynamoen. Men de verdiene virker jo mye bedre enn de du tidligere oppgav... Det der hørtes jo ganske så greit ut egentlig. Så bilen kan nå stå å gå uten at spenningen faller under 13.5v? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Hva har du gjort nå siden du plutslig har ladespenning over batteriet? Ledningen fra B+ går rett til batteriet ja. Hvis du måler volt mellom b+ og batteri+ så ser du spenningsfallet. Samme med minus siden. Isolert/uisolert krets. Så vet du hvertfall hvor feilen ligger. Mine lærlinger blir opplært til at det skal maks være 0,4 volt sp.fall i en ladekrets. Tyskere har alltid hatt dårlig ladespenning. 13,5v er helt vanlig. 1 Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Har ikke gjort noe særlig. Bare tok ut ledninger som er over batteriet. Har tatt bilder. Den ledningen (svart)fra b+ til denne kretsen som er over batteriet var litt brent og lukter litt svidd. Ikke sikker på hvor lenge denne varer. Batteri tilstanden ser ok. Dynamo spenning 14.5 v Kanskje feilen ligger ikke på disse komponerer. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Burde jo være litt tydelig at det har vært kortslutning eller sårlig kobling om ledningen er brent da... Og når du nå kobler det opp på nytt, så funker det igjen. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2014 Ja, det er klart det blir noe spenningsfall, spesielt om batteriet har så mye lavere spenning enn dynamoen. Men de verdiene virker jo mye bedre enn de du tidligere oppgav... Det der hørtes jo ganske så greit ut egentlig. Så bilen kan nå stå å gå uten at spenningen faller under 13.5v? Ja. Spenning på tomgang måler på ca. 13.6v hvertfall noe ladning her. Spenningsfall mellom b+ og + pol på batterie er 0.6 v Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Sjekk at dynamoen får feltspenning. Målte spenning mellom b+ og - 14.5v Feltspenningen er en liten ekstra kabel inn på dynamo i tillegg til B+. Dynamoen må faktisk ha 12V inn for å få 12V ut. Høres litt rart ut men. Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 En liten ting dere ikke har tenkt på men som jeg opplevde en gang. Sjekket ladespenning som viste 16,8v. Ok tenkte jeg og kjøpte ny regulator, målte på nytt og nå viste den 17v! Prøvde med et annet multimeter og ladespenning var normal. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 En liten ting dere ikke har tenkt på men som jeg opplevde en gang. Sjekket ladespenning som viste 16,8v. Ok tenkte jeg og kjøpte ny regulator, målte på nytt og nå viste den 17v! Prøvde med et annet multimeter og ladespenning var normal. Hei Takk for tips. Kan bekrefte at det er ingen avvik med to multimeter. Verdiene er samme. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 Sjekk at dynamoen får feltspenning. Målte spenning mellom b+ og - 14.5v Feltspenningen er en liten ekstra kabel inn på dynamo i tillegg til B+. Dynamoen må faktisk ha 12V inn for å få 12V ut. Høres litt rart ut men. Jeg er målt spenningen på b+ På 14.4v Spenning mellom b+ og puls polet på batteri på en fall på .6v. Ladespenning på batteriet er 13.6 puls fall 0.6. =14.2v Som mekker'n sier det er vanlig ladespenning på 13.6 på tyskebiler. Klarer ikke finn feltspenning. Det er en kabel som koblet til dynamo som er ingen spenning på. Ikke sikker på kan måle spenning på to pin kontakt som går inn i dynamo. Det er elektronikken kanskje. Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 Hva har du gjort nå siden du plutslig har ladespenning over batteriet? Ledningen fra B+ går rett til batteriet ja. Hvis du måler volt mellom b+ og batteri+ så ser du spenningsfallet. Samme med minus siden. Isolert/uisolert krets. Så vet du hvertfall hvor feilen ligger. Mine lærlinger blir opplært til at det skal maks være 0,4 volt sp.fall i en ladekrets. Tyskere har alltid hatt dårlig ladespenning. 13,5v er helt vanlig. Som du sier mulig det har vært 13.6v ladespenning heletiden på bilen. Er det også vanlig at spenning fall mellom b+ og batteri + 0.6v.? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 0,6V høres mistenkelig mye ut. Jeg ville sjekka og eventuellt bytta strømkabel mellom dynamo og batteri samt jordingskabler mellom motorblokk, ramme og batteri. Jeg gjorde det på min første bil og fikk ladespenninga opp fra 13,6V til rett over 14V. Jeg brukte noen tykke bilstereo-strømkabler. Tror det var 32mm^2. 1 Lenke til kommentar
Perl09 Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 0,6V høres mistenkelig mye ut. Jeg ville sjekka og eventuellt bytta strømkabel mellom dynamo og batteri samt jordingskabler mellom motorblokk, ramme og batteri. Jeg gjorde det på min første bil og fikk ladespenninga opp fra 13,6V til rett over 14V. Jeg brukte noen tykke bilstereo-strømkabler. Tror det var 32mm^2. Ja. Det er en god ide :-) Takk for forslag :-) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Når det gjelder jordingskabel mellom blokk og ramme bruker man bare en slik flettet kabel man får kjøpt på Biltema eller noe for en hundrings eller noe.. Svært enkle greier, som regel relativt greit å skifte også. Sitter trolig i nærheten av et motorfeste. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Med tanke på at vi snakker om svidde og brente kabler, så ville jeg nok byttet ut eventuelt det som eventuelt er brent og kanskje også har hatt dårlig kontakt/vært kortsluttet en gang. Selv om jeg har problemer med å visualisere helt hvordan det ser ut inni der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå